عصر خودرو

وزیر کشور:

ما هنوز وابستگی به نفت داریم

عصر بازار- وزیر کشور با بیان این که متاسفانه ما در استقلال اقتصادی نتوانستیم در تراز انقلاب حرکت کنیم، گفت: همه کسانی که خواستند در مسایل سیاسی وارد شوند و در حوزه‌های اقتصادی گفتند که استقلال، اصلی‌ترین پایه اقتصاد است.

ما هنوز وابستگی به نفت داریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور امروز در همایش روز ملی اصناف گفت: ما هیچ وقت چهره امام را بدون حمایت معتمدان بازار نمی‌توانیم تصور کنیم و هیچ وقت راهپیمایی انقلاب اسلامی را بدون حضور اصناف نمی‌توانیم تصور کنیم .

    وی افزود: در هیچ تحلیل تاریخی و سیاسی نقش تولید و بازار را نمی توان در فرایند انقلاب و فعالیت‌های اجتماعی نادیده گرفت .

    وزیر کشور اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، ما بک مقطع بسیار سخت را داشتیم و آن زمانی بود که بازار دچار آشفتگی شد و تامین و توزیع کالا دچار مشکلات شده بود، ولی هیچ وقت مردم احساس نکردند که بازار قصد منفعت طلبی و ثروت اندوزی دارد و همیشه در آن مقطع بازار را در کنار خور می‌دیدند.

    وزیر کشور گفت: با شروع جنگ تحمیلی باز نقش بازار و اصناف را نمی‌توان نادیده گرفت.

    وی با بیان اینکه ما در اقتصاد مقاومتی کوتاهی کردیم، گفت: این کوتاهی از مقطع که مقام معظم رهبری نامگذاری کردند، شروع نشده، بلکه از آن روز که انقلاب ما شروع شد، ما باید در حوزه مقاوم کردن اقتصاد فعالیت می‌کردیم و باید در همه مقاطع و از جمله برنامه‌های توسعه‌ای، باید در مقام کردن اقتصاد کشور گام بر می‌داشتیم.

    وی افزود: همه کسانی که خواستند در مسایل سیاسی وارد شوند و در حوزه‌های اقتصادی گفتند که استقلال، اصلی ترین پایه اقتصاد است، ولی متاسفانه ما در استقلال اقتصادی نتوانستیم در تراز انقلاب حرکت کنیم.

    وی افزود: اگرچه حرکت های قبلی خوبی داشتیم، اما تراز انقلاب استقلال دیگری را می‌طلبد استقلالی که در هر مقطع به هر بهانه ای آمدند شیر نفت را در اختیار گرفتند و بازار نفت را محدود کردند ما در حوزه‌های اقتصادی دچار تنش و تلاطم نشویم.

    رحمانی فضلی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی فرمودند، جلوی تکانه‌های اقتصادی را به بهانه‌های سیاسی بگیرید، گفت: درست هم هست ما هنوز وابستگی به نفت داریم، ما نتوانسته‌ایم بودجه‌ریزی داشته باشیم که توانمندی‌های اقتصادی‌مان را افزایش دهد و نتوانستیم برنامه‌ریزی داشته باشیم که این برنامه‌ریزی‌ها با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های داخلی و استفاده از توانایی‌های منطقه‌ای عمل کنیم، تا بی‌نیاز از نفت شویم.

    وزیر کشور با بیان اینکه این ضعف ما است، گفت: اکنون با هر تحلیل و تفسیری و در هر شرایط و وضعیتی که قرار گرفته‌ایم، دوباره هوس کرده‌اند با ما به گونه‌ای برخورد کنند که اتفاقاً در محور برخوردشان اصلی‌ترین موضوع مسئله اقتصادی است و مسئله اقتصادی را ابزاری می‌کنند، تا تنش‌های اجتماعی را افزایش دهند.

    رحمانی فضلی اظهار داشت: در بعضی حوزه‌ها از جمله حوزه نظامی توانسته‌ایم در تراز انقلاب حرکت کنیم و آنها‌(دشمن) جرأت رویارویی با ما در حوزه‌های انتظامی را ندارند.

    وی افزود: در حوزه استقلال طلبی، وحدت و انسجام داخلی و حوزه‌های اجتماعی آنها می‌دانند، قدرت رویارویی با ما را ندارند، اما حوزه اقتصادی همچنان پاشنه آشیل ما است.

    وی افزود: صحبت‌هایی که اکنون صورت می‌گیرد، یکی واقعیتی صحنه است و دیگری واقعیت جنگ روانی. واقعیت صحنه در این 3 ماه این است که ما نه در فروش نفت، نه در میزان آن و نه در قیمت و نه حوزه صادرات نه تنها کمبود نداشته‌ایم، بلکه در همه حوزه‌ها افزایش هم داشته‌ایم، اما چه می‌شود که وقتی شروع می‌کنند به رجزخوانی و عملیات روانی، ما در داخل دچار نوسان قیمت‌ها، گرانی و نگرانی در بین مردم می‌شویم.

    وزیر کشور با بیان اینکه من نمی‌گویم همه این موضوع‌ها به بازار بر می‌گردد، اظهارداشت: بلکه بخشی از این مسائل به مصرف کننده‌ها هم مرتبط است، زیرا وقتی مصرف کننده احساس نگرانی می‌کند، با حجم انبوه نقدینگی و مراجعه بیش از حد به بازار مشکلاتی را ایجاد می‌کند. از آن طرف هم دولت مسئولیت دارد تا در چنین شرایطی با تنظیم بازار و مقرر کردن دستورالعمل‌ها هدایت بازار و تعادل آن را بیش از پیش انجام دهد.

    وی گفت: همه ما باید سهم خودمان را در این شرایط بسنجیم و هرکس متناسب با سهمش ایفای نقش کند.

    وزیر کشور اظهارداشت: آنچه ما توقع داریم، این است که همراهی و همدلی اصناف با انقلاب و مردم و مقابله با دشمن قطعی و ضروری است.

    رحمانی فضلی گفت: آنچه در بیرون تحلیل می‌شود، چون تحلیل درستی ارائه نمی‌شود، این است که افکار عمومی فلش گرانی‌ها و نوسانات و تنش در قیمت‌ها را به سمت بازار می‌گیرند و می‌گویند بازاریان انبارها را بسته‌اند و جنس‌ها را گران می‌کنند و یا آن را عرضه نمی‌کنند.

    وی گفت: البته من در جهت تکذیب و تائید آن بر نمی‌آیم، ولی حتماً یک عده درست فکر نمی‌کنند و حتماً تحلیل درستی نیست، اما این فضا ایجاد شده است.

    وی اظهارداشت: وقتی یک نفر به چند مغازه مختلف مراجعه می‌کند و در هر مغازه یک کالا را با چند قیمت مختلف مشاهده می‌کند، حق دارد چنین چیزی بگوید.

    رحمانی فضلی با اشاره به اینکه حدود 700 هزار واحد صنفی غیرمجاز در کشور وجود دارد، گفت: باید این موارد را ساماندهی کرد و از امروز نگذاریم واحد صنفی غیرمجازی ایجاد شود و در کنار آن در یک بازه زمانی یک یا دوساله واحدهای صنفی غیرمجاز را سامان دهیم.

    وزیر کشور با اشاره به حضور تعداد زیادی دست فروش در خیابان‌های تهران، اظهار داشت: باید به حال اینها فکری شود، چرا که اینها چهره شهر را به لحاظ زیبایی به هم زده‌اند و من چندین بار با مشاهده دست فروشان در خیابان‌های تهران و خیابان ولیعصر با استاندار و شهردار تماس گرفته‌ام و خواسته‌ام در این رابطه فکری شود.

    وی با بیان اینکه راهکار بگیر و ببند نیست، گفت: اگر قرار است مکانی برای استقرار این افراد ساخته شود، خب این کار را انجام دهیم و اگر راه حل دیگری وجود دارد، شما راهکار ارائه شود تا به این مسئله رسیدگی شود.

    وی با تاکید بر اینکه ما باید تحلیل درستی از شرایط داشته باشیم، گفت: جلوی چشم ما تحولاتی که در منطقه خاورمیانه رخ می‌دهد را می‌بینیم و دخالت گروهک‌های خارجی در این کشورها را شاهد هستیم و می‌بینیم که اینها به هر کشوری وارد شده‌اند، قصد خروج از آن را ندارند.

    وی اظهارداشت: ما در حوزه امنیتی موظف به دفاع از انقلاب و کشور هستیم و پایه امنیت پایدار ما رضایت‌مندی مردم است و مخرج مشترک هر فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی رضایت‌مندی مردم است.

    وی با اشاره به اعتراضات کامیون‌داران گفت: مشاهده کردیم که بی‌توجهی و کم توجهی در حوزه کامیون‌داران چه مشکلاتی را در کشور ایجاد کرد، در حالی که اینها صنف زحمت‌کش و قانع هستند.

    وی افزود: چرا این افراد باید برای احقاق حق خود به گونه‌ای عمل کنند که مشکلات مختلفی را در بخش‌های مختلف ایجاد شود.

    رحمانی فضلی اظهار داشت: ما مجموعه بهم پیوسته و مرتبط با هم هستیم و هر اتفاقی در هر جایی بیفتد، همگی متأثر می‌شویم.

    رحمانی فضلی اظهار داشت: من به عنوان وزیر کشور وقتی با این موضوع روبرو شدم، اولین مؤاخذه‌ام را به دستگاهی کردم که با کامیون‌داران برای حل مشکلاتشان جلسه نگذاشته بود.

    وی اظهار داشت: اصناف یک نهاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مؤثر در جامعه است و وحدت و یکپارچگی و انسجام جزء ضرورت‌ها در این بخش است تا دشمن نتواند با رجزخوانی اقدامی کند و نباید اجازه دهیم که تفاله‌های دور ریخته این کشور مثل منافقین و سلطنت طلب‌ها ادعای واهی داشته باشند و فکر کنند که بوی کباب می‌آید.

    وزیر کشور اظهارداشت: کشور ما در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار است و یک زمانی می‌گفتند که کشور ما 6 ماه یا نهایتاً یک سال بیشتر دوام نمی‌آورد، اما اکنون حرف آنها با ایران این است که شما سلاح‌های پیشرفته و قدرت هسته‌ای نداشته باشید.

    رحمانی فضلی گفت: ما قرارداد بستیم و تعهد کردیم، اما آنها وفای به عهد نکردند.

    وی افزود: ما به خدا و مردم خود اعتماد می‌کنیم.

    برچسب ها