عصر خودرو

مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پردیسان :

اثر نرخ جدید خوراک بر شرکت های پتروشیمی

عصر بازار- حسین علی زادمهر، کاهش قیمت خوراک پتروشیمی ها را اتفاق بسیار مثبتی برای این صنعت دانست و گفت: تاثیر نرخ ۳۸۰۰ تومانی خوراک برای پتروشیمی ها با تحویل ارز ۴۲۰۰ تومانی این گروه به دولت و نظام بانکی، تاثیر بسیار مثبت و خوبی بر سودآوری شرکت های این صنعت خواهد گذاشت.

اثر نرخ جدید خوراک بر شرکت های پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پردیسان و مدیر سابق سرمایه گذاری نفت و گاز پارسیان ، در خصوص احتمال کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها به 3800 تومان و تاثیر آن در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: هرچند این تصمیم و تفاوت قیمت بیش از 400 تومانی نرخ خوراک و قیمت ارز می تواند خبر خوبی برای صنعت پتروشیمی باشد اما بر هر شرکتی تاثیر متفاوتی دارد.

    وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی محصولات مختلفی دارد، گفت: این محصولات هر کدامشان ضریبی از گاز را مصرف میکنند، به عنوان مثال در متانول هر یک واحد مصرف گاز ، یک واحد متانول می دهد، این ضریب در اوره تفاوت دارد، در پلی اتیلن ها نیز فرق می کند.

    این کارشناس صنعت پتروشیمی با تاکید بر تاثیر بسیار مثبت کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها بر سودآوری شرکت های این صنعت تصریح کرد: این تصمیم در جلسه مشترک مدیران صنعت پتروشیمی و معاون اول رییس جمهور گرفته شد و باید برای تصویب به هیات دولت ارسال شود تا دولت آنرا تصویب و ابلاغ کند.

    وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این تصمیم امکان اجرایی شدن ندارد، گفت: باید منتظر تصمیم نهایی هیات دولت ماند اما پس از تصویب و ابلاغ آن، شرکت های پتروشیمی بر اساس نرخ جدید خوراک برنامه بودجه را تنظیم خواهند کرد.

    زادمهر درباره سایر عوامل تاثیر گذار بر صنعت پتروشیمی به نوسان های قیمت ارز و در نهایت تصمیم دولت برای تک نرخی شدن دلار اشاره کرد و گفت: بررسی تراز تجاری سال های 94، 95 و 96 از مثبت بودن این متغیر خبر می دهد .

    وی تراز مثبت تجاری را برای کنترل نرخ ارز اتفاق مثبتی دانست و گفت: در سه سال گذشته کنترل نرخ ارز برای دولت امری ساده و دست یافتنی بوده، همان طور که در دوره دولت های مختلف پس از انقلاب هم این موضوع بارها به خوبی مدیریت و تعادل ارزی در مراودات بین المللی برقرار شده است، در شرایط فعلی هم مدیریت این بازار برای دولت کاملا میسر است چون تراز ارزی و تراز تجاری کشور بسیار شفاف و مثبت است.

    مدیر عامل شرکت توسعه اقتصادی پردیسان در خصوص چشم انداز صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی که در حدود 75 دلار است قیمت جهانی فرآورده های پتروشیمی مثل متانول، اوره ،پروپیلن ها، پرواتیلن ها در سطوح بسیار خوبی قرار دارد. با توجه به این شرایط بنیادی جایگاه صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه بسیار خوب است و به راحتی می تواند به عنوان صنعت پیشرو بازار سرمایه در سال جاری معرفی شود.

    برچسب ها