عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مس:

صنعت مس تا پایان ۹۷ سبز خواهد شد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مس گفت: با راه‌اندازی کارخانه اسیدسولفوریک مجتمع مس سرچشمه و خاتون‌آباد تا پایان امسال و با خاموشی دودکش‌های ذوب سرچشمه پس از ۳۶ سال صنعت مس به صنعتی سبز تبدیل خواهد شد.

صنعت مس تا پایان ۹۷ سبز خواهد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شاتا، محمدرضا بنی‌اسدی‌راد در جلسه بررسی آخرین پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سرچشمه با اعلام این خبر، افزود: طرح احداث کارخانه تغلیظ مس دره‌زار جهت تولید 143 هزار تن کنسانتره مس با عیار متوسط 26 درصد در سال از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای شرکت مس در مجتمع مس سرچشمه است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر، این پروژه پیشرفتی 24 درصد دارد و تغلیظ دره‌زار و درآلو تا سال 99 باید کنسانتره کارخانه ذوب سرچشمه را تأمین کنند، چراکه با راه‌اندازی کارخانه ذوب سونگون در سال 1399 مجتمع مس سرچشمه دیگر نمی‌تواند روی کنسانتره مجتمع مس سونگون حساب کند.

    بنی‌اسدی‌راد تصریح کرد: بنابراین، در گام نخست پروژه معدن و کارخانه تغلیظ درآلو و سپس کارخانه تغلیظ دره‌زار باید تا سال 99 راه‌اندازی شود تا جایگزین کنسانتره مجتمع مس سونگون شود.

    بهره‌وری آب در سرچشمه بازهم افزایش می یابد

    همچنین در این جلسه آخرین وضعیت پیشرفت پروژه افزایش ظرفیت تیکنر‌های باطله مجتمع مس سرچشمه مورد بررسی قرار گرفت.

    افزایش ظرفیت تیکنر‌های باطله مجتمع مس که با هدف کاهش برداشت آب از منابع آب زیرزمینی و مصرف کمتر آهک، مواد شیمیایی و انرژی در فرایند تغلیظ و به‌تبع آن کاهش آلایندگی در مجتمع مس سرچشمه به کار گرفته‌شده‌اند تاکنون پیشرفت واقعی 86 درصدی داشته است.

    «علی محمدی» عضو هیأت‌مدیره شرکت مس درباره اهمیت این پروژه گفت: این پروژه با توجه به رویکرد شرکت مس در خصوص افزایش ظرفیت تولید کنسانتره در حال پیگیری است.

    وی تصریح کرد: آب در کارخانجات تغلیظ از اهمیتی حیاتی برخوردار است و همچنین با توجه به کم‌آبی استان کرمان پروژه افزایش ظرفیت تیکنرهای باطله به‌منظور بازیابی بیشتر آب در مجتمع مس سرچشمه در حال انجام است.

    «حسن محمودآبادی» مجری پروژه افزایش ظرفیت تیکنر‌های باطله مجتمع سرچشمه نیز گفت: نکته مهم در این پروژه تغییر فرایند بازیابی آب در این پروژه است به‌طوری‌که در تیکنرهای قبلی ظرفیت این تیکنرها 550 تن بر ساعت است ولی با انجام اصلاحات در این تکنولوژی ظرفیت اسمی آن به 1460 تن و واقعی 1060 تن افزایش یافته است، بنابراین با اجرای کامل این پروژه می‌توان انتظار داشت که بازیابی آب در تیکنرهای مجتمع سرچشمه به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

    صنعت مس تا پایان 97 سبز می‌شود

    بر اساس این گزارش، تا پایان خردادماه 1397 کارخانه اسید سرچشمه با ظرفیت 610 هزار تن اسید در سال پیشرفتی 74 درصدی و احداث کارخانه تولید اسیدسولفوریک خاتون‌آباد با ظرفیت تولید 600 هزار تن اسید در سال پیشرفتی 57 درصدی داشته است.

    «محمدرضا سرحدی» مجری احداث کارخانه اسیدسولفوریک مجتمع مس سرچشمه و خاتون‌آباد در این جلسه درباره وضعیت این پروژه گفت: به‌دلیل راه‌اندازی پروژه فلش مجتمع مس سرچشمه و ضرورت پالایش گازهای خروجی از ذوب سرچشمه ساخت کارخانه اسیدسولفوریک در مجتمع مس سرچشمه با سرعت بیشتری در حال پیگیری است.

    وی افزود: این پروژه هم‌اکنون پیشرفتی 74 درصدی دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان آذرماه 1397 راه‌اندازی شود.

    بهینه‌سازی مصرف ذوب با اصلاح‌ کنورتورها

    در ادامه این جلسه، گزارش پروژه‌های توسعه ذوب مجتمع مس سرچشمه شامل پروژه کوره‌های آندی و چرخ‌های ریخته‌گری، انتقال گازهای خروجی کنورترهای ذوب، غنی‌سازی اکسیژن برای کوره‌های کنورتر، پمپ‌های اضطراری بویلر، سرد کردن سرباره، پمپ‌های آب برگشتی از چرخ ریخته‌گری و آخرین وضعیت طرح تغییر تکنولوژی ذوب سرچشمه از ریورب به فلش که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید مورد بررسی قرار گرفت.

    «حسین آخوندی» مجری طرح توسعه ذوب سرچشمه در این جلسه درباره آخرین وضعیت پیشرفت طرح انتقال گازهای خروجی کنورترهای ذوب گفت: کاهش انتشار گاز SO2 و غبار از مهم‌ترین اهداف این طرح و با اجرای این طرح، کاهش توقفات و خرابی تجهیزات، افزایش راندمان و بهینه‌سازی مصرف کمک ذوب را نیز به‌دنبال خواهیم داشت.

    وی افزود: تاکنون این پروژه بیش از 98 درصد پیشرفت داشته است و هم‌اکنون با رفع 95 درصدی پانچ‌های پروژه، تست عملکردی غبار الکتروفیلتر سمت فلش به‌صورت هفتگی در حال انجام است که آخرین، نتایج آخرین تست نیز مطلوب بوده است.

    گفتنی است جلسه بررسی آخرین پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سرچشمه با حضور «محمدرضا بنی‌اسدی‌راد» مدیرعامل شرکت مس، «علی محمدی» عضو هیأت‌مدیره و مجریان طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس با هدف رفع مشکلات طرح‌های توسعه‌ای صبح امروز در مجتمع مس سرچشمه برگزار شد.

    در این جلسه وضعیت طرح احداث کارخانجات اسید در سرچشمه و خاتون‌آباد، پروژه معدن و تغلیظ دره زار، پروژه‌های توسعه ذوب و پروژه‌های توسعه و نوسازی معدن و لیچینگ مجتمع مس سرچشمه مورد بررسی قرار گرفت.

    برچسب ها