عصر خودرو

شاراک زیر ذره‌ بین تحلیل بنیادی؛

روند صعودی "پتروشیمی شازند اراک" ادامه دارد

عصر بازار- پتروشیمی شازند اراک (شاراک) با ۸ میلیارد سهم در بورس و ارزش بازاری ۲,۳۶۱,۱۳۹ میلیارد تومانی در گروه محصولات شیمیایی حضور دارد. نسبت P/E این شرکت ۴.۹۶ و میانگین آن بین هم‌گروهی‌ها ۷.۱۴ است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۵۳.۷ درصد مالکیت ، سهامدار عمده محسوب می شود.

روند صعودی "پتروشیمی شازند اراک" ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، متغیرهای اصلی تاثیر‌گذار بر روی سود هر سهم شرکت نرخ محصولات تولیدی، نرخ نفتا و نرخ دلار مبادله‌ای است. بیش از 80 درصد از بهای تمام شده شرکت مربوط به مواد مصرفی نفتا است که از پالایشگاه‌های داخلی با نرخ مبادله‌ای خرید می‌کنند.

    براساس نمودار زیر متوسط نرخ خوراک کل سال 16.6درصد و همینطور متوسط نرخ مصرف زمستان 46درصد بالاتر از شش ماه نخست سال است.

    اصلی‌ترین محصول شرکت  پلی اتیلن سنگین است که نرخ فروش آن طی گزارشات میان‌دوره سال 96 ارائه شده و روند صعودی نشان می‌دهد. مطابق نمودار متوسط نرخ فروش کل سال 17.1درصد نسبت به 6 ماه نخست بالاتر بوده و نرخ زمستان 43.7 درصد بیش از شش ماه نخست سال است. به این ترتیب اعداد نرخ فروش مشابه نرخ مصرف حرکت کرده‌اند.

    جدول زیر عملکرد فصلی شاراک را در سال 96 نشان می‌دهد؛ طبق این گزارش بودجه شرکت فروش را برای پایان سال رقم 2,580 میلیارد تومان تخمین زده و در عمل شرکت توانست 2,892 میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات کسب کند. همینطور برای محقق شدن سود بودجه لازم است شرکت طی سه ماهه زمستان 100 میلیارد تومان سود ناخالص محقق کرده باشد که حاشیه سود 11 درصد می شود.

    نمودار زیر نیز وضعیت سود ناخالص، عملیاتی و خالص شاراک را طی سال‌های 89 تا بودجه 96 نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید شرکت در سال 92 موفق به رشد چشمگیر در سودهای مذکور شده که دلیل این امر افزایش قیمت نفت و فرآورده های آن و همچنین رشد ناگهانی نرخ ارز است.

    نسبت‌های مالی شرکت طی سال‌های 91 تا نه ماهه 96 به شرح تصویر است.

    سهم مقدار فروش محصولات شرکت از کل بازار داخلی و خارجی به شرح نمودار زیر است که نشان می‌دهد طی شش ماهه سال 96  فروش داخلی شرکت افزایش نسبی داشته است.

    برچسب ها