عصر خودرو

با ابلاغیه صورتهای مالی نمونه شرکت های پیمانکاری صورت می گیرد:

بهبود افشای اطلاعات در صورت‌های مالی شرکت‌های پیمانکاری

عصر بازار- با ابلاغ «صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های پیمانکاری» افشای اطلاعات در صورت‌های مالی شرکت‌های پیمانکاری به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان بهبود می یابد.

بهبود افشای اطلاعات در صورت‌های مالی شرکت‌های پیمانکاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، طوبی دهقانی مدیر امورناشران با ذکر مطلب فوق گفت: تاکنون صورت های مالی نمونه برای شرکت های پیمانکاری تدوین نشده بود و اخیرا سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به ابلاغ «صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های پیمانکاری»  با هدف بهبود افشای اطلاعات در صورت‌های مالی شرکت‌های پیمانکاری و به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان کرده و سعی شده است که صورتهای مالی مذکور حاوی اطلاعات لازم برای کلیه ذینفعان جهت انجام ارزیابی های مختلف باشد.

    وی توضیح داد: این صورت های مالی با توجه به آخرین تغییرات به عمل آمده در استانداردهای حسابداری تهیه شده است و شرکت های پیمانکاری می توانند با توجه وضعیت و شرایط خود موارد لازم را در صورت های مالی خود ملحوظ کنند.

    مدیر امور ناشران  بورس تهران  خاطرنشان کرد: حسابداری پیمان های بلندمدت براساس استاندارد حسابداری شماره  صورت 9می گیرد و برخی از شرکت ها استاندارد شماره 9 را در خصوص الزامات افشا به صورت کامل رعایت نمی کردند، به خصوص اطلاعات مربوط به پیمان های در جریان پیشرفت و درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده پیمان ها به نحو مناسبی افشا نمی شد.

    وی تصریح کرد: با تدوین صورت های مالی نمونه، شرکت ها افشا اطلاعات مربوط به پیمان ها را در یادداشت شماره 7 و یادداشت شماره30 صورت های مالی نمونه کامل تر انجام می دهند.

    دهقانی به مزایای دیگر این ابلاغیه اشاره کرد و اظهار داشت: از مزایای استفاده از صورت های مالی نمونه این است که  تهیه صورت های مالی سلیقه ای نخواهد بود و با یکسان سازی صورت های مالی مقایسه بین شرکت های یک صنعت امکان پذیر می شود.

    وی ادامه داد: طبق مواد 41 و 42 قانون بازار اوراق بهادار سازمان بورس موظف است بورس‌ها، ناشران اوراق ‌بهادار، کارگزاران، معامله‌گران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری و کلیه تشکل‌های فعال در بازار سرمایه را ملزم به استفاده از استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی کشور در انتشار اطلاعات جامع فعالیت خود کند.

    دهقانی افزود: در همین راستا ناشر اوراق بهادار نیز موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای ‌حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، تهیه و منتشر کند. بر همین اساس انتشار صورت های مالی بر اساس نمونه ارائه شده از 19 خردادماه 1397 لازم‌الاجرا می باشد.

    وی یادآور شد: در حال حاضر صورت های مالی نمونه برای شرکت های سرمایه گذاری ، شرکت های بیمه، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، شرکت های ساختمانی، شرکت های کارگزاری، شرکتهای تولیدی و خدماتی از سوی سازمان بورس تهیه و ابلاغ شده است .

    مدیر امورناشران  بورس تهران  تاکید کرد: صورت‌های مالی نمونه مزبور در‌برگیرنده حداقل الزامات افشا توسط شرکت‌هاست و در صورتی‌که سازمان بورس و اوراق بهادار، الزامات بیشتری برای ارائه و افشا در صورت‌های مالی اعلام کند، شرکت‌ها مکلف به ارائه اطلاعات موردنیاز هستند.

    برچسب ها