عصر خودرو

گزارش روز؛

رد پای کاهش قیمت نفت در معاملات امروز بورس

عصر بازار- امروز نیز بازار به دنبال معاملات روز گذشته شرایط متمایل به منفی را تجربه کرد. اگرچه شدت منفی امروز کمتر از دیروز بود اما همچنان اثر کاهش قیمت نفت در بازار مشاهده می شود.

رد پای کاهش قیمت نفت در معاملات امروز بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، به تدریج با بهبود روابط بین المللی ایران برخی گشایش ها در اقتصاد خودنمایی می کنند. پیش فروش محصول مشترک پارس خودرو و شرکت رنو از جمله این خبرهای خوب بود که در بازار سرمایه مطرح گردید و نماد خپارس را مثبت نمود. این روزها اخبار مساعد کلان، تاثیر کمتری در بازار دارند، از گروه قندی تا تک سهم هایی مانند فولای و آکنتور و عرضه اولیه ای مانند خدیزل، مورد توجه نوسانگیران امروز بازار بودند.

    گروه استخراج کانه های فلزی و فلزات اساسی امروز را متعادل پشت سر گذاشت و بطوری که نماد های حق تقدم فولاد ،میدکو،فولای،ذوب، هرمز و ارفع بیشترین افزایش قیمت و نماد های فسپا،فسرب،فخوز ، فولاژ ، فملی و فولاد بیشترین کاهش قیمت را داشتند.  نماد فولای در دقایق ابتدایی شروع معاملات امروز با استقبال خوب سهامداران حقیقی خود ، پس از جابجایی نزدیک به 5 میلیون سهم ، در قیمت 222 تومان با صف خرید به کار خود پایان داد.همچنین حق تقدم فولاد مبارکه پس از جابجایی حدود 33 میلیون سهم در قیمت های مثبت مورد معامله قرار گرفت.
    گروه بیمه ای امروز را متعادل و کم حجم پشت سر گذاشت بطوری بیشتر نماد های این گروه تغییر قیمتی خاصی نداشتند . در این گروه نماد های بساما،پارسیان،کوثر،آسیا شاهد معاملات مثبت بودند و نماد های نوین، وآفرین،ودی،میهن،ملت و البرز در محدوده قیمت های منفی به کار خود پایان دادند. همچنین بیمه سامان در دقایق پایانی معاملات روز جاری ، و پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه 55% از دو محل مطالبات و آورده نقدی و اندوخته ، در قیمت 127 تومان با رشد 6% بازگشایی شد .
    در گروه بانکی پس از معاملات متعادل و منفی در روز های گذشته شاهد تقاضای بیشتر سرمایه گذاران بودیم بطوری که بجز نماد های وکار ،ونوین ،وخاور و وپارس بقیه نماد های این گروه شاهد افزایش قیمت بود. با با توجه به اینکه عضو ناظر شورای پول و اعتبار با اشاره به طرح موضوع کاهش نرخ سود بانکی در جلسه دیروز این گروه اظهار داشته که به دلیل آماده نبودن گزارش بانک مرکزی، تصمیم‌گیری در این مورد به جلسه بعدی موکول شد. که با توجه با نزدیک شدن به تاریخ لغو تحریم ها منتظر تحرکات بیشتری در روز های آینده در این صنعت باشیم.
    در گروه پتروشیمی ها معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: در صورت رفع تحریمها، هزینه های صادرات محصولات پتروشیمی حدود ١۰ درصد کاهش می یابد. ایشان  درباره تاثیر رفع تحریمها بر صادرات محصولات پتروشیمی، اظهار کرد: ما مشکل عمده ای در صادرات محصولات پتروشیمی نداریم و در واقع چالش اصلی ما در انتقال ارز است. وی درباره صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا در پساتحریم نیز گفت: بازار جذاب ما اروپا نیست بلکه شرق آسیا، چین و هند، مشتری اصلی محصولات پتروشیمی ایران هستند. در این گروه اکثر نماد ها بصورت متعادل مورد داد و ستد قرار گرفت. و نماد های شسینا ، شکلر،پاکشو،شپارس و پترول در محدوده قیمتی مثبت و نماد های شفارس،شلعاب،شگل،شخارک،تاپیکو،شکربن و شفن با بیشترین کاهش قیمتی روبرو شدند.
    در گروه فرآورده های نفتی ،کک و سوخت هسته ای در معاملات روز جاری ، با توجه به روند نزولی قیمت نفت و انتظار از کاهش بیشتر قیمت آن ،نماد سهام شرکتهای پالایشگاهی همچنان روند منفی در پیش گرفته اند و در حاشیه درصدهای منفی معامله شدند. بطوری که بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را این گروه داشت. نماد های شبندر ،شبریز،شنفت،شاوان،شرانل و شتران بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند، درحالی که تنها نماد مثبت این گروه ونفت بود.
