عصر خودرو

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور :

کاسبی مرزنشینان سکه می‎شود

عصر بازار- مدیرکل امور مرزی وزارت کشور از ابلاغ دو آیین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی و ساماندهی ورود کالا به استانداران و دستگاه‌های ذیربط خبر داد.

کاسبی مرزنشینان سکه می‎شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، شهریار حیدری درباره جزئیات آیین‌نامه ساماندهی معاملات مرزنشینی گفت: این آیین نامه در سال 96 به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده بود ولی در میزان جمعیت و مبالغی که به آن اختصاص داده شده بود همخوانی وجود نداشت، این آیین نامه به دستور وزیر کشور بازنگری شد و ایردات آیین نامه قبلی برطرف و در تاریخ 9 خرداد 97 در هیئت دولت تصویب شد.

    مدیرکل امور مرزی وزارت کشور افزود: کالا ها توسط تجار وارد کشور و در بازارچه های مرزی دپو می شود، سپس مرزنشینان با در دست داشتن کارت های الکترونیکی به بازارچه ها مراجعه خواهند کرد و کالا را تهیه و در نزدیکترین فروشگاه  آن را خواهند فروخت و از سود بازرگانی بهره خواهد برد.

    او گفت: در این معامله تجار، مرزنشین و مغازه دار از سود برخوردار خواهند شد.

    مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اینکه برای شناورهای مرزنشینان 20 تا 30 درصد تخفیف قیمت گازوئیل در نظر گرفته شد، گفت: در آیین نامه قبلی ضعف هایی در حوزه ملوانی وجود داشت ولی در جلسات مختلف و بازدید میدانی، در آیین نامه برای لنج داران و ملوانان ایجاد انگیزه کردیم، در گذشته قیمت گازوئیل با نرخ آزاد محاسبه می شد که در این آیین نامه گازوئیل را با قیمت مصوب داخلی استفاده خواهند کرد و از سود بازرگانی بهره خواهند برد.

    حیدری ادامه داد: ما 5 منطقه ویژه در سه استان کردستان،‌کرمانشاه و سیستان و بلوچستان داریم که سال ها است این مناطق ویژه تصویب شده اما عملیاتی نشده است. این آیین نامه تاکید دارد که این مناطق هرچه سریعتر، ظرف کمتر از یکسال اجرایی ‌و عملیاتی شوند و نهایتا به جای اینکه مرزنشینان واردکننده کالا باشند، صادرکننده کالا باشند.

    حیدری افزود: در آئین‌نامه تاکید شده که در مناطق بانه، قصر شیرین، مریوان و میرجاوه کارگروهی تشکیل شود و اقدامات موثری را که در اجرای آئین‌نامه ظرف شش ماه باعث ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی می شوند گزارش دهد.

    او گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت،‌ وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه در این کارگروه فعالیت خواهند داشت.

    حیدری افزود: مرزهای غیررسمی و معابر غیررسمی که در گذشته از آنها قاچاق صورت می گرفت از سوی نیروهای مرزبانی، ‌انتظامی و نظامی ما بسته خواهد شد. بنابراین هرگونه فعالیتی غیر از این بازارچه ها کاملا ممنوع و غیرقانونی است و آنچه از طریق این بازارچه ها انجام می شود فعالیت های استاندارد شده قانون مند و ساماندهی شده است.

    حیدری گفت: این آیین‌نامه ظرفیت‌های خوبی برای مناطق مرزنشین ایجاد کرده است، در گذشته کشور ما با کشورهای همسایه که به هر دلیلی مرزها را تعطیل می‌کردند فعالیت کولبری و مرزی را انجام نمی‌داد اما طبق آیین‌نامه جدید در هر شرایطی فعالیت‌های مرزی ادامه خواهد داشت حتی اگر مرزهای کشورهای همسایه بسته شود.

    مدیرکل امور مرزی وزارت کشور افزود: در این آیین نامه تاکید شده است که مرزنشینان در تولید و صادارت کالا فعالیت خواهند داشت.

    او گفت: پیش بینی می شود با توجه به ظرفیت های که در مرزهای کشور وجود دارد، سرمایه گذاری در مناطق مرزی افزایش و شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

    مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تاکید کرد: استانداران محترم هرچه سریعتر آیین را اجرایی کنند.

    برچسب ها