عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

بازار سهام در حال جبران بازدهی‌های از دست رفته است

بورس حبابی نیست

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با رد هرگونه شکل‌گیری حباب در بازار سهام عنوان کرد: خرید سهام شرکت‌های زیان‌ده با نگاه به ارزش جایگزینی سهام و همچنین تورم انتظاری از سوی برخی معامله‌گران انجام شده است.

بازار سهام در حال جبران بازدهی‌های از دست رفته است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محمد اقبال نیا مدیرعامل یک شرکت کارگزاری پیرامون رکوردشکنی این روزهای نماگرهای بورسی گفت: ادعای شکل‌گیری حباب در بازار سهام صحیح نبوده و در حال حاضر هیچ حبابی در کار نیست، مطابق با ادبیات مالی، حباب در بورس زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌ها به یکباره و با سرعت بدون تکیه بر عوامل بنیادی افزایش یافته و دوباره با سقوط مواجه شود.

    وی افزود: در حال حاضر وقتی افزایش نرخ ارز و همچنین انتظارات تورمی باعث شده تا بازار ارز و سکه طلا و همچنین مسکن با افزایش قیمت مواجه باشند، طبیعی است که قیمت سهام در بورس نیز پس از گذشت یک فاصله زمانی مشخص، با نوسان رو به بالا مواجه باشد. قیمت سهام هم‌اکنون در بازار به تناسب رشد سایر بازارهای موازی با افزایش روبرو نیست.

    اقبال‌نیا با بیان اینکه دلار 4200 تومانی و همچنین مباحث مطرح در حوزه سیاست خارجی کشور در حوزه بین‌المللی از موانع اصلی برای به تأخیر افتادن رشد قیمت سهام در بازار سهام بود، افزود: علیرغم راه‌اندازی سامانه نیما و سیاست‌های بانک مرکزی، اما صاحبان نقدینگی به این نتیجه رسیدند که ارز 4200 تومانی نمی‌تواند تداوم چندانی برای ایجاد آرامش در اقتصاد داشته باشد، بنابراین سرمایه‌گذاران براساس ارزش جایگزینی شرکت‌ها خریدار سهام در بورس و فرابورس شدند.

    این مقام مسئول با بیان اینکه نگرانی از بابت شکل‌گیری حباب ناشی از سرعت بالا و هیجان خرید سهام برای برخی کارشناسان ایجاد شده، گفت: در حال حاضر حبابی در بازار شکل نگرفته، اما این دغدغه برای برخی سرمایه‌گذاران وجود دارد که افزایش قیمت سهام باید در شیب ملایم‌تری صورت گیرد.

    وی با اشاره به اهمیت تغییر و تحولات سیاسی بر روند کنونی بازار سهام گفت: در سال 91 و 92 نیز به لحاظ افزایش نرخ ارز و همچنین متعادل شدن شرایط سیاسی، بازار سهام شاهد جهش قیمت‌ها و رشد نماگرهای بورس بود. شرایط فعلی نیز اگرچه مشابه همین دوره است، به دلیل تأثیر اخبار پیرامونی سیاست خارجی کشور چنانچه وضعیت حاد در حوزه بین‌المللی ایجاد نشود، ظرفیت رشد 2 برابری قیمت‌ها در بازار سهام و نماگرهای آن وجود دارد.

    اقبال‌نیا پیرامون دلیل روی آوردن برخی سرمایه‌گذاران برای جمع‌آوری سهام شرکت‌های زیان‌ده عنوان کرد: این سرمایه‌گذاران براساس ارزش جایگزینی و همچنین تاثیر افزایش نرخ ارز بر سایر ارزش‌های مالی این شرکت‌ها اقدام به خرید سهام می‌کنند و از سویی دیگر قدرت سرازیر شدن نقدینگی موجود در بازار در کنار رشد 20 درصدی قیمت سهام اغلب شرکت‌های بزرگ این توقع برای معامله‌گران به وجود آمده که آن دسته از سهام شرکت‌هایی که هنوز با رشد چندانی روبرو نیستند، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

    مدیرعامل کارگزاری حافظ با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال حاضر دچار آشوب و نابسامانی است، به نوسانی شدن دوباره قیمت ارز و سکه طلا در بازار قیمت رسمی اشاره کرد و گفت: بخشی از متعادل شدن این فضا به سیاست کشور در حوزه بین‌المللی باز می‌گردد و بخش دیگری نیز تورم انتظاری از بابت شوک‌های روانی آتی است که افراد را برای پوشش تورم به سمت خرید سهام و یا سکه و ارز سوق داده است، زیرا می‌خواهند در برابر افت ریال از دارایی‌های خود صیانت کنند.

    وی تأکید کرد: چنانچه فرایند اقتصاد ایران بیش از پیش دچار التهاب شود، باید نگران خروج مجدد پول از بازار سهام و موج گسترده آن به سمت بازارهای غیرمولد و غیرمتشکل بود. در حال حاضر شرایط سرمایه‌گذاری در بورس شکننده بوده و به سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای توصیه می‌شود، از طریق صندوق‌های متنوع سرمایه‌گذاری که اغلب از امکان مدیریت حرفه‌ای و همچنین امکان نقد شوندگی بیشتر برای سرمایه‌گذار را دارد، وارد بازار سهام شوند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو