عصر خودرو

یک مقام مسئول :

بهبود روابط بانکی میان کشورها عاملی برای توسعه صادرات

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت: بهبود روابط بانکی میان کشورها، عاملی موثر در رونق صادرات محصولات کشاورزی است.

بهبود روابط بانکی میان کشورها عاملی برای توسعه صادرات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ، با انتقاد از مشکلات پیش روی صادرکنندگان مبنی بر نقل و انتقال ارز اظهار کرد: هر زمانیکه بانک های خارجی توانستند روابط بانکی با کشورها  را به طور مستقیم انجام دهند، مشکل وارد کردن ارز صادراتی مرتفع خواهد شد.

    به گفته وی؛ تا زمانیکه امکان انتقال ارز از طریق بانک ها وجود نداشته باشد، دردی از صادرات دوا نخواهد شد؛ به همین دلیل باید هر چه سریع تر روابط اقتصادی میان بانک های داخلی و خارجی هماهنگ شود، چراکه این امر عامل موثری در رونق صادرات محصولات کشاورزی خواهد بود.

    نورانی با بیان اینکه امکان ورود صادرکنندگان به سامانه نیما وجود ندارد، افزود: با توجه به آنکه امکان جابه جایی مستقیم ارز وجود ندارد؛ پس چگونه ممکن است که صادرکنندگان وارد این سامانه شوند؟.

    این مقام مسئول ادامه داد: با وجود علاقه مندی صادرکنندگان برای انتقال ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی، انتظار می رود که چارچوب مشخصی تعریف شود که صادرکنندگان بتوانند، به طور مستقیم  منابع ارزی خود را وارد سیستم بانکی کنند.

    وی کمبود هواپیما، گرانی حمل و نقل هوایی و نبود زیرساخت های لازم را از دیگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان دانست و افزود: برنامه مدونی در حمل و نقل هوایی، دریایی و جاده ای باید به کار گرفته شود، چرا که در بخش هوایی نبود کارگو و استفاده از کارگوهای اجاره ای منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت چانه زنی در بازارهای جهانی می شود.

    نورانی با بیان اینکه امروزه تمامی نگاه ها به واردات معطوف شده است، گفت: اگرچه به توسعه صادرات محصولات غیرنفتی از جمله کشاورزی امیدوار هستیم، اما هم اکنون تمامی هدف ها وارداتی است؛ درحالیکه نگاه وارداتی ما را به جایی نخواهد رساند.

    وی با اشاره به اینکه واردات به معنای خرج کردن است، بیان کرد: توسعه تولید و صادرات با افزایش درآمد زایی و اشتغال همراه است، به همین دلیل محصولات استراتژیک به هر قیمتی باید در داخل تولید شود.

    برچسب ها