عصر خودرو

اولین فروشگاه خدمات استارت‌آپ‌های بازار سرمایه ؛

فینوپا رابطی میان بازار سرمایه و استارت‌آپ‌ها

عصر بازار- ایجاد پلتفرم‌های معاملات آنلاین یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بازار سرمایه بود.

فینوپا رابطی میان بازار سرمایه و استارت‌آپ‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، در حقیقت دیگر برای معامله یک سهام نیازی به پر کردن فرم‌های طولانی و درگیر شدن در پروسه اداری نبود. خطاهای اپراتورها تا حد زیادی کاهش و سرعت انجام معاملات به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد. این روزها دیگر کارگزاری‌ وجود ندارد که خدمتی به اسم انجام معاملات آنلاین را به کاربرانش ارائه نکند. اما نباید در این موفقیت توقف کرد. بلکه باید آینده را زودتر از بقیه ببینیم و به سمتش گام برداریم.
    از سوی دیگر این روزها کمتر کسی است که واژه "استارت‌آپ" را نشنیده باشد. افرادی خلاق که با ایده‌هایی بزرگ وارد میدان می‌شوند و برای مشکلات موجود راه‌حل‌هایی جدید ارائه می‌کنند. در این بین اما وقتی به بازار سرمایه می‌رسیم، مشکلات زیادی را سد راه این استارت‌‌آپ‌ها می‌بینیم. نبود دسترسی و یا دسترسی بسیار مشکل به زیرساخت‌های با کیفیت اطلاعاتی مانند اطلاعات لحظه‌ای بازار، دسترسی سخت و هزینه‌بر به بازار هدف به صورتی که برای جذب یک کاربر باید چندین برابر یک استارت‌آپ که مخاطبین آن عموم مردم هستند، هزینه کند. همچنین مشکلات حقوقی و مجوزها که برای فعالیت استارت‌آپ‌ها تعبیه نشده‌اند، را نباید از خاطر ببریم. همه‌ی این‌ چالش‌ها دست در دست هم داده‌اند تا فعالان این حوزه، سخت‌تر از دیگر حوزه‌ها در پی رفع این چالش‌ها باشند.
    اما وقتی با همه این مشکلات استارت‌آپی محصول نهایی خود را ایجاد می‌کند و برای ارائه محصول خود به کارگزاری‌ای مراجعه می‌کند، متوجه چالش‌های جدیدی می‌شود که باید چطور محصول خود را با یک پلتفرم خشک و غیرقابل تغییر پیوند بزند.
    حل چنین مشکلاتی ایده‌ی ایجاد فینوپا را شکل داد. درواقع فینوپا پلتفرم معاملات آنلاین، بازار استارتاپ‌های بازار سرمایه‌ و ارائه‌دهنده زیرساخت بورسی و بانکی است. کارگزاری‌ها از طریق فینوپا و به کمک استارتاپ‌ها می‌توانند به معامله‌گران حقیقی و حقوقی خدمات نوین ارائه می‌نمایند. اما به چه صورت؟
    فینوپا تمامی مراحل و چالش‌های دریافت زیرساخت‌ها را طی کرده و تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز برای شروع و حتی ادامه فعالیت استارت‌آپ‌ها را ایجاد کرده تا این بار سنگین از دوش استارت‌آپ‌ها برداشته شده و تمامی انرژیشان را صرف بهبود و پیاده‌سازی ایده‌ی خود کنند. در ادامه و پس از تولید محصول توسط استارت‌آپ، این محصول می‌تواند در کنار باقی محصولات دیگر استارت‌آپ‌ها در فروشگاه خدمات فینوپا قرار بگیرد.
    فینوپا به کمک معماری ماژولار پلتفرمی معاملات آنلاینی ایجاد کرده که کاملا قابل شخصی‌سازی برای هر کاربر است. کاربر می‌تواند قسمت‌ها مختلف هر صفحه را اضافه و کم کند، تغییر اندازه دهد و حتی چندین صفحه مختلف برای پلتفرم معاملات آنلاین خود ایجاد کند. در کنار این‌ها می‌تواند محصول ایجاد شده توسط استارت‌آپ‌ها را به صفحه خود اضافه کند و مطابق با سلیقه و نیاز خود به حجم انبوهی از خدمات گوناگون دسترسی خواهد داشت.
    از این طریق کارگزاری‌ها به پلتفرمی با خدمات بسیار زیاد دسترسی خواهند داشت تا علاوه بر کسب رضایت بیش از پیش مشتریان، دیگر به استارت‌آپ‌ها "نه" نگویند!
    تیم فینوپا متشکل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، علم و صنعت و امیرکبیر است.این اپلیکیشن قصد دارد با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، بازار مالی کشور را متحول و نوآوری‌های بسیاری را به این بازار عرضه کند.
    فینوپا در زمینه‌های متفاوتی از جمله اخذ مجوز فعالیت‌ برای استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کند. در حقیقت با هماهنگی شرکت رایان بورس (زیرمجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار) به کلیه استارتاپ‌هایی که از طریق پلتفرم فینوپا اقدام به فعالیت و اخذ مجوز کنند، تا سقف مشخص و بسته به نوع فعالیت مجوز فعالیت اعطا می‌شود. این تعامل در راستای همکاری شتابدهنده ستارگان فارابی و رایان بورس به وجود آمده است.
    از سوی دیگر با توجه به حوزه فعالیت استارتاپ‌های بازار سرمایه‌ای، نهادهای ناظر و قانون‌گذار شرایط و قوانین خاص خود را در این اکوسیستم دارند. فینوپا نیز جهت پیشگیری از وقوع هرگونه ریسک و اتفاق ناگواری، شرایط و قوانین خاصی را تنظیم کرده است که به شفافیت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کمک می‌کند. افزون بر موارد ذکر شده فینوپا طبق مدل کسب و کار Marketplace اقدام به فعالیت تجاری می‌کند. یعنی درآمدهای حاصل از فروش محصولات و خدمات مختلف با استارتاپ‌ها طبق پروتکل‌های از پیش‌تعیین‌شده تسهیم می‌شود.
    این در حالی است که فینوپا نیز مانند کارگزاران به اهمیت اطلاعات کاربران و مشتریان هر کارگزاری پی برده‌ایم. اطلاعات کلیه کاربران و مشتریان در فینوپا با بالاترین استانداردهای رمزنگاری شده در اختیار استارتاپ‌ها و سایر اشخاص ثالث قرار می‌گیرد. در استارتاپ‌هایی که با فینوپا همکاری می‌کنند، هیچگونه اطلاعاتی از کاربران و مشتریان قابلیت شنود شدن در مسیر وجود ندارد. از طرفی فینوپا می‌تواند به عنوان پلتفرم معاملاتی به کلیه مشتریان کارگزاری‌ شما خدمت‌رسانی کند. این شرکت اصراری بر فعالیت انحصاری یا تنظیم شرایط خاصی برای همکاری ندارد، بلکه همانند پلتفرم معاملاتی فعلی کارگزاری می‌تواند به فعالیت مشترک بپردازند. ممکن است تاکنون استارتاپ‌های مختلف به کارگزاری‌ها برای همکاری مشترک مراجعه کرده باشند. فینوپا چالش‌های فنی و زیرساختی را برای استارتاپ‌های بازارسرمایه‌ای حل می‌کند. در نتیجه کارگزاری‌های مختلف نیز می‌توانند با اتکا بر زیرساخت فینوپا به راحتی با استارتاپ‌های مختلف تعامل، مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند.

    برچسب ها