عصر خودرو

پول ‌ژاپن بهترین عملکرد را در سال ۲۰۱۶ خواهد داشت؟

بیداری ین از خواب چهار ساله

عصر بازار- دو بانک اصلی سرمایه‌گذاری در آمریکا، جی‌پی‌مورگان چیس و مورگان استنلی، در گزارش تازه‌ای پیش‌بینی کرده‌اند ارزش ین ژاپن در ماه‌های آینده از دیگر پول‌های دنیا پیشی خواهد گرفت و بهترین عملکرد را در مقابل دلار در سال ۲۰۱۶ خواهد داشت و حتی قدرت آن از دلار بیشتر خواهد شد. پژوهشگران این دو بانک معتقدند در سال آینده دولت ژاپن سیاست انبساط پولی را اعمال نخواهد کرد.

بیداری ین از خواب چهار ساله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در چهار سال گذشته رشد اقتصاد ژاپن کاهش چشمگیری داشته و ارزش دلاری ین تا 40 درصد سقوط کرده است. دولت ژاپن اما با افزایش روزافزون در مخارج و تکیه بر اصلاحات بنیادی اقتصادی سعی در تقویت اقتصاد کشور داشته و اکنون تراز حساب جاری نه تنها مازاد دارد بلکه رقم این مازاد روند صعودی شدیدی در پیش گرفته است. از طرف دیگر، پا گرفتن دوباره فعالیت‌های اقتصادی و نیز افزایش روزافزون این مازاد باعث شده سیاست‌های پولی انبساطی در جهت افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ین با هدف افزایش توان صادرات ژاپن (با ارزان‌تر شدن کالاهای ژاپن در برابر رقبای دیگر) چندان موثر نباشد.

    بلومبرگ در گزارش خود این واقعیت را عنوان می‌کند که تحلیل‌های محققان روند صعودی ارزش ین را تا 120 ین برای هر دلار تا انتهای سال 2016 نشان می‌دهد و تعداد تحلیلگران معتقد به چنین روند صعودی در مقایسه با ماه سپتامبر دو برابر شده است. در حالی که امروز نرخ ین 16/ 123 برای هر دلار است در ماه ژوئن به 86/ 125 رسیده بود که کمترین نرخ طی 13 سال اخیر بوده است و اجماع محققان البته بر این است که در سال آینده رقمی نزدیک به ماه ژوئن داشته باشد و در ضمن، میانه آن را 125 ین بر دلار تخمین زده‌اند. بانک مورگان استنلی نرخ ین را 115 برای هر دلار آمریکا تخمین زده است. بلومبرگ با بررسی 50 گزارش و تحقیق در این زمینه دریافت شدیدترین پیش‌بینی تقویت گرفتن ین مربوط به تحلیل بانک ‌جی‌‌پی مورگان بوده که آن را 110 ین بر دلار پیش‌بینی کرده است. البته رقم‌های پیش‌بینی شده‌ بین 110 تا 135 ین بر دلار گزارش شده است.

    هر چند از دسامبر تاکنون سه درصد نرخ ارز کاهش داشته و ین قوی‌تر شده، ولی این پیشرفت تنها کسری از کاهش 36 درصدی ارزش ین در برابر دلار طی بازه 2011 تا 2014 بوده است، ولی انتظار می‌رود سال آینده در مقایسه با 10ارز اصلی دنیا ین بیشترین ارزش را داشته باشد؛ در حالی که سیاست‌های پولی بانک مرکزی ژاپن برای کاهش این روند بی‌تاثیر خواهد بود. پیش‌بینی‌های این دو بانک آمریکایی درباره ین در گذشته دقیق و کارآ بوده است. مثلا برای فصل دوم سال 2015 رقم 123 را پیش‌بینی کرده بودند که در واقعیت به 5/ 122 ین بر دلار در آن زمان رسید. در اواسط سال نیز پیش‌بینی کرده بودند تا 31 دسامبر به 121 ین بر دلار می‌رسد که کمتر از 3 ین با نرخ امروز (نیمه اول دسامبر) تفاوت دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها