عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بهمن نقدینگی هر روز به سمت بازارهای مختلف از جمله ارز، سکه، خودرو و مسکن در حرکت است،‌ گفت: بر اساس برآوردها روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود.

روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، مسعود خوانساری در سی و نهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به بلاتکلیفی در بحث تولید، واردات و محیط کسب و کار گفت: اگر چه این مسائل درونی است، اما فشارهای بیرونی و خارجی بر آن تأثیرگذار است و امیدواریم با تدابیر دولت این مسائل حل شود.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مشکل اصلی ساختار داخلی اقتصاد کشور است، گفت: رشد سرمایه‌گذاری از سال 90 منفی بوده، اگر چه در فصل گذشته این رشد مثبت شد.

    وی افزود: رقم سرمایه‌گذاری در سال 96 حدود 300 هزار میلیارد تومان یعنی 19.7 درصد تولید ناخالص داخلی GDP کشور است که در مقایسه با کشورهای در حال توسعه که این رقم 32.5 درصد است، رقم بسیار پایینی است و با توجه به آمار بیکاری باید به بحث سرمایه‌گذاری توجه شود.

    خوانساری به موضوع ارز اشاره کرد و گفت:‌حدود یک ماه نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشتیم و اشکالات سیستم جدید ارزی را ضمن تشکر از اقدامات انجام شده برای کنترل بازار ارز بیان کردیم.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت:‌ در این نامه بیان کردیم که قیمت ارائه شده برای ارز واقعی نیست و باعث شد تقاضا برای ارز افزایش یابد چنانچه دولت اعلام کرد که در دو ماه گذشته حدود 20 میلیارد دلار ثبت سفارش برای واردات شده است.

    * افزایش تقاضا برای کارت بازرگانی

    وی با بیان اینکه تقاضا برای کارت بازرگانی افزایش یافته است،‌گفت: این موضوع هم جای سوال دارد.

    خوانساری گفت: ممنوع کردن خرید و فروش ارز و قاچاق تلقی کردن آن قیمت ارز را بالا می‌برد و بنابر این به نظر می‌رسد، برای حل این مشکل دولت باید اجازه دهد که ارز  حاصل از صادرات به صورت توافقی با واردکننده مبادله شود.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: البته زمزمه‌هایی این روزها در این خصوص شنیده می‌شود که دولت قرار است اجازه دهد تا ارز حاصل از صادرات بین صادرکننده و واردکننده به صورت توافقی مبادله شود، تا از این طریق محصولاتی غیر از کالاهای اساسی وارد شود.

    وی گفت: قطعاً دولت نمی‌تواند تمام نیازهای وارداتی را با ارز 4200 تومان تأمین کند.

    * هر روز نقدینگی کشور هزار میلیارد تومان اضافه می‌شود

    خوانساری در ادامه با اشاره به افزایش نقدینگی اظهار داشت: این نقدینگی هر روز به سمت یک کالا از قبیل ارز، سکه، خودرو و مسکن می‌رود به طوری که بر اساس برآوردها روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به خروج آمریکا از برجام بیان داشت: بالاخره باید قبول کرد که اقتصاد برتر آمریکا است و قطعاً کشورها بین ایران و آمریکا برای حفظ منافع ملی خود آمریکا را انتخاب می‌کنند.

    وی افزود: اگر فکر می‌کنید، اروپا مشکلات ما را حل می‌کند، خام‌اندیشی است، زیرا آنها نیز دچار مشکلاتی هستند.

    خوانساری گفت: به نظر می‌رسد کشورهای دوست مثل روسیه، چین، ترکیه و کره که در دوره تحریم‌های قبلی به ما کمک می‌کردند، امروز پیش‌دستی می‌کنند و زودتر از مهلت مقرر ارتباطات خود را با ما کاهش می‌دهند و شاید نگرانی آنها از آینده باشد که مورد تحریم قرار بگیرند.

    خوانساری در ادامه با بیان اینکه برای مقابله با تحریم‌ها باید سناریوهایی را از پیش تعریف کنیم، گفت: این بار با توجه به شناخت آمریکا از منافع تحریم‌ها، کار مقابله با تحریم‌ها مشکل‌تر خواهد بود، بنابر این اولین سناریو که باید تدوین کنیم، در این باره است.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: سناریوی دوم مشکل شدن تحریم‌ها با تحریم نفت در مقابل غذا است و سناریوی سوم هم مذاکره است که اگر برای هر یک از این سناریوها از اکنون چاره‌اندیشی کنیم، به طور قطع بهتر است.

    وی اظهار داشت: اما پیش از هر چیزی اتحاد و یکپارچگی حائز اهمیت است و نباید شاهد باشیم که هر روز روزنامه‌ها به جناح‌های مختلفی اختصاص می‌یابد و وحدت و یکپارچگی ملی را دچار مشکل کند.

    برچسب ها