عصر خودرو

بزرگترین مصرف‌کنندگان گاز کدام حوزه‌ها هستند؟

عصر بازار- گاز استخراجی از منابع گازی در ۶ حوزه کاری مورد استفاده قرار می گیرد که بنا بر آمار بخش خانگی بیشترین مصرف و تزریق گاز به میادین نفتی کمترین میزان را به خود اختصاص داده است.

بزرگترین مصرف‌کنندگان گاز کدام حوزه‌ها هستند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، گاز استخراجی از منابع گازی در 6 حوزه کاری مصارف گاز خانگی و تجاری، گاز تحویلی به نیروگاه ها، گاز تحویلی به صنایع عمده، تزریق گاز به میادین نفتی، خوراک پتروشیمی‌ها و صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    بنا بر آمار منتشره تعداد مشترکان گاز طبیعی در کشور 22 میلیون و 356 هزار و 665 مشترک است که این رقم معادل 70 میلیون نفر از جمعیت کشور برآورد شده است.

    در این میان، در بخش خانگی 25 میلیون و 944 هزار و 94 واحد مسکونی تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند که میزان مصرف گاز این بخش در سال 96 حدود 97.3 میلیارد متر مکعب به ثبت رسیده که این رقم در سال 95 با کاهش 1.1 میلیارد مترمکعبی حدود 98.4 میلیارد متر مکعب اعلام شده است.

    در این حوزه می‌توان به گازرسانی روستا‌ها اشاره کرده که برنامه ریزی‌ برای گازرسانی روزانه به 10 روستا‌ها در دستور کار قرار دارد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان امسال به 3 هزار و 600 روستا گازرسانی می‌شود و در نهایت پروژه گازرسانی تا 2 سال آینده تکمیل می‌شود.

    گفتنی است بخش خانگی بیشترین سهم را در مصرف گاز به خود تعلق داده است.

    پس از بخش خانگی، حوزه گاز تحویلی به نیروگاه‌ها سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که بنا بر آمار در سال گذشته 67.6 میلیارد متر مکعب گاز به این بخش تعلق یافته که این رقم در سال 95 حدود 61 میلیارد و یک صد میلیون مترمکعب ثبت شده است که این ارقام نشان دهنده رشد 10،63 درصدی گازرسانی نیروگاهی است.

    بر اساس آمار، تعداد نیروگاه‌های مصرف‌کننده گاز طبیعی از 79 نیروگاه در سال 95 به 81 نیروگاه در سال 96 افزایش یافته است.

    گاز تحویلی به صنایع عمده از دیگر حوزه‌های مصرف کننده عمده گاز به حساب می‌آید به گونه‌ای که در سال گذشته با افزایش سه میلیارد مترمکعبی در مقایسه با سال 95، مصرفی حدود 37 میلیارد مترمکعب داشته است.

    در بخش خوراک پتروشیمی‌ها نیز آمار‌ها نشان دهنده مصرف 17 میلیارد متر مکعبی در سال گذشته داشته که این رقم رشد 300 میلیون مترمکعبی را نشان می دهد .

    در سایر بخش‌ها نیز صادرات حجم 13.2 میلیارد متر مکعبی و تزریق گاز به میادین نفتی 8.1 میلیارد متر مکعبی در سال گذشته داشته است.

    برچسب ها