عصر خودرو

با هدف توسعه صادرات غیرنفتی؛

۲۰ میلیارد تومان وام به پایانه صادراتی گل و گیاه پرداخت شد

عصر بازار- مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی جهادکشاورزی گفت: ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای تجهیز، تکمیل و راه اندازی پایانه صادراتی گل و گیاه کشور پرداخت شده است.

۲۰ میلیارد تومان وام به پایانه صادراتی گل و گیاه پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، طبق آمارها سالانه حدود 100 میلیون گیاه زینتی و آپارتمانی و حدود 100 میلیون گیاهان فضای باز و دو تا سه میلیون گل شاخه بریده در کشور تولید می شود.
    براساس آمارها ضایعات گل و گیاه ایران به دلیل نبود پایانه صادراتی مناسب به بیش از 60 درصد افزایش پیدا کرده است به همین منظور برخی کارشناسان بر این باورند در صورت ایجاد پایانه صادراتی گل و گیاه کشور، می توان سالانه بیش از 50 میلیون تا یک میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کرد.
    احداث پایانه صادراتی گل و گیاه امام خمینی (ره) برای ایجاد تحول در این صنعت از سال 1385 کلید خورد و بیش از 80 درصد عملیات ساخت این پایانه به اتمام رسید، اما تکمیل و تامین دستگاه های مورد نیاز آن به حداقل 36 میلیارد ریال (3 میلیارد و 600 میلیون تومان) اعتبار نیاز داشت که در دولت های نهم و دهم این امر محقق نشد و براساس برآوردهای سال 1393 تکمیل این پایانه به 260 میلیارد ریال (26 میلیارد تومان) اعتبار نیاز پیدا کرد.
    این درحالیست که در همان زمان یارانه هایی که باید در دولت های نهم و دهم به پروژه های مهم کشور اختصاص می یافت حدود 30 میلیارد ریال (3 میلیارد تومان) به احداث پایانه هایی همچون پایانه گل و گیاه مازندران که جایگاه چندانی در صادرات نداشت، تخصیص یافت.
    بنا بر اعلام وزارت جهادکشاورزی، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی این وزارتخانه روز شنبه اعلام کرد: بزودی پایانه صادراتی گل و گیاه در مساحت 1.5هکتار فضای باز و پنج هزار مترمربع گلخانه در تهران راه اندازی می شود.
    وی پیش بینی کرد: با راه اندازی این پایانه صادراتی، صادرات گل و گیاه حداقل 10 تا 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش می یابد.
    وی با بیان اینکه فعالیت پایانه صادراتی گل و گیاه به رونق اقتصادی این محصول کمک می کند، گفت: همچنین این اقدام کاهش ضایعات و قیمت گل های شاخه بریده را به دنبال دارد.
    تقوی با اشاره به اینکه سال گذشته 24 میلیارد دلار صادرات گل و گیاه داشته ایم، اظهار داشت: با توجه به نوسانات قیمت در داخل و محدودیت های گمرکی پارسال بخشی از فروش گل و گیاه کشور به عراق کاهش یافت، اما امیدورایم با برنامه ریزی های انجام شده درخصوص راه اندازی پایانه صادراتی، فعال شدن میز صادرات گل و گیاه صادرات این محصول افزایش یابد.
    مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی تصریح کرد: پایانه صادراتی گل و گیاه در تهران و در احمدآباد مستوفی شهرستان اسلامشهر استان تهران واقع شده که فاصله کمی با برخی از زیر ساخت های ریلی و هوایی مانند فرودگاه امام خمینی (ره) دارد؛ همین امکانات کمک می کند تا صادرات گل و گیاه با سرعت بیشتری انجام شود.

    برچسب ها