عصر خودرو

یک کارشناس مطرح کرد؛

رشد قیمت نقدی سکه به دلیل نرخ دلار است نه آتی سکه

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه مدعی شد که قیمت سکه در بازار نقدی به تبعیت از افزایش نرخ دلار در حال رشد بوده و این افزایش ارتباطی به بازار آتی سکه ندارد.

رشد قیمت نقدی سکه به دلیل نرخ دلار است نه آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، حمیدرضا کاهدی ، درباره ادعاهای مطرح شده درخصوص تاثیرگذاشتن بازار آتی سکه طلا در افزایش قیمت سکه در بازار نقدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی و انتظاراتی که از نرخ دلار در بازار وجود دارد باعث رشد قیمت دلار و سکه در بازار نقدی شده اما برخی ها افزایش قیمت سکه را به بازار آتی سکه نسبت می دهند که این امر منطقی نیست.   

    وی با بیان اینکه بازار آتی بازار کوچکی نسبت به بازار نقدی است، افزود: با افزایش قیمت دلار، خرید و فروش این ارز در بازار دشوار شده و به همین جهت سرمایه ها از دلار به سمت سکه حرکت کرده است که این امر به طبع موجب افزایش نرخ سکه در بازار نقدی شده است.

    کاهدی رسیدن قیمت دلار به بیش از 8 هزار تومان و همچنین احتمال خروج ایران از برجام را از علل التهاب بازار دانست و عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود بازار آتی سکه موجب افزایش قیمت سکه نقدی شده است درست نیست زیرا بازار آتی خودش معلول است و علت اصلی، افزایش نرخ دلار است.

    وی عنوان کرد: بنابراین در حال حاضر رشد همه ی بازارها به دلیل رشد دلار است و در کوتاه مدت احتمال رشد بیشتر نیز وجود دارد، این در حالی است که پیش بینی می شود در روزهای آینده این افزایش قیمت از سوی بانک مرکزی مهار و کنترل شود.

    کاهدی در ادامه به مزایای بازار آتی سکه اشاره کرد و توضیح داد: بورس‌ها از مزیت‌هایی همچون نقدشوندگی و شفافیت برخوردارند زیرا قیمت محصولات بر اساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد که این موضوع در خصوص بازار آتی نیز صدق می‌کند. بازار آتی، بازاری حرفه‌ای و براساس انتظارات و با قواعد مشخصی است و این سکه در سررسیدهای مختلف با قیمت‌های مشخصی معامله می‌شود؛ ولی سکه در بازار نقدی قیمت مشخصی نداشته و قیمت‌های مختلفی برای آن وجود دارد.

    برچسب ها