عصر خودرو

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی خبر داد:

فرصت ۶ماهه بورسی‌ها برای سجامی شدن

عصر بازار- نشست خبری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با حضور حسین فهیمی مدیرعامل این شرکت به منظور معرفی سامانه سجام روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه برگزار شد.

فرصت ۶ماهه بورسی‌ها برای سجامی شدن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، حسین فهیمی در ابتدا ضمن معرفی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: همانطور که می‌دانید این شرکت تنها شرکت سپرده‌گذاری است که به موجب قانون تاسیس شد تا خدمات خاصی به اهالی بارار سرمایه ارایه کند.
    وی افزود: پس از برگزاری مجمع این شرکت در آبان سال گذشته اعضای هیئت تغییر کرد و تحولات بسیاری در برنامه‌ها و خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایجاد شد.
    در ادامه مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به اشریح برخی از پروژه‌های این شرکت پرداخت و بیان کرد: مهم‌ترین و اولین پروژه‌ای که طراحی، توسعه، تدوین و عملیاتی شد، سامانه سجام بود. سجام سامانه ای است که اطلاعات فعالان بازار سرمایه را ثبت میکند، یعنی تنها با یکبار وارد کردن اطلاعات توسط فعالان، دیگر لزومی به وارد کردن اطلاعات در سایر شرکت ها و ارکان بازار سرمایه نظیر کارگزاری‌ها وجود نخواهد داشت.
    وی افزود: سامانه سجام با شعار تنها یک بار ثبت شوید مسئولیت خودکار فرایند جمع آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده خواهد داشت.خدمات سجام در دو حوزه خواهد بود که دریافت کنندگان خدمات شامل کلیه بورس ها و نهادهای مالی، بخش اول این فرایند را تشکیل می دهند. هر فردی به عنوان مشتری برای ورود به بازار سرمایه نیازمند دریافت کد سهامداری است که با مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری می تواند از طریق فرم های در اختیار اطلاعات هویتی را ارائه کند تا احراز هویت شود. سامانه مذکور از دریافت مجدداین فرم ها در مراحل خرید و فروش،دریافت شناسه کاربری،معاملات برخط، دریافت سود اوراق و مراجعه به نهادهای مالی مختلف جلوگیری می کند.دومین گروه بهره مند از این سامانه ارائه کنندگان خدمات هستند، عملیات شناخت مشتری خدمتی است که سجام در اختیار این دسته ار ذینفعان قرار می دهد، به عبارتی نیاز نداشتن به آرشیو فرم ها و توسعه کمی و کیفی خدمات در فضای سایبری از مزایای این سامانه است.
    فهیمی ادامه داد: سجام را می‌توان درگاه ورودی خدمات آنلاین دانست، از این رو طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فعالان بازار سرمایه 6 ماه فرصت دارند تا اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند، در غیر این صورت امکان فعالیت در بازاد سرمایه را نخواهند داشت.
    مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: آن دسته از مشتریان حقیقی و حقوقی که به موجب قراردادهای متعدد به عنوان پیمانکار از نهادهای دولتی طلب دارند و کشاورزانی که براساس برنامه‌هتی حمایتی دولت، گواهی سپرده دریافت میکنند نیز باید در این سامانه ثبتنام کنند.
    فهیمی در خصوص ثبتنام صاحبان سهام عدالت در این سامانه گفت: جامعه هدف حدود 50 میلیونی سهام عدالت تکلیفی برای ثبتنام در این سامانه ندارند اما آن دسته از سهامدارانی که در کنار داشتن سهام عدالت میخوهاند در بازار سرمایه فعالیت کنند، باید سجامی شوند.
    مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه ضمن اشاره به برنامه‌های آتی این شرکت برای سامانه سجام گفت: برای نیمه دوم سال در نظر داریم سیستم دریافت و پرداخت یکپارچه سود اوراق بهادار در سامانه سجام عملیاتی شود. یعنی   سود سهام و هر نوع اوراقی که فرد در شرکت‌های مختلف دارد، به موجب این برنامه دریافت و به همان شماره حسابی که در سجام ثبت شده واریز می‌شود.
    فهیمی با بیان اینکه سامانه سجام زیر ساخت های بسیاری از خدمات بازار سرمایه را فراهم خواهد کرد، افزود: برگزاری مجامع الکترونیک و توزیع سود سهامداران از مهمترین پروژه هایی است که از طریق این سامانه اجرا خواهد شد.

    برچسب ها