عصر خودرو

آژانس بین المللی انرژی:

سیاست اوپک شیل را شکست داد اما فعلا قیمت‌ها را بالا نمی‌برد

عصر بازار- آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: تصمیم اوپک برای کنار گذاشتن سقف تولید رسمی خود در حال محدود کردن تولید نفت رقبا است، اما جهان سال آینده در وضعیت اشباع باقی خواهد ماند و فشار روی قیمتها باقی خواهد ماند.

سیاست اوپک شیل را شکست داد اما فعلا قیمت‌ها را بالا نمی‌برد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی افزود: تقاضای جهانی نفت شروع به کاهش کرده در حالی که سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) در خصوص به حداکثر رساندن تولید نفت خود مصمم به نظر می‌رسد.

    در نتیجه کاهش قیمت نفت به کشورهای تولید‌کننده نفت خارج اوپک که برای حفظ تولید خود به قیمت‌های بالاتر نفت احتیاج دارند ضرر و زیان وارد کرده اما باتوجه به تولید بالای اوپک، آنقدر نیست که عرضه و تقاضا بهم نزدیک شود.

    آژانس بین‌المللی انرژی که به اقتصادهای بزرگ جهان در زمینه‌ی سیاست‌های انرژی مشاوره می‌دهد، ادامه داد: سیاست اوپک در حال حاضر شرایط کنونی عرضه را تغییر نمی‌دهد.

    این آژانس خاطرنشان کرد: ما تنها شاهد یک تغییر محدود هستیم تا زمانیکه ایران پس از لغو تحریم‌ها شروع به از سرگیری تولید کند.

    این گزارش لطمه دیگری به بازار نفت است که طی 18 ماه گذشته روند نزولی را طی کرده و قیمت‌ها با بیش از 65 درصد کاهش به کمتر از 40 دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

    گزارش آژانس اولین مورد از زمان عدم توافق اوپک برای محدود کردن تولید در هفته گذشته است که باعث شد اعضای این سازمان به تولید خود در سطوح نزدیک به بی‌سابقه در بازار اشباع‌ شده کنونی ادامه دهند. اوپک سقف تولید 30 میلیون بشکه‌ای خود را که به ‌طور معمول نقض می‌شود، کنار گذاشته است.

    هدف از سیاست تحت امر عربستان در اوپک کاهش دوره‌ای قیمت‌ها برای خروج آندسته از تولید‌کنندگان از بازار است که به قیمت‌های بالای نفت احتیاج دارند. این کار به کاهش عرضه و افزایش سهم اوپک در بازار و در نهایت به اصلاح بازار خواهد انجامید. نتیجه دادن این استراتژی از آنچه که مقامات اوپک در ابتدا تصور می‌کردند بیشتر طول کشیده است اگرچه آژانس می‌گوید نشانه‌هایی از موفقیت دیده می‌شود.

    آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: رشد تولید سالانه تولید‌کنندگان نفت خارج از اوپک در ماه نوامبر به 300 هزار بشکه در روز رسیده در حالی که در ابتدای سال 2015، دو میلیون و 200 هزار بشکه بود.

    عرضه نفت خارج از اوپک پیش‌بینی می‌شود سال آینده 600 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند در حالی که در سال 2014 به دلیل ظهور نفت شیل(عامل رشد تولید خارج از اوپک) دو میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش یافته بود.

    اما مازاد عرضه جهانی نفت سال آینده ادامه خواهد یافت، چرا که ایران سعی دارد صادرات خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها