عصر خودرو

رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان :

تحریم های آمریکا تاثیری بر صنعت سیمان نخواهد داشت

عصر بازار- رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: تحریم های اقتصادی یکجانبه آمریکا تاثیری بر صنعت سیمان ایران نخواهد داشت.

تحریم های آمریکا تاثیری بر صنعت سیمان نخواهد داشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداوسیما، سید محمد اتابک افزود: تحریم های جدید آمریکا که قرار است از چند ماه بعد اعمال شود، هیچ تاثیری روی صنعت سیمان کشور نخواهد داشت و تجربه تحریم های پیش از این هم نشان داده است که صنعت سیمان، هم قادر است پروژه هایش را ادامه بدهد و هم میزان تولید را بالاتر ببرد.
    وی افزود : صنعت سیمان شرایطی دارد که تولید و توسعه اش وابستگی خاصی به کشورهای خارجی و بخصوص غربی ندارد و این وابستگی در حداقل ممکن است و ما امکان تداوم تولید را بعد از هر گونه تحریمی به راحتی داریم.
    اتابک در ادامه افزود: تنها مطلبی که وجود دارد این است که مسئولان باید با شرایط صنعت سیمان همراهی کنند چرا که وقتی حجم مصرف داخلی پایین می آید، در بخشی که ما هزینه‌های ثابت داریم، قیمت تمام شده محصول بالا می رود و برای همین، باید در این زمینه منطقی فکر و تدبیر شود و شرایطی ایجاد گردد که کارخانه های سیمان کشور، امکان تداوم تولید را با اضافه هزینه هایی که الان به آن ها تحمیل می شود، داشته باشند.
    او در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانه های سیمان حاضر در بورس، امروز به همین دلایل سودهایشان تقلیل پیدا کرده است، گفت: با بازنگری که در سهمیه های جدید تولید کارخانه ها صورت گرفته است و همچنین نگاه واقع بینانه ای که مسئولان به افزایش قیمت تمام شده تولید خواهند داشت، شرایط صنعت سیمان بهبود خواهد یافت و ما شاهد تداوم تولید صنعت سیمان و اشتغال زایی در این حوزه خواهیم بود.
    رئیس انجمن کارفرمایی صنعت سیمان در پاسخ به این سوال که آیا در صادرات سیمان مشکل خاصی وجود دارد یا در زمان تحریم به وجود خواهد آمد؟ گفت: الان در صادرات مشکلی وجود ندارد البته پول صادرات را بصورت ریالی دریافت می کنیم.
    اتابک در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه هم اکنون، بخش زیادی از ظرفیت تولید مورد استفاده قرار نمی گیرد، گفت: به ظرفیت اصلی تولید سیمان در کشور نرسیده ایم؛ میانگین ظرفیت تولید سیمان الان در کارخانه ها 60 تا 65 درصد است و حدود 40 درصد ظرفیت واحدها خوابیده است. البته این موضوع از سال های قبل شروع شده بود و ما شاهد کاهش ظرفیت تولید بودیم ولی امسال هزینه های تولید هم به شدت افزایش پیدا کرده است.
    او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قیمت سیمان گران شده است، گفت: قیمت سیمان گران نشده است، ولی امکان ادامه فعالیت با این قیمت هم وجود ندارد.

    برچسب ها