عصر خودرو

بهار‌۱۳ درصدی آیفکس

عصر بازار- پرونده فرابورس ایران در بهار ۹۷ در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری خرداد در سطح ۶/ ۱۲۴۱ واحدی قرار گرفت و با ثبت رشد ۲/ ۱۳ درصدی معاملات این فصل از سال را به پایان رساند. نگاهی به آمار معاملات فرابورس در بهار ۹۷ نشان از ثبت بیشترین ماهانه در خردادماه دارد. آیفکس در این ماه با ثبت بازدهی ۱۲ درصدی توانست بهاری طلایی برای فرابورس ایران به ارمغان آورد.

بهار‌۱۳ درصدی آیفکس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پذیرش و عرضه دور جدید از اوراق اسناد خزانه اسلامی از مهم‌ترین رخدادهای فصل بهار فرابورس ایران به شمار می‌رود. در عین حال عواملی همچون رشد نرخ دلار، روند مناسب قیمت‌ها در بازارهای جهانی، تفکر سرمایه‌گذاران مبنی بر احتمال تکرار جهش‌های بازارهای موازی در بازار سهام و همچنین انتشار گزارش‌های مناسب فلزی - معدنی‌ها از مهم‌ترین عوامل رشد کم‌نظیر قیمت‌ سهام در ماه پایانی بهار به شمار می‌رود. عواملی که توانست سهام فرابورسی را در مدار مثبت قرار دهد. ماحصل این امر همان‌طور که گفته شد ثبت بازدهی بیش از 13 درصدی در کارنامه بهار این بازار و ایستادن در سطح 6/ 1241 واحدی بود.
    پذیرش و عرضه دور جدید اسناد خزانه

    اواسط خردادماه فرابورس ایران در اطلاعیه جدیدی خبر از پذیرش 43 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا621»، «اخزا622»، «اخزا623» و «اخزا624» جمعا به ارزش 4 هزار و 300 میلیارد تومان داد. این اوراق جدید در راستای اجرای مفاد بند (ب) تبصره (5) قانون بودجه سال 96 کل کشور در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیرش شد و 28 خردادماه اولین دور آن در نماد «اخزا621» مورد عرضه قرار گرفت. با کشف قیمت 96 هزار و 667 تومانی این نماد، نرخ سود موثر این اوراق در سطح 7/ 24 درصد قرار گرفت.
    رصد صنایع پربازده فرابورس

    همانطور که اشاره شد روند مناسب قیمت‌ها در بازارهای کالای جهانی، یکی از مهمترین عوامل رونق سهام فرابورسی بود. هر چند در روزهای پایانی بهار شاهد افت نسبی قیمت فلزات در بازارهای جهانی بودیم، اما قیمت‌های کنونی همچنان از جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است. گروه فلزات اساسی در فصل بهار در صدر توجهات معامله‌گران قرار گرفت و با ثبت بازدهی فصلی حدود 25 درصدی، عنوان پربازده‌ترین صنعت فرابورسی در دوره مورد بررسی را از آن خود کرد. همچنین این گروه در رده نخست بیشترین ارزش معاملات در سه ماهه نخست سال 97 قرار گرفتند.

    همچنین در فصل گذشته، بهای نفت در بازارهای جهانی روند رو به رشدی را تجربه کرد. به‌طوری که در اواسط این فصل، بهای هر بشکه نفت خام آمریکا از سطح 72 دلار عبور کرد. نفت برنت نیز در روزهای پایانی اردیبهشت ماه برای اولین بار از سال 2014 برای ساعاتی در قیمت‌های بیش از 80 دلار معامله شد. هر چند پس از آن قیمت نفت در مسیر کاهشی قرار گرفت اما در مجموع سه ماهه اخیر، رشد حدود 5/ 1 درصدی را به ثبت رسانده است. افزایش قیمت نفت رشد قیمتی متانول را نیز در پی داشت. این موضوع برای برخی شرکت‌های فرابورسی همانند «زاگرس» پراهمیت است. همین موضوع نیز سبب اقبال قابل توجه معامله‌گران به این نماد فرابورسی شد. این موضوع سبب شد تا گروه محصولات شیمیایی، ضمن کسب بازدهی 5/ 4 درصدی، از منظر ارزش معاملات در رده دوم صنایع فرابورسی قرار گیرد. در این میان پتروشیمی زاگرس بیش از 62 درصد معاملات این گروه را در اختیار گرفت.

    طی معاملات بهار 97، گروه‌های کوچک فرابورسی نیز در میان صنایع پربازده قرار گرفتند. به این ترتیب گروه‌های قند‌ و مواد غذایی‌ به ترتیب با رشد 17 و 12 درصدی معاملات سه ماه ابتدایی سال 97 را به پایان رساندند. در مجموع از 24 ‌صنعت مورد بررسی در بازه مذکور، شاخص 14 صنعت با رشد همراه شد و 10 صنعت نیز معاملات فصلی خود را با افت شاخص پشت سر گذاشتند. خودرویی‌ها و رایانه‌ای‌ها نیز در این فصل، بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند. انتشار اخبار پراکنده درخصوص قطع همکاری شرکای خارجی خودروسازان، از جمله مسائلی است که این روزها توجه معامله‌گران خودرویی‌ها را به خود جلب کرده است. پس از تعلیق همکاری پژوسیتروئن در ایران در راستای خروج آمریکا از عهدنامه برجام، شرکت هیوندای نیز اعلام کرد همکاری خود با کرمان موتور را از نیمه مردادماه به‌طور کامل قطع می‌کند. موضوعی که نشان می‌دهد بسیاری خودروسازان خارجی حاضر به پذیرفتن ریسک ماندن در ایران و پشت کردن به تحریم آمریکایی‌ها نیستند. این موضوع در کنار افزایش هزینه‌های تولید خودروسازان و تعدیل‌های منفی متعدد نمادهای زیرمجموعه این گروه خود عامل فشار بر معاملات خودرویی‌ها است.
    فرابورس از دریچه آمار فصلی

    در 55 روز معاملاتی اولین فصل سال 97 در فرابورس ایران به‌طور میانگین روزانه تعداد 295 میلیون ورقه به ارزش 204 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌ شاخص فرابورس در این فصل حکایت از رشد بیش از 145 واحدی این نماگر دارد. آیفکس در این فصل افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد. بیشترین میزان رشد شاخص در این فصل صعود 6/ 37 واحدی شاخص در بیست و هفتمین روز خرداد بود. 21‌فروردین اما این بازار شاهد افت چشم‌گیری به میزان 4/ 22 واحد بود. در حالی روز میانی بهار (15 اردیبهشت) نماگر این بازار در کف فصلی خود یعنی 8/ 1041 واحد قرار داشت که آخرین روز بهار، آیفکس تا سطح 61/ 1241 واحدی (بیشترین مقدار شاخص در تاریخ فرابورس) پیشروی کرد. در کنار رشد شاخص فرابورس در اولین فصل از سال جاری، ارزش بازار نیز رشد بیش از 8 درصدی (معادل 5 هزار و 170 میلیارد تومان) همراه شد و به 70 هزار و 523 میلیارد تومان رسید.

    در مجموع بهار 97، تعداد 16 میلیارد و 217 میلیون ورقه بهادار در یک میلیون و 967 هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به 11 هزار و 220 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در فصل بهار، شاهد افت 94 درصدی ارزش معاملات نسبت به زمستان 96 بودیم. حجم معاملات نیز در این بازه زمانی با کاهش 26 درصدی مواجه شد. بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) نیز به‌ترتیب معامله 1520، 7330 و 6860 میلیون سهم به ارزش 271، 1569 و 925 میلیارد تومان را تجربه کردند. همچنین طی معاملات اولین فصل از سال جاری در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد 471 میلیون ورقه بهادار به ارزش 8 هزار و 400 میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد بیش از 86 میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش 7 هزار و 563 میلیارد تومان، 380 میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش 562 میلیارد تومان و 4 میلیون و 400 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 289 میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در سه ماه منتهی به 30 خرداد 97 بود.
    افزایش نرخ سود اوراق بدهی

    بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس بهار 97، در مجموع میزبان حدود 43 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش 3 هزار و 592 میلیارد تومان در 36 هزار و 267 نوبت معاملاتی بود تا در نهایت این اوراق در محدوده قیمتی 68 تا 97 هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی در این فصل دارد. طی معاملات بهار 97، متوسط نرخ سود موثر این اوراق با رشد 4 واحد درصدی همراه شد و به 6/ 25 درصد رسید. کارشناسان، رونق بازار سهام را مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ سود در میان اوراق موجود در بازار بدهی عنوان می‌کنند. به نظر می‌رسد در شرایط بهبود چشم‌انداز آتی بازار سهام، حجم زیادی از نقدینگی دیگر بازارها به سمت بازار سهام کوچ کرده است. بازار بدهی نیز از این امر مستثنی نبود. به این ترتیب در هفته پایانی خردادماه، شاهد کاهش ملموس قیمت‌ اوراق بدهی بودیم. موضوعی که با توجه به رابطه معکوس میان قیمت و سود این اوراق، سبب افزایش نرخ‌ سود در بازار بدهی شد.
    جهش «تسه»ها در خرداد

    اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با ثبت بازدهی 2 درصدی، معاملات فصل بهار را به پایان رساند. در حالی که «تسه‌»ها از ابتدای فروردین تا میانه خردادماه، روند کم‌نوسانی را در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان تجربه می‌کردند، از 22 خردادماه یعنی همگام با تشدید نوسان در بازار سهام، حبس بازه‌ای اوراق تسهیلات مسکن نیز شکست و قیمت برخی از سررسیدهای این اوراق از 70 هزار تومان نیز عبور کرد. در این میان با وجود نزدیک شدن به فصل اوج تقاضا در بازار مسکن (تابستان)، جهش اخیر قیمت مسکن سبب شده است تا رکود این بازار ادامه‌دار شود. این موضوع می‌تواند سبب تشدید سطح مقاومت 70 هزار تومانی در این اوراق شود. حجم و ارزش معاملات «تسه»ها نیز در 3 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد 5/ 27 و 2/ 12 درصدی را نشان می‌دهد.

    برچسب ها