    در گروه ساختمانی بجز نمادهای ثفارس ، ثشرق،ثپردیس و ثغرب بقیه نماد های این گروه  در محدوده قیمتی منفی مورد معامله قرار گرفتند از نماد هایی که بیشترین فشار فروش را داشتند می توان به نماد ثعمراح، ثعمرا،وآذر،ثباغ،ثاباد و کرمان اشاره نمود.
    گروه سیمان،آهک و گچ در شرایط فعلی با رکود و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا مواجه شده، بدین معنا که درآمدهای مجموعه های سیمانی حدود 20 درصد کاهش یافته که این امر متأثر از افزایش هزینه تولید اتفاق افتاده است. از سوی دیگر درحالی بودجه 47 هزار میلیارد تومانی جهت اجرای پروژه های عمرانی در بودجه سال 94 لحاظ شده بود که دولت به دلایلی همچون کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی نتوانست این بودجه را تأمین کند.به طور کلی در این گروه شاهد معاملات بسیار کم حجم بطوری که اکثر نماد های این گروه بدون هیچ داد و ستدی به کار خود پایان دادند.در این گروه نماد سپاها پس از برگزای مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 150 ریالی به ازای هر سهم ، در حاشیه 6% مثبت و قیمت 88 تومان به گردونه معاملات بازگشت .
    در گروه خودرو و قطعات خودرو با توجه به خبر  سفر آتی آقای روحانی به فرانسه، در این سفر قرارداد میان ایران‌خودرو و پژو نهایی خواهد شد، به نحوی که تیم مذاکره‌کننده ایران‌خودرو نیز وی را در این سفر همراهی می کنند.نماد خودروح که با توجه به اختلاف قیمتی با نماد خودرو بیشتر مورد توجه خریداران قرار گرفت و با جابجایی حدود 20 میلیون سهم با معامله در قیمت های مثبت بکار خود پایان داد.
    در این گروه نماد های ختوقاح،خلنت،خودروح،خپارس ،خکار،خکاوه و خشرق بیشترین افزایش قیمت و در مقابل نماد های خموتور ،ختور،ختراک،خنصیر و خمحور بیشترین کاهش قیمت را شاهد بودند.
    درگروه قندی نمادهای قزوین، قچار، قشیر، قمرو وقشهد دارای صف خرید بوده و در اکثر نمادهای این گروه شاهد معاملات مثبت بودیم.و تنها دو نماد قثابت و قشرین رنگ قرمز در این گروه  را به خود دیدند.همچنین قند شیرین‌ خراسان‌ که هفته پیش درباره اولین پیش بینی سال مالی آینده و رشد 9 درصدی زیان هر سهم و مبلغ فروش، موجودی کالا ، نرخ فروش هر کیلو و هزینه ها توضیحاتی داده بود، این بار به درخواست سازمان بورس و در مورد فروش زمین شفاف سازی کرد.
    سایر گروه ها
    کنتور سازی ایران برای 3 روز متوالی همچنان پرتقاضا بود ، و با صف خرید قابل توجهی  بکار خود پایان داد  . حجم معاملات آکنتور به 2 میلیون سهم در قیمت 1295 تومان رسید. سایر نماد ها نیز معاملات متعادلی همچون روز های گذشته داشتند.
    بر این اساس شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز با 94 واحد کاهش در رقم 62.216 واحد متوقف شد . بیش از 32% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 332 میلیون سهم، ارزش معاملات به 59 میلیارد تومان و ارزش بازار به 269 هزار میلیارد تومان رسید .

    شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات امروز با 2.5 واحد افزایش در رقم 681 واحد جای گرفت . بیش از 55% از نمادهای فرابورسی امروز با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 50 میلیون سهم، ارزش معاملات به 13 میلیارد تومان و ارزش بازار به 46 هزار میلیارد تومان رسید .

    در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت بانکها و موسسات اعتباری ، انبوه سازی املاک و مستغلات و خودرو و ساخت قطعات به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها