عصر خودرو

سه شنبه های فرهنگ سازی:

صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله طلا یکی از ابزارهای سرمایه گذاری

عصر بازار- چندی است که شیوه‌ های سنتی معاملات طلا در کشورمان تغییر پیدا کرده و ابزارهای قابل معامله طلا در بورس کالای ایران تقریباً همه نیازمندی ‌های سرمایه‌ گذاران را برطرف کرده است.

صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله طلا یکی از ابزارهای سرمایه گذاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از سنا، در حال حاضر در کشور فرصت ­های سرمایه ­گذاری و به دنبال آن بازارهای سرمایه­ گذاری متنوعی وجود دارد. یکی از بازارهای مناسب برای سرمایه­ گذاری که از سالیان بسیار دور مشتریان قدیمی خود را داشته است سرمایه­ گذاری بر طلا است. چندی است که شیوه‌ های سنتی معاملات طلا در کشورمان تغییر پیدا کرده و ابزارهای قابل معامله طلا در بورس کالای ایران تقریباً همه نیازمندی ‌های سرمایه‌ گذاران را برطرف کرده است؛ زیرا در این بورس، امکان معاملات اوراق اختیار معامله، آتی و نقدی (از طریق گواهی سپرده کالایی) وجود دارد و سرمایه­ گذاران می ­توانند استراتژی­ های متنوعی را برای خرید و فروش این فلز گرانبها اتخاذ کنند. علاوه بر موارد فوق‌ الذکر صندوق ­های سرمایه‌ گذاری قابل معامله طلا یکی دیگر از ابزارهای سرمایه­ گذاری است که در ادامه در خصوص آن مطالبی ارائه می شود.

     

    صندوق­ های سرمایه­ گذاری کالایی قابل معامله

    صندوق­ کالایی قابل معامله یکی از ابزارهای مالی نوین هست که به سرمایه­ گذار این امکان را می ­دهد، به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه­ های حمل و نقل، انبارداری و خسارت­ های احتمالی آن، اوراق این صندوق­ ها را خریداری کنند. با خرید این اوراق، سرمایه ­گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد.

    کالاهای اساسی در تمام دنیا بخش مهمی از پرتفوی سرمایه ­گذاران خرد و نهادی را تشکیل می ­دهند، لذا به همین منظور در بورس­ هایی همانند بورس لندن، سعی شده که ابزاری طراحی شود که سرمایه ­گذاران بدون نیاز به انجام معاملات آتی یا تحویل فیزیکی کالای اساسی از طریق این صندوق ­ها به کالای مورد نظر خود دسترسی یابند. نفت، طلا و نقره از جمله کالاهایی هستند که در صندوق­ های کالایی مورد معامله قرار می­ گیرند.

    صندوق­ های کالایی قابل معامله در بورس، صندوق­ های با سرمایه متغیر هستند که واحدهای آن بنا به درخواست ناشر صادر و بازخرید شده و صدور واحدهای جدید بر اساس تقاضای بازار امکان ­پذیر است. این ویژگی منحصر به ‌فرد در واقع اطمینان ایجاد می ­کند که قیمت بازار صندوق ­های کالایی قابل معامله در بورس بسیار نزدیک به ارزش خالص دارایی­ های آن است، زیرا در غیر این صورت موجب ایجاد فرصت آربیتراژ می­ شود.

    دارایی پایه صندوق­ های سرمایه ­گذاری کالایی که در بورس کالای ایران پذیرش می­ شوند اوراق بهادار مبتنی بر کالا است. اوراق بهادار مبتنی بر کالا شامل گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی کالایی، قراردادهای اختیار معامله کالایی و قراردادهای سلف موازی استاندارد اعم از با اختیار معامله و بدون اختیار معامله است. بنابراین در ایران، صندوق­ های سرمایه­ گذاری کالایی به طور مستقیم مجوز خرید و نگهداری کالای فیزیکی را ندارند و فقط می ­توانند گواهی سپرده کالایی را خریداری کنند. از مزیت ­های صندوق ­های کالایی می­ توان به کاهش هزینه­ ها، امنیت بیشتر، شفافیت بالا، متنوع ‌سازی، امکان جذب سرمایه ­های خرد و وجود معاملات ثانویه نام برد. در تصویر شماره 1، صفحه معاملاتی یکی از صندوق ‌های قابل معامله کالایی قرار گرفته است.

    کارمزد معاملات واحدهای صندوق­ های قابل معامله کالایی

    در جدول شماره 1 کارمزد معاملات معاملات واحدهای صندوق ­های سرمایه ­گذاری قابل معامله کالایی قرار گرفته است.

                                                   جدول شماره 1: کارمزد معاملات واحدهای صندوق­ های سرمایه ­گذاری قابل معامله کالایی

    نحوه معامله صندوق­ های قابل معامله کالایی

    جهت معامله این صندوق ­ها تنها کافی است کد سهامداری (یا همان کد بورسی) داشت و با مراجعه به شرکت­ های کارگزاری دارای مجوز معاملات اوراق بهادار می ‌توان این کد را دریافت کرد

    برچسب ها