عصر خودرو

قیمت در بازار پتروشیمی‌ها در حال کاهش است

خط و نشان بازار پلیمرها

عصر بازار- کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی محصولات پلیمری وارد فاز خطرناکی شده تا جایی که جذابیت خرید از بورس کالا را به شدت کاهش می‌دهد. با توجه به کاهش حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد موجودی انبارها به شدت کاهش پیدا کرده که البته در ضعف تقاضا خودنمایی نمی‌کند. در صورت خودنمایی مجدد تقاضا در بازار داخلی احتمال پیشی گرفتن محسوس تقاضا بر عرضه‌ها وجود خواهد داشت که سیگنال خطرناکی برای شکننده شدن بازار به شمار می‌رود.

خط و نشان بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هم‌اکنون برای 3 هفته پیاپی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران کاهش یافته که سیگنال جذابی برای کل بازار به شمار نمی‌آید. در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا با 9 هزار و 828 تن کاهش به 30 هزار و 788 تن رسید که کمترین حد در 14 هفته گذشته به شمار می‌آید. ضعف بازار داخلی، تعطیلات و مناسبت‌ها و نهایتا سرمای هوا و بروز مشکلات حمل و نقل جاده‌ای را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل این کاهش عنوان کرد. همان‌گونه که در نمودار مشخص است متوسط حجم معامله پلیمرها در سال جاری افزایش یافته که سیگنال مثبتی برای کل بازار به حساب می‌آید و از بهبود آرام حجم معاملات و تولید در صنایع پایین‌دستی حکایت دارد. با توجه به تعطیلات پیشین و روزهای سرد سال و تجربه سال‌های گذشته، به نظر می‌رسد این روند کاهشی در هفته‌های اخیر تا حدودی منطقی به نظر رسیده ولی باز هم سیگنال مهمی در بازار برای کاهش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی محسوب می‌شود. با توجه به موارد فوق انتظار داریم در روزهای آینده و با اعلام قیمت‌های پایه جدید حجم معاملات در بورس کالا افزایش یابد که می‌تواند بخشی از حجم معاملات از دست رفته را جبران کند.

    ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی
    همچون هفته گذشته، قیمت اغلب مواد اولیه پلیمری در بازار داخلی کاهش یافت که سناریوی افت قیمت‌ها را با چهره جدیدی نشان دهد. این بار نیز همچون روزهای پیش از آن افت قیمت‌ها به اغلب گریدها سرایت کرد که نشان‌دهنده ورود بخش پایین‌دستی به یک فاز تضعیف جدید است. هرچند همچون هفته‌های قبل، روز شنبه اغلب بازارها تحرک چندانی نداشته و این بار نیز همین رخداد در حال تجربه شدن است؛ البته پس از تعطیلات گذشته این وضعیت وخامت بیشتری به خود گرفته است. با توجه به کاهش شدید موجودی انبارها به نسبت هفته‌های قبل به نظر می‌رسد در صورت خودنمایی تقاضایی جدید قیمت‌ها به سرعت در مسیر افزایش حرکت کرده و بازارها را صعودی کند. البته این امر در شرایطی رخ خواهد داد که تقاضا به‌صورت واقعی در بازار ایجاد شود که در روزهای سرد سال به حمایت نیاز دارد. همان‌گونه که در گذشته به آن اشاره کردیم روزهای سرد سال زمانی مهم برای کاهش حجم تقاضا است که این شرایط همه ساله رخ می‌دهد. با توجه به پایین بودن موجودی انبارها در کنار انتظار برای بازگشت خریداران در روزهای آینده هر چند بسیار آرام، باید منتظر بهبود بازار بود.

