عصر خودرو

۳ گروه کالایی دلار چند تومانی می‎گیرند؟

عصر بازار- طبق اعلام بانک مرکزی، از این پس ارز مورد نیاز به سه گروه کالایی «اساسی و حیاتی»، «مواد اولیه و ضروری» و «کالاهای با اولویت کمتر» تخصیص می‌یابد.

۳ گروه کالایی دلار چند تومانی می‎گیرند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، ولی اله سیف در یک هزار دویست و چهل و نهمین جلسه شورای پول و اعتبار که عصر امروز سه شنبه 29 خردادماه در ساختمان بانک مرکزی تشکیل شد، با اشاره به رصد و پایش بازار ارز و ابراز امیدواری برای اعمال موارد اصلاحی لازم در مقررات ارزی در آینده نزدیک گفت: بر اساس برنامه ارزی دولت برای واردات کالاها و خدمات، از این پس ارز مورد نیاز به سه گروه کالایی «اساسی و حیاتی»، «مواد اولیه و ضروری» و «کالاهای با اولویت کمتر» تخصیص می‌یابد.

    گفتنی است، در روزهای اخیر شایعه شده بود که قیمت ارز تزریقی به گروه های کالایی تغییر کرده و عملاً بانک مرکزی با سه نرخ 3800، 4200 و 6500 تومان تامین ارز کالاهای مختلف را انجام می دهد.

    اما رئیس کل بانک مرکزی، با رد سه نرخی شدن نرخ ارز گفته است: «همه کالاهای اعلام شده با نرخ 4200 تومان تامین می شود و عدد عوض نشده است.»

    نکته مهم در تقسیم بندی گروه های کالایی برای دریافت ارز دولتی اما این است که اگر بناست هر سه گروه از یک نرخ برای تامین ارز برخوردار شوند پس علت این تقسیم بندی از سوی بانک مرکزی چیست؟ احتمالاً تفاوت اساسی برای توزیع ارز گروه های کالایی در میزان ارز تخصیص یافته به آنهاست.

    به گزارش تسنیم، با گذشت دو ماه از اجرای سیاست ارز تک نرخی از سوی بانک مرکزی مشخص شد که محدودیت های بسیاری برای دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی وجود دارد و بسیاری از فعالان اقتصادی هنوز موفق به دریافت ارز دولتی از سوی نظام بانکی نشده اند.

    در همین ایام بود که خبر آمد فعالان اقتصادی و تجار اگر بخواهند نسبت به وارادات اقدام کنند باید مبلغی نزدیک به قیمت روز دلار در بازار آزاد بپردازند.

    تجار می گویند ارز 4200 تومانی به کالاهای خاصی تعلق می گیرد و سایر گروه های کالایی در صورت نیاز به ارز باید 6500 تومان به بانک مرکزی پرداخت کنند.

    گفته می شود، تخصیص ارز برای کالاهای گروه سوم شامل خودرو، موبایل، لوازم خانگی و لوازم آرایشی نیز از ساعت 10 صبح روز پنج شنبه حتی در شرایط دارا بودن کد تخصیص ارز بانک مرکزی، متوقف شده است و تا راه اندازی سامانه جدید و فعال شدن، عملا واردات این کالاها ممکن نیست و همین مسئله باعث شده تا موضوع ارائه ارز 6500 تومانی برای بسیاری از کالاها که مشمول ارز دولتی نمی‌شوند، قوت بگیرد.

    اما این درحالی است که حمید قنبری؛ مدیر اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی با رد این اخبار گفته است: بانک مرکزی تصمیمی برای تخصیص ارز جز با نرخ رسمی 4242 تومانی نگرفته و چنانچه قرار باشد اقدامی در این زمینه صورت گیرد، به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

    همچنین مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت در مورد احتمال سه نرخی شدن ارز، گفته است که نرخ ارز رسمی کشور که با 4200 تومان برای هر دلار آمریکا در مورخ 22 فروردین اعلام شد تا به حال تغییر جدی نداشته و کمافی السابق پابرجاست و هیچ نرخ ارز دیگری هم در حال حاضر بر اساس اعلام بانک مرکزی رسمیت ندارد.

    معاون سازمان توسعه تجارت نیز در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر واردات برخی کالاها با دلار با نرخ بیش از 4200 تومان گفته است: بر اساس تمهیدات صورت گرفته از سوی دولت، هیچ برنامه‌ای برای واردات با نرخ ارز دیگری غیر از آنچه در مصوبات دولت آمده، امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین ادعای برخی رسانه‌ها به ویژه در شبکه های مجازی در این خصوص، صحت و سندیتی ندارد.

    انتهای پیام/

    برچسب ها