عصر خودرو

لغو تحریم‌ها تقاضا برای سیمان و فولاد در ایران را افزایش می‌دهد

عصر بازار: توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی علاوه بر بازار نفت، بازار جهانی سیمان، فولاد و محصولات کشاورزی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و به دلیل افزایش ساخت‌و‌ساز تقاضای فولاد و سیمان در ایران افزایش می‌یابد.

لغو تحریم‌ها تقاضا برای سیمان و فولاد در ایران را افزایش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از رویترز، توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی که منجر به کاهش تحریم‌های ایران خواهد شد، می‌تواند بازار نفت را با فزونی بیشتر عرضه مواجه کند، اما با تجدید حیات اقتصاد ایران، بازار‌هایی مانند سیمان و فولاد شاهد تقاضا خواهند بود. مقامات درگیر در مذاکرات روز یکشنبه گفتند، به توافق نزدیک هستند. این توافق موجب محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران و رهایی این کشور از تحریم‌ها خواهد شد.

    تحلیلگران عمدتا روی نفت متمرکز شده‌اند تا تاثیر لغو تحریم‌ها بر بازارهای بین‌المللی کالا را ارزیابی کنند. زمان لغو تحریم‌هایی که موجب کاهش صادرات نفت ایران شده، تحریم تسلیحاتی شورای امنیت و توقف برنامه موشکی بالستیک ایران از مسائل مهم مورد اختلاف دو طرف گزارش شده است.

    ایران بخشی از بزرگ‌ترین‌ ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. این کشور قبل از تحریم‌ها روزی تا 3 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد. اما حتی اگر این هفته یک توافق دیپلماتیک به دست آید، شروع صادرات نفت ایران بدون محدودیت تحریمی، زمان خواهد برد، زیرا تحریم صادرات نفت ایران باید رسما برداشته شود و زیرساخت‌های نفتی ایران مدرنیزه شود.
    نیک شارما، مدیر بخش تحقیق و مشاوره موسسه آی‌اچ‌اس گفت: «آنها می‌توانند حدود 200 هزار بشکه در روز به صادرات خود بیفزایند که رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود. وی پیش‌بینی کرد که حداقل 18 ماه طول خواهد کشید تا ایران بتواند یک میلیون بشکه دیگر به صادرات نفت خود بیفزاید.

    موسسه انرژی اکونومیکس ژاپن، وابسته به دولت این کشور اعلام کرد، اگر توافقی منعقد شود، تولید نفت ایران تا نیمه دوم سال 2016، 700 تا 800 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. اما در حالی که پتانسیل افزایش صادرات نفت ایران قبلا تاثیر عمده خود را بر بازار گذاشته است، تحلیلگران می‌گویند دیگر بازارها نظیر بازار سیمان، فولاد و محصولات کشاورزی نیز از لغو تحریم‌های ایران متاثر خواهند شد.

    یان کلاکستون، مدیر شرکت کشتیرانی تایلندی تورسن در این باره گفت: «پس از سال‌ها نادیده گرفتن، اگر تحریم‌ها برداشته شود، درآمد حاصل از صادرات نفت آنها موجب ایجاد یک طرح توسعه زیرساختی خواهد شد که به فولاد، برق و سیمان نیاز خواهد داشت.» وی افزود: «آنها در حال حاضر ظرفیت (بالایی برای) تولید سیمان ندارند، بنابراین بازار سیمان کیسه یا فله و بازار فولاد که برای ساخت‌و‌ساز مورد نیاز هستند، می‌تواند بیش از سایر بازارها متاثر شود و محموله‌هایی از کشورهای هند، خاورمیانه و چین وارد شود.» به گفته کلاکستون، ایران همچنین به محصولات کشاورزی بیشتر نظیر برنج، گندم و سویا نیاز خواهد داشت. «همزمان با رشد تولید ناخالص داخلی و افزایش درآمدها، نیاز به واردات گندم، ذرت و برنج افزایش خواهد یافت که این محصولات می‌تواند از کشورهای تایلند، هند، آمریکا و آمریکای جنوبی به اضافه دریای سیاه تامین شود.»

    ایران همچنین یک صادر‌کننده مهم سنگ‌آهن به چین است، هرچند که تحلیلگران می‌گویند به دلیل فزونی عرضه جهانی و پایین آمدن شدید قیمت ها، بعید است ایران صادرات سنگ آهن به چین در مقادیر بالا را از سر بگیرد.

    برچسب ها