عصر خودرو

برگزیده دور اول لیگ ستارگان تشریح کرد:

چگونه برنده بمانیم

عصر بازار- مدیر گروه دانشگاه علامه طباطبایی که در مسابقات لیگ ستارگان سال گذشته رتبه دوم را کسب کرد، درباره تجربه های این رقابت، رمز موفقیت گروهش و میزان ضریب نفوذ بازار سرمایه در میان جامعه دانشگاهی پس از نخستین مسابقات لیگ ستارگان توضیح داد

چگونه برنده بمانیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، علی اصغر ضیاچی ، در خصوص تجربه سال گذشته مسابقات لیگ ستارگان بورس گفت: این مسابقات سال گذشته برای نخستین بار در سطح کشور برگزار شد که تجربه جدیدی هم برای شرکت کنندگان و هم برای برگزار کنندگان بود.

    وی با اشاره به اینکه تجربه های اول همیشه علاوه بر جذابیت و شیرینی، نقاط ضعفی نیز دارند، گفت: شجاعت برگزار کردن این مسابقه قابل تقدیر است.

    ضیاچی با بیان اینکه اعلام روزانه نتایج مسابقات از کانال مسابقات باعث شده بود همه فعالان بازار سرمایه پیگیر این رقابت باشند، اظهار داشت: البته این موضوع هیجان شرکت کنندگان را افزایش داده بود.

    وی پایان این رقابت را با تعادل نسبی و کمترین مخاطره دانست و گفت: هدف اصلی این رقابت بحث فرهنگ سازی و مشارکت حداکثری در قدم اول در جامعه دانشگاهی و در قدم های بعدی برای صاحبان پس انداز بود که این هدف محقق شد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: استقبال گروه های مختلف دانشگاهی از سراسر کشور برای حضور در دوه دوم این رقابت نشانگر افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در میان جامعه دانشگاهی است.

    ضیاچی یادآور شد: اینکه افراد دانشگاهی، آنچه را در کلاس ها فراگرفته اند در محیطی واقعی تجربه کنند اتفاق بسیار مفید و مثبتی در بازار سرمایه است.

    مدیر گروه دانشگاه علامه طباطبایی در اولین دور مسابقات لیگ ستارگان بورس با اشاره به اینکه این رقابت نقاط ضعفی نیز داشت، افزود: زمان این مسابقه محدود بود. دوره 4 هفته ای برای گروه هایی که پارامترهای بنیادی را بررسی می کنند، زمان کمی است. لذا فقط تحلیل های کوتاه مدت، رصد کردن جریان نقدینگی، تابلو خوانی و تحلیل های تکنیکال در این دوره زمانی کوتاه جواب می دهد.

    وی با اشاره به اینکه این نقطه ضعف رقابت سال گذشته با طولانی شدن دوران رقابت به سه ماه در سال جاری، برطرف شده، گفت: اعلام نتایج هم اگر به جای روزانه به صورت هفتگی یا ماهیانه اعلام شود بخشی از حساسیت ها و حواشی مسابقه را کم خواهد کرد .

    ضیاچی در پاسخ به سوال خبرنگار سنا درباره اینکه رمز موفقیت تیم علامه طباطبایی در مسابقات سال گذشته چه بود، گفت: سال گذشته من سرپرستی گروهی پرنشاط و با انگیزه را بر عهده داشتم. ما سعی کردیم با توجه به زمان کوتاه مسابقات استراتژی خاصی را برای زمان پایانی اتخاذ کنیم. به طور قطع سایر اساتید هم پرتفوهای خوبی را انتخاب کرده بودند اما بیشتر آنها حرکت خود را پس از پایان زمان رقابت آغاز کرده و به بازدهی رسیده بودند.

    وی با اشاره به زمان کوتاه 4 هفته ای رقابت سال گذشته ادامه داد: سیاست ما در آن زمان توجه بیشتر به معاملات روزانه و نوسان های ناشی از رصد کردن جریان نقدینگی بود. بخشی از سبد را نیز به سهام بنیادی اختصاص دادیم که حرکت خود را آغاز کرده بودند نه آنهایی که در گزارش های آتی پیش بینی حرکت صعودی داشتند.

    این کارشناس بازار سرمایه نگاه کوتاه مدت و متناسب با زمان پایانی مسابقه را مهمترین عامل موفقیت گروه خود دانست و گفت: هماهنگی بین استراتژی تیم های شرکت کننده با طول مدت زمان مسابقات در کسب نتیجه مهم و اثر گذار است .

    وی در خصوص حضور مجددش در این رقابت گفت: با توجه به اینکه سال گذشته تیم دانشگاه علامه طباطبایی رتبه دوم را در این مسابقات کسب کرد، امسال می تواند دو گروه را برای لیگ ستارگان معرفی کند که یکی از گروه ها به سرپرستی بنده و دیگری به سرپرستی دکتر بحرالعلومی خواهد بود.

    ضیاچی، پیش بینی کرد امسال این مسابقات با حضور گروه های بیشتر برگزار خواهد شد و رقابت ها گرمتر است. همچنین این مسابقات باعث آشنایی بیشتر افراد و ایجاد فرصت های جدید شغلی نیز می شود.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت های زیر مجموعه ساتا در خصوص اینکه لیگ ستارگان چقدر در افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در میان جامعه دانشگاهی و عموم مردم تاثیر گذار بوده است، گفت: این رقابت در گام اول دستاوردهای خیلی خوبی داشت چراکه پس از پایان مسابقات بسیاری از افراد مراجعه و برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی می کردند و این موضوع نشان می داد که این برنامه در همان مرحله اول ضریب نفوذ خوبی داشته که با تداوم آن هر سال بیشتر هم خواهد شد.

    وی انعکاس اخبار صدا و سیما در سال گذشته را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: برگزاری چنین دوره هایی با حضور جامعه دانشگاهی می تواند به تغییر نگاه و طرز تلقی اشتباه مردم که بازار سرمایه پایه و اساس علمی ندارد، منجر شود و با توجه به اینکه عدد سود بانکی جذابیت خود را از دست داده با تغییر نگاه عامه مردم نسبت به بازار سرمایه، سرمایه های زیادی جذب این بازار خواهد شد.

    ضیاچی با اشاره به اینکه در حال حاضر ضریب نفوذ بازار سرمایه در دانشگاه ها وجامعه علمی قابل قبول است، گفت: باید با تبلیغات همگانی تر الزام و نیاز به آموزش برای برگزاری مسابقه در ذهن عموم را تداعی کرد که اگر افراد دانش خوبی داشته باشند از این بازار سود خوبی نیز شناسایی خواهند کرد. به همین دلیل اگر تبلیغات در خصوص لیگ ستارگان بورس از طریق صدا و سیما و به صورت عمومی تر برنامه ریزی شود، دستاوردهای این رقابت بیشتر خواهد بود.

    برچسب ها