عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که حذف متقاضیان غیر واقعی محصولات در بورس کالا، عرضه گندم غیر یارانه ای با قیمت پایه ۹۰۰ تومان در بورس کالا، پذیره نویسی چهارمین صندوق طلا و تامین مالی ۵۰۰ میلیارد ریالی از بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر, افزایش آینده نگری کشاورزان در بستر بورس کالا

    مدیر عامل بورس کالای ایران گفت:عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و نیز استفاده از ابزارهای بلندمدت مانند معاملات سلف، فیوچرز و پیمان آتی قدرت آینده‌نگری کشاورزان را افزایش داده و امنیت خاطر را در حوزه تجارت محصولات کشاورزی فراهم می‌کند.

    حامد سلطانی نژاد افزود:توجه به بازار محصولات کشاورزی به ویژه گندم یک ضرورت است و اکنون این امکان فراهم شده که متقاضیان خرید گندم بتوانند به راحتی از بستر بورس کالای ایران در یک فرایند بهینه تخصیص کالا، این محصول را خریداری کنند.

    وی ادامه داد: امسال با طرحی که در نظر گرفته شده کل گندم آزادپز در بورس کالا عرضه می شود. به این معنا که گندم مورد نیاز صنایع مختلف توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در بورس کالا عرضه می شود و صنوف مختلفی که متقاضی هستند می توانند این گندم را خریداری کنند.

    حذف متقاضیان غیر واقعی محصولات در بورس کالا

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: بنا داریم از مصرف کالای عرضه شده بورس کالا در صنایع پایین دست مطمئن شویم به طوریکه با زیر نظر گرفتن عملکرد شرکت ها، کدها و تقاضاهای غیر واقعی را با همکاری وزارت صنعت و سازمان حمایت حذف خواهیم کرد.

    حامد سلطانی نژاد افزود: عرضه محصولات و مواد اولیه در بورس کالای ایران برای شرکت های پایین دستی ، بر اساس عملکرد شرکت های تولید کننده ادامه دارد و روند آن رو به افزایش است.

    وی گفت: برخی از کسانی که بعد از ابلاغ سیاست های جدید ارزی به خرید واقعی اقدام کردند متقاضیان غیر واقعی بودند از این رو برای اینکه بتوانیم فقط خریداران واقعی را تامین کنیم با هماهنگی وزارت صنعت ، خرید 24 ماه گذشته آنان از بورس را مبنا قرار دادیم تا معادل متوسط همان مقدار خرید در عملکرد 24 ماهه گذشته را خرید کنند که کمک می کند تقاضاها واقعی باشد.

    عرضه گندم غیر یارانه ای با قیمت پایه 900 تومان در بورس کالا

    براساس مصوبه دولت، قیمت هر کیلو گندم برای نانوایی های یارانه ای 665 تومان و و برای سایر متقاضیان از قرار هر کیلو 900 تومان (قیمت پایه عرضه در بورس کالا) تعیین می‌گردد.

    هیئت دولت به پیشنهاد وزارت خانه های جهاد کشاورزی و صنعت و ماده 36 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بند 5 تصویب نامه 8اردیبهشت سال جاری را اصلاح کرد. به این ترتیب قیمت فروش گندم کماکان برای نانواییهای یارانه ای برای هر کیلو 665 تومان و برای سایر متقاضیان از قرار هر کیلو 900 تومان (قیمت پایه عرضه در بورس کالا) تعیین می‌گردد.

    پذیره نویسی چهارمین صندوق طلا در نماد عیار

    در هفته گذشته پذیره نویسی چهارمین صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا با نماد «عیار» از روز 19  خرداد ماه در بازار سرمایه آغاز شد.

    پذیره نویسی این صندوق در حالی به مدت پنج روز کاری تا پایان روز چهارشنبه 23 خردادماه انجام شد که ارزش اسمی هر واحد این صندوق مبلغ 10 هزار ریال بوده و تعداد کل واحدهای سرمایه گذاری قابل انتشار 100 میلیون واحد اعلام شده است.

    تامین مالی 500 میلیارد ریالی از بورس کالا

    در هفته گذشته تامین مالی 300 میلیارد ریالی سیمان شرق در روز 22 خرداد با انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالای ایران با موفقیت انجام شد.پس از تامین مالی موفق سیمان شرق به ارزش 300 میلیارد ریال، در روز 23 خرداد نیز شرکت سیمان سپاهان 200 میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد سیمان تیپ 2 تولیدی خود را در بورس کالا به فروش رساند تا صنعت سیمان طی دو روز 500 میلیارد ریال از بورس کالای ایران تامین مالی کند. 

    عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد سیمان تیپ 2 شرکت سیمان شرق در نماد «عشرق» به تعداد 267.857 قرارداد و با قیمت یک میلیون و 120 هزار ریال در هر قرارداد یک تنی، از طریق شرکت کارگزاری امین آوید به فروش رفت و عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد سیمان تیپ 2 شرکت سیمان سپاهان در نماد «عسپاها» به تعداد 178.571 قرارداد و با قیمت یک میلیون و 120 هزار ریال در هر قرارداد یک تنی، از طریق شرکت کارگزاری بانک تجارت معامله شد.

    62 تن ذخیره زعفران داریم/ شفاف سازی قیمت بر تابلوی بورس

    قیمت زعفران در حالی در بازار با افزایش همراه شده که آمارها حاکی از آن است حجم قابل توجهی زعفران در انبارهای سازمان تعاون روستایی وجود دارد و می تواند پاسخگوی نیاز داخلی باشد.

    مسئول واحد زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح خرید توافقی زعفران از کشاورزان و زعفران کاران، حدود 62 تن زعفران از بازار جمع آوری و در انبارهای استاندارد ذخیره شده است.

    رامین اسمی افزود: با توجه به اینکه در این بازار کیفیت محصول آزمایش شده و طبق استانداردهای مشخص به فروش می رسد، مشتریان خارجی زعفران ایرانی می توانند با مشاهده معاملات شفاف در بورس کالای ایران به این بازار اعتماد بیشتری کرده و محصول موردنیاز خود را به جای واسطه ها به صورت مستقیم از داخل کشور خریداری کنندکه این امر به مرجعیت قیمتی و توسعه برند زعفران ایرانی در جهان نیز کمک می کند.

    بورس کالا به زعفرانکاران انگیزه دوباره می دهد

    نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: زعفران به عنوان یک محصول ارزآور در کشور همواره دستخوش نوسانات قیمت است که سود اصلی حاصل این نوسانات را عموما واسطه هایی می برند که با ترفندهای مختلف اقدام به خرید ارزان زعفران می کنند.

    حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: باید از ظرفیت های بازاری مثل بورس کالا در بخش های مختلف بهره برد به طوریکه با آغاز عرضه زعفران و راه اندازی معاملات آتی این محصول، رفته رفته شاهد رسیدن سود واقعی به زعفرانکار خواهیم بود.

    وی افزود: کشاورزان از طریق معاملات آتی می توانند برای فروش محصولشان در ماه های آینده برنامه ریزی داشته باشند و حتی امروز قیمت فروش زعفران برای چند ماه بعد را مشخص کنند. علاوه بر این با این معاملات دیگر شاهد زیان زعفرانکاران در زمان برداشت محصول نخواهیم بود و در واقع قرارداد آتی، یک تضمین و یک اطمینان خاطر برای تولیدکننده و کشاورز است.

    معاملات آتی، قیمت زعفران را واقعی می‌کند

    عضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت: راه اندازی معاملات آتی زعفران موجب شفاف‌سازی قیمت این محصول شده و کشاورز با اطمینان می‌تواند محصول خود را با قیمت مشخصی به فروش برساند.

    عباس پاپی‌زاده با بیان اینکه  بعضی از محصولات مانند زعفران ظرفیت بیشتری برای عرضه در بازار بورس دارند، راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: راه اندازی معاملات آتی زعفران موجب می‌شود تا قیمت این محصول به صورت شفاف از طریق بورس کشف شده و کشاورز اطمینان حاصل کند که می‌تواند محصول خود را با قیمت مشخصی به فروش برساند.

    وی با بیان اینکه معاملات آتی زعفران مزیت‌های زیادی دارد، تصریح کرد: معاملات آتی زعفران برای بازار این محصول بسیار مفید بوده و ریسک را در بازار محصولات کشاورزی کاهش می‌دهد ضمن اینکه تعیین قیمت محصول قبل از زمان کشت باعث می‌شود تا کشاورز با خیال آسوده تری برنامه ریزی کند تا بتواند برای توسعه کشت سرمایه گذاری کند.

    استفاده از داده های بورس کالا برای تنظیم بازار

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در شرایطی که دولت در حوزه اقتصادی در تلاش است تا آرامش و رضایت عمومی را برقرار کند، همه فعالان اقتصادی و مردم نیز باید در ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی کمک کنند.

    عبدالله رضیان به روند معاملات بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا طی سال های گذشته فضای شفافی را برای مبادله کالاها فراهم کرده که توسعه این بازار به سلامت اقتصادی کشور کمک می کند. در بورس، قیمت ها براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می شود که این امر ما را در مسیر اقتصاد بازار هدایت می کند.

    به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با عرضه مواد اولیه در بورس کالا، شرایط برای خرید مواد مورد نیاز صنایع به مراتب بهتر و آسان تر از سال های گذشته شده به طوریکه با توجه به شفافیت آماری که بورس ارائه می کند، مسوولان می توانند در جهت تنظیم بازار تصمیمات دقیق تری اتخاذ کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو