عصر خودرو

دور از ذهن است که قیمت نفت نصف قیمت فعلى شود

نفت در چه بازه زمانی به ۳۰دلار می‌رسد؟

عصر بازار- اقتصاددان موسسه بانک توسعه آسیایی ADBI معتقد است که دور از ذهن است قیمت نفت نصف قیمت فعلی شود.

نفت در چه بازه زمانی به ۳۰دلار می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اقتصاددان موسسه بانک توسعه آسیایی ADBI معتقد است که دور از ذهن است قیمت نفت نصف قیمت فعلی شود. واقعیت این است که در صورت پایین آمدن بیشتر قیمت نفت حتی کشورهایی که هزینه تولید نفت را با پایین‌ترین میزان می‌پردازند هم با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

    فرهاد تقی‌زاده حصاری در خصوص علل کاهش قیمت نفت در مدت اخیر، عنوان کرد: «بازار جهانی انرژی به خصوص بازار نفت خام بسیار آشفته است. تقریبا کسی انتظار نداشت که قیمت نفت خام در عرض قریب به یک سال، دو سوم از ارزش خود را از دست بدهد و تا این حد سقوط کند. روز جمعه قیمت هر بشکه نفت خام WTI روی رقم 35 دلار و 36 سنت بسته شد.»

    وی ادامه داد: «با وجود شرایط فعلی و عدم توافق اخیر اوپک برای کاهش سقف تولید و در عین حال، وجود عرضه قابل توجهی که از سوی برخی کشورها مانند عربستان و آمریکا وجود دارد، احتمال کاهش بیشتر در قیمت نفت وجود دارد. افت اخیر در قیمت نفت بیشتر به دلیل کاهش تقاضا از جانب مصرف‌کنندگانی مثل چین، مازاد عرضه از سوی اوپک و ایالات متحده آمریکا و همچنین جایگزین کردن دیگر حامل‌های انرژی مانند گاز و انرژی‌های تجدیدشونده به جای نفت خام - به عبارتی کاهش سهم نفت خام در سبد انرژی بسیاری از کشورها و افزایش سهم دیگر حامل‌های انرژی مانند گاز و انرژی‌های تجدیدشونده- بوده است.»

    چرا قیمت نفت، سقوط کرد؟
    عضو هیات علمی دانشگاه کیو ( توکیو، ژاپن) عنوان کرد: «به غیر از عرضه و تقاضا عوامل دیگری هم بر قیمت هر ماده از جمله نفت خام اثر می‌گذارند. از جمله مهم‌ترین این عوامل بحث انتظارات است. در اوایل سال آتی میلادی با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بازار جهانى انتظار عرضه تازه‌ای از جانب ایران دارد. این مساله خود مزید بر علت است و دلیل دیگری بر کاهش مجدد قیمت نفت است.»

    تقی‌زاده عنوان کرد: «مساله‌ای که در مورد آن می‌توان یقین داشت این است که در صورت پایین ماندن قیمت نفت یا افت مجدد آن، سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه انرژی از جمله در خصوص اکتشاف و استخراج منابع جدید نفت به میزان قابل توجهی تحت شعاع قرار می‌گیرد و کاهش مى‌یابد.»

    اقتصاددان موسسه بانک توسعه آسیایی ADBI در عین حال به این مساله نیز اشاره کرد که «از طرف دیگر بسیاری از تولیدکنندگان نفت غیر متعارف نظیر نفت شیل در آمریکا به دلیل بالا بودن هزینه تولید، تنها در صورت افزایش قیمت نفت امکان عرضه دارند. آنها زمانی شروع به عرضه کردند که قیمت نفت بالای 100 دلار بود و بسیاری از عرضه‌کنندگان نفت شیل بر اساس چشم‌انداز روشنی که از آینده در نظر داشتند شروع به عرضه کردند و در عین حال بسیاری از آنها با اعتباراتی که دریافت کردند و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام دادند، توانستند حجم تولید خود را بالا ببرند.»

    وی تاکید کرد:« به طور قطع اگر قیمت نفت در همین حد پایین باقی بماند و اگر قیمت بخواهد بیشتر از این افت کند، خطر بزرگی متوجه تولیدکنندگان نفت غیرمتعارف است و احتمال اینکه در آینده نزدیک از بازار عرضه خارج شوند، وجود دارد. از این رو احتمال اینکه در بلندمدت قیمت نفت به کمتر از 30 دلار برسد، بسیار اندک است.»

    قیمت نفت نصف می‌شود؟
    به گفته تقی‌زاده حصاری، « همین احتمال یعنی پایین آمدن قیمت نفت به زیر 30 دلار برای کوتاه مدت، وجود دارد. بسیاری از تحلیل‌گران بازار انرژی حتی پیش‌بینی قیمت نفت به کمتر از نصف قیمت فعلی را هم ‌دارند. دلیل‌شان هم این است که هزینه تولید نفت خام در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس اندک و چیزی در حدود 10 دلار و حتی کمتر از آن است. آنها بر این باورند که در افق دو تا سه سال آینده اقتصاد این کشورها توان تحمل کردن قیمت نفت ارزان را دارد. حتی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت به نصف میزان فعلی برسد.»

    وی در خصوص پایین‌تر آمدن قیمت‌ نفت نیز یادآور شد: «به نظر من این به دور از ذهن است که قیمت نفت نصف قیمت فعلى شود. درست است که عربستان ذخایر ارزى بالایی دارد ولی با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و کسری بودجه قابل توجهى دارد. از طرف دیگر در سمت تقاضا نیز پیش‌بینى مى‌شود رشد اقتصاد جهانى براى سال آتى میلادى بیشتر از سال جارى باشد، که این خود تقاضاى جدیدى را در بازار کالا من جمله در بازار نفت خام ایجاد مى کند و مانع افت شدید دیگر در قیمت این ماده مى‌‌شود.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها