عصر خودرو

معاون توسعه بازار فرابورس ایران خبر داد:

عبور ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی از ۱۱۵ میلیارد تومان

عصر بازار- وی، ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی در بازار فرابورس ایران را از زمان گشایش نماد آن در هشتم مهرماه تاکنون بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

عبور ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی از ۱۱۵ میلیارد تومان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، معاون توسعه بازار فرابورس ایران از اسناد خزانه اسلامی به عنوان ابزار تنظیم جریان نقدینگی، شفافیت مالی و تسویه بدهی‌های دولت یاد کرد و گفت: ارزش معاملات این اسناد در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران از 115 میلیارد تومان فراتر رفت.
    رضا غلامعلی‌پور با بیان اینکه تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی اصلی‌ترین ماموریت فرابورس ایران در بازار سرمایه است، اظهار داشت: این مجموعه از ابتدا، در زمینه تحقیق و توسعه ابزارهای جدید مالی به طور ویژه فعالیت کرد تا بتواند از این طریق ضمن جذب مخاطبان بیشتر هم‌پای بورس‌های برتر دنیا گام بردارد.
    به گفته وی، اسناد خزانه اسلامی تازه‌ترین ابزار مالی قابل معامله در فرابورس ایران است که با توجه به برنامه‌ریزی دولت برای پرداخت بدهی خود به پیمانکاران و بر اساس قانون بودجه، بخشی از بدهی پیمانکاران از طریق واگذاری این اسناد تسویه می‌شود.
    وی با بیان اینکه معاملات ثانویه این اسناد از حدود 2 ماه پیش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز شده است، گفت: با توجه به ایجاد بازاری برای معاملات ثانویه این اسناد در فرابورس ایران، آن دسته از پیمانکارانی که بنا به هر دلیلی نیاز به پول نقد دارند می‌توانند آن را در بازار به فروش برسانند که البته قیمت آن، کمتر از قیمت اسمی خواهد بود و با توجه به اینکه خریدار، اوراق را کمتر از قیمت اسمی خریداری کرده است از تفاوت قیمت ناشی از خرید به کسر منتفع خواهد شد.
    غلامعلی‌پور همچنین به اظهارات رئیس سازمان بورس مبنی بر عزم دولت برای انتشار 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی تا پایان سال جاری طبق حکم قانون بودجه سال 94 اشاره کرد و گفت: به منظور نظم بخشیدن به نظام پرداخت‌های دولت و ایجاد شفافیت مالی، مطالعات وزارت اقتصاد، سازمان بورس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر این اساس شکل گرفت که اسناد خزانه اسلامی برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران طراحی و عملیاتی شود.
    وی با تاکید بر اینکه با توجه به ضمانت دولت، ریسک نکولی متوجه این اوراق نیست، بیان داشت: نرخ بازده تا سرسید (YTM) اسناد خزانه اسلامی در سایت فرابورس ایران به صورت آنلاین قابل مشاهده است که معامله‌گران می‌توانند از بازده اوراق خود تا پایان سررسید مطلع شوند.
    غلامعلی‌پور با اشاره به حضور بازارگردان در بازار خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی گفت: بازارگردان با هدف ایجاد اطمینان بیشتر در جهت نقد شوندگی اوراق در چارچوب مقررات اقدام به خرید و فروش اوراق می‌کند و سرمایه‌گذاران در صورت وجود مظنه بهتر خرید یا فروش، می‌توانند با مظنه مد نظر خود معامله کنند.
    وی، ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی در بازار فرابورس ایران را از زمان گشایش نماد آن در هشتم مهرماه تاکنون بیش از 115 میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: مبلغ اسمی اسناد خزانه اسلامی در سررسید نهایی توسط خزانه‌داری کل کشور تأمین و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب آخرین دارندگان اسناد خزانه اسلامی واریز خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها