عصر خودرو

اولین عرضه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

عصر بازار- در هفته گذشته ۲۰۰۰ تن گاز مایع تولیدی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، برای اولین بار توسط کارگزاری ایساتیس پویا در بخش رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه گردید.

اولین عرضه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مهدی حاجی غلام سریزدی عضو هیئت مدیره و مدیر بخش بورس انرژی این کارگزاری در این رابطه گفت:گاز مایع یا ال پی جی اولین کالای عرضه شده پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در تابلوی فیزیکی بورس انرژی می باشد که اولین محموله آن به میزان 2000 تن در هفته عرضه شد و به قیمت 585 دلار مورد معامله قرار گرفت. تسویه این محموله به صورت ریالی و با نرخ اعلامی بانک مرکزی است و از طریق مرزهای زمینی صادر خواهد شد.

    گاز مایع به دو گاز هیدرو کربنی بوتان و پروپان یا ترکیبی از آنها گفته می شود که به صورت مایع نگهداری شده و برای حمل به تانکر های مخصوص نیاز است و بیشتر  برای کاربرد های گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می شود.

    پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی و با هدف تولید بنزین ،گازوئیل ،گاز مایع و سوخت جت می باشد که خوراک آن از طریق خط لوله به طول حدود 400کیلومتر از میدان گازی پارس جنوبی، با توجه به توافق صورت گرفته با شرکت ملی نفت ایرانبرای یک دوره 30 ساله به میزان 360 هزار بشکه درروز تامین خواهد شد.
    به جز گاز مایع، بنزین ، نفت گاز(گازو ئیل)، بلندینگ نفتا و حلال 404 نیز از تولیدات این پالایشگاه است که در بورس انرژی ایران پذیرفته شده اند.

    برچسب ها