    نکته‌ای که در روزهای اخیر در بازار داخلی بسیار دیده می‌شود گلایه بسیاری از تولیدکنندگان محصولات تکمیلی از عدم صادرات کالاهای تولید شده به بازارهایی همچون عراق یا سوریه است. هم‌اکنون با فراگیرشدن سرمای هوا در منطقه غرب آسیا شاهد کاهش جدی تحرکات اقتصادی هستیم که در کنار بروز بسیاری از مشکلات حمل‌‌و‌نقل‌ جاده‌ای، وارد فاز وخیم تری شده است. این در حالی است که با توجه به بحران‌های امنیتی موجود بین عراق و ترکیه که می‌تواند به تشدید معضلات سیاسی و اقتصادی منجر شود، می‌توان به بهبود بازار صادراتی ایران در عراق امیدوار بود که روزهای بهتری را می‌تواند به همراه داشته باشد.

    توکلی از فعالان بازار مواد اولیه معتقد است که کاهش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر به گونه‌ای کاهشی شده که برخی از اجناس خریداری شده در بورس کالا هم‌اکنون با قیمت‌هایی بسیار کمتر از قیمت تمام شده در حال معامله است. حجم خرید در بازار داخلی بسیار کاهش یافته و تولید در صنایع پایین‌دستی به شدت نزول کرده است. وی معتقد است هم‌اکنون صادرات به کشورهایی همچون عراق کاهش شدیدی داشته و بازارهای سوریه یا افغانستان نیز واردات چندانی از ایران ندارند. این در حالی است که در روزهای سرد سال که زمان تولید و معامله نایلون‌های عریض است باز هم این بازارها رونق چندانی نداشته و روزهای اخیر یکی از سخت‌ترین زمان‌ها در این بازار در هفته‌های اخیر به شمار می‌آید. از طرف دیگر مشکلات نقدینگی در بازار داخلی جدی شده و متاسفانه چک‌های برگشتی نیز افزایش یافته است. این فعال بازار مواد اولیه پلیمری دلیل این شرایط را عدم خرید در بازار داخلی و کاهش صادرات دانست و گفت: تا نقدینگی جدیدی در بازار تزریق نشده یا چرخش مالی در بازار به وقوع نپیوندد شرایط بهبود پیدا نخواهد کرد. وی در ادامه به موجودی انبارها نیز اشاره‌ای داشت و گفت: هم‌اکنون در بنگاه‌ها مواد اولیه زیادی وجود ندارد ولی ضعف خرید چهره واقعی بازار را تشکیل داده که باعث افت قیمت‌ها شده است.

    کاهش شدید فاصله قیمتی بین بورس و بازار
    اگر به قیمت‌های مورد معامله در بورس کالا و بازار داخلی توجه کنیم متوجه خواهیم شد که فاصله قیمتی بین بورس و بازار بسیار کاهش یافته است تا جایی که اغلب معاملات دیگر سودآوری گذشته را نداشته و همچنین وارد فاز زیان شده است.  با توجه به فاصله زمانی بین معامله در بورس کالا و تحویل فیزیکی محموله در کنار هزینه‌های بارگیری، تخلیه و انبارداری و همچنین هزینه‌های حمل جاده‌ای و بیمه که به‌صورت متوسط بیش از 50 تومان در هر کیلوگرم خواهد بود، باید گفت که بسیاری از کالاها دقیقا در ضرر قرار داشته که می‌تواند برای بسیاری از خریداران یک فاجعه و زیان جدی به شمار بیاید آن هم در زمانی که نقدینگی موجود در بازار محدود بوده و شاید برای فعالان بازار حکم کیمیا داشته باشد. این وضعیت را باید جدی گرفت زیرا به خودی خود چشم اسفندیار معاملات در بورس کالا به شمار آمده و همچنین می‌تواند تهدیدی جدی پیش روی بازار باشد. چنین رخدادی چندین بار دیگر در بازار داخلی تجربه شده که همیشه با کاهش حجم معاملات به افت شدید عرضه‌ها منتهی و نهایتا قیمت‌ها را به‌صورت شتابانی صعودی خواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها