عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا:

برنامه راهبردی بورس کالا در سال ۹۷ تشریح شد

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا ضمن تشریح برنامه راهبردی این بورس در سالجاری گفت: افق چشم‌انداز بورس کالا تبدیل شدن به مرجع قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه‌ای در منطقه و یکی از گزینه‌های اولویت دار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری است.

برنامه راهبردی بورس کالا در سال ۹۷ تشریح شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم, حامد سلطانی‌نژاد با مقایسه توزیع ارزش معاملات به تفکیک بازارها در سال 1396نسبت به سال 95 گفت: در سال مالی گذشته سهم بازار مشتقه در حالی به 56درصد از کل ارزش معاملات بورس کالا افزایش یافت که این نسبت در سال مالی پیش از آن 48درصد بوده است.

    مدیرعامل بورس کالا افزود: همچنین آمارهای معاملاتی محصولات مختلف حاکی از آن است که ارزش کل معاملات در سال گذشته نسبت به سال 95با رشد 44درصدی همراه شد و به رقم 117هزار و 336میلیارد تومان افزایش یافت که 49هزار و 880میلیارد تومان آن سهم ارزش معاملات بازار فیزیکی بود و 65هزار و 851میلیارد تومان آن به معاملات قراردادهای بازار مشتقه اختصاص یافت. ارزش معاملات بازار مالی نیز رقم 1605میلیارد تومان به ثبت رسید.

    سلطانی‌نژاد به برخی اقدامات سال 96بورس کالا اشاره کرد و گفت: پذیرش 11کالای جدید برحسب تولیدکننده، پذیرش 95انبار جدید، پذیره‌نویسی اولین صندوق سرمایه‌گذاری کالایی، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده پسته، شروع معاملات ماده 33قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی گندم و راه‌اندازی معاملات کشف پریمیوم از جمله اقدامات مهم سال گذشته بوده است.

    وی در بیان دستاوردهای کلی سال 96اظهار کرد: سهم 47درصدی بورس کالا از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در سال 1396، رشد 44درصدی ارزش کل معاملات، رشد 51درصدی ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و رسیدن به 674هزار میلیارد ریال، رشد 34درصدی ارزش معاملات کالای فیزیکی و رسیدن به 499هزار میلیارد ریال بخشی از دستاوردهای مهم سال گذشته بود.

    این مقام مسئول اضافه کرد: کشف قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا، کاهش هزینه‌های مبادلات به واسطه تسهیل دسترسی به اطلاعات بازار، افزایش نقدشوندگی برپایه ایجاد بازار ثانویه برای معاملات، ایجاد سازوکار تامین مالی و سوق دادن آن به سمت صنایع توجیه‌پذیر و همچنین ایجاد امکان پوشش ریسک، از جمله کارکردهای بورس کالا در راستای شکوفایی اقتصاد و تولید ملی هستند.

    مدیرعامل بورس کالا در خصوص چشم‌انداز این بورس در افق سال 1400اظهار داشت: افق چشم‌انداز بورس کالا تبدیل شدن به مرجع قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه‌ای در منطقه و یکی از گزینه‌های اولویت دار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری است.

    مدیرعامل بورس کالا در خصوص طرح‌های کلان این بورس که پایه‌ریزی و توسعه آنها در سال‌جاری انجام خواهد شد، گفت: توسعه دارایی‌های پایه روی ابزارهای فعلی، ایجاد ابزارهای مشتقه جدید، توسعه اوراق بهادار مبتنی بر کالا، ارتقا و یکپارچه‌سازی سیستم‌های تسویه، توسعه در ابزارهای معاملات، گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار، تحول نظام اداری و منابع انسانی شرکت و اصلاح نظام مالی شرکت از جمله این طرح‌های کلان است که برای سال 97پیش‌بینی شده است.

    وی افزود: همچنین از مواردی همچون بهبود کیفیت در ارائه خدمات به مشتریان، سامانه جامع تحویل کالا، بهبود فرآیندهای نظارتی و بازرسی، بازنویسی و ارتقای سامانه‌ها و سیستم‌های موجود، حاکمیت فناوری اطلاعات، بهبود کیفیت اطلاع‌رسانی و ترویج و نیز تقویت و مدیریت برند شرکت از دیگر طرح‌های کلان برآوردی برای سال‌جاری است.

    سلطانی‌نژاد در بیان مهمترین پروژه‌های سال‌جاری در این بورس نیز از راه‌اندازی قراردادهای آتی طلای آب شده، طراحی و استقرار تسویه معاملات پریمیوم، توسعه سامانه معاملات مجازی و مطالعات تطبیقی بورس کالا با بورس‌های کالایی منتخب دنیا یاد کرد.

    مدیرعامل بورس کالا در ادامه افزود: تصویب دستورالعمل مناقصه توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار و تصویب دستورالعمل خرید دین و طراحی مدل معاملات حق امتیاز از مواردی است که در سال‌جاری در دستور پیگیری قرار دارد. همچنین تهیه سازوکار بازار معاملات تهاتری نیز که در مرحله تصویب دستورالعمل مربوطه است از دیگر اقدامات سال 97بورس کالاست.

    وی به اجرای ماده 33قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی برای محصولات ابلاغی هیات دولت در قالب عرضه فیزیکی و گواهی سپرده کالایی نیز به عنوان دیگر اقدام سال‌جاری اشاره کرد و در بیان دیگر اقدامات مهم گفت: راه‌اندازی دارایی پایه جدید قراردادهای آتی و اختیار معامله، اجرای سیاست حمایتی خرید توافقی برخی محصولات کشاورزی با اولویت زعفران، خرما و پسته و ثبت قراردادهای خارج از تالار نیز در دستور کار قرار دارد.

    سلطانی‌نژاد اظهار داشت: از سوی دیگر، راه‌اندازی کارکرد توثیق گواهی سپرده کالایی در بازارهای پولی و مالی، پیاده‌سازی الگوی معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی و طراحی مدل حمل‌ونقل پس از معامله نیز از دیگر مواردی است که در برنامه های بورس کالا برای سال‌جاری قرار دارند.

    برچسب ها