عصر خودرو

با وجود سقوط قیمت نفت؛

اکتشاف نفت و گاز در ایران متوقف نمی‌شود

عصر بازار- با وجود سقوط آزاد قیمت نفت در بازار، اما فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در ایران نه تنها متوقف نشده بلکه دور جدید فعالیت اکتشاف گاز در شمال و شمال شرق کشور تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

اکتشاف نفت و گاز در ایران متوقف نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در طول چند هفته اخیر شیب کاهش قیمت جهانی نفت خام تندتر شده به طوری که هم اکنون بهای انواع شاخص‌های معتبر نفت جهان به بشکه ای کمتر از 40 دلار کاهش یافته است.

    با کاهش شدید قیمت نفت خام پیش بینی کارشناسان بازار این است که به زودی فعالیت‌های توسعه، اکتشاف نفت و گاز در اکثر کشورهای جهان به ویژه مناطقی که هزینه تولید نفت و گاز بالا بوده متوقف و یا کند خواهد شد. از این رو تولید نفت و گاز از ذخایر نامتعارف همچون شیل نفت و گاز در آمریکای شمالی، استخراج نفت و گاز از آب‌های عمیق دریای شمال، اقیانوس اطلس، شرق آفریقا، استرالیا و حتی قطب شمال به کمترین میزان کاهش یابد.

    همزمان با این تحولات در توسعه صنایع نفت و گاز در کشورهای مختلف جهان، اجرای طرح‌های توسعه ای و اکتشافی در سطح صنعت نفت و گاز ایران نه تنها متوقف نشده بلکه دور جدید فعالیت اکتشاف گاز در شمال و شمال شرق کشور تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

    جزئیات اجرای طرح جدید اکتشاف گاز

    سعید نظری مدیر پروژه حفاری چاه اکتشافی صوفیکم در شرکت ملی حفاری با بیان اینکه در آستانه سی و ششمین سالگرد تاسیس شرکت ملی حفاری ایران، عملیات حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم در استان گلستان کلید می خورد، گفت: هم اکنون دستگاه حفاری سنگین خشکی 56 فتح در این موقعیت استقرار و پس از انجام تست های میدانی، آماده شروع عملیات است.

    این مقام مسئول با اعلام اینکه قرارداد حفاری این چاه به تازگی میان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت نفت خزر به امضا رسیده است، تصریح کرد: مطالعات برای شناسایی ظرفیت های هیدروکربوری در استان گلستان در سال ٨٩ شروع شد و به دنبال آن عملیات لرزه نگاری دو بعدی در منطقه انجام گرفت که احتمال وجود هیدروکربور را قوت بخشید و حفاری اکتشافی در صوفیکم در این ارتباط انجام می شود.

    شرکت ملی نفت ایران از سال 1389 تاکنون مطالعات مجدد شناسایی پتانسیل‌های هیدروکربنی در استان گلستان را آغاز کرده است به طوری که سال ٩۰ پروژه لرزه نگاری دو بعدی با هدف شناسایی ذخایر احتمالی موجود در مرز ایران و ترکمنستان اجرا شد و نتیجه این لرزه نگاری و مطالعات قبلی را به ساختار قابل توجهی در نقاط مرزی و سایر نقاط استان گلستان رساند.

    بر این اساس از تیر ماه امسال دور جدید فعالیت‌های اکتشافی در استان گلستان کلید خورده و پیش بینی می شود با ایجاد برخی از زیرساخت‌ها همچون جاده های دسترسی و محل استقرار دکل های حفاری، حفر اولین چاه اکتشافی در این منطقه آغاز شود.

    از این رو آبان ماه سال جاری علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر و حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری قرارداد حفاری اکتشافی منطقه صوفیکم گلستان را امضا کردند. پیش بینی می شود به زودی نخستین چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم استان گلستان تا عمق 2200 تا 2400 متری زمین حفاری شود.

    ادامه فعالیت اکتشاف نفت در دریای خزر

    همزمان با آغاز شمارش معکوس اجرای طرح جدید اکتشاف نفت و گاز ایران در منطقه صوفیکم گلستان، فعالیت اکتشاف نفت و گاز ایران در آب های عمیق دریای خزر هم ادامه می یابد.

    از این رو با وجود کاهش قیمت جهانی نفت خام اما فرهنگ خطیبی سرپرست شرکت نفت و گاز خزر با اشاره به معرفی فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در حوزه طرح‌های اکتشافی و توسعه ای نفت و گاز ایران در دریای خزر، گفت: در کنفرانس نفت تهران با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی بلوک های اکتشافی و توسعه ای در دریای خزر معرفی و فعالیت های مطالعاتی و اکتشافی انجام شده در حوزه خزر به همراه معرفی زیر ساخت ها و ظرفیت های اکتشافی و توسعه ای در دریای خزر به طور کامل تشریح شد.

    این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های شرکت نفت خزر در سه استان گلستان، گیلان و مازندران و به خصوص استمرار و توسعه فعالیت های جاری و آتی در آب های عمیق دریای خزر تصریح کرد: از این رو عملیات جابه جایی و لنگر اندازی سکوی نیمه شناور حفاری ایران امیرکبیر، انجام عملیات حفاری در منطقه صوفیکم استان گلستان، اقدامات مربوط به مرکز پشتیبانی غرب خزر در رودسر از مهمترین طرح های در دست اجرا است.

    شرکت ملی نفت ایران هشتم آذر ماه سال جاری به طور رسمی 13 بلوک جدید اکتشاف نفت و گاز به منظور سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های نفتی جهان را معرفی کرد.

    بلوک 24، 26 و 29 و بلوک سردار جنگل به منظور حفاری اکتشافی و توسعه در آبهای عمیق دریای خزر به شرکت‌های خارجی حاضر در کنفرانس نفت  تهران معرفی شده است.

    در مجموع ایران قصد دارد در دوران پساتحریم علاوه بر امضای قراردادهای اکتشاف و توسعه، مناقصه طرح توسعه 29 میدان نفتی شامل 21 میدان در خشکی و 8 میدان دریایی را به شرکای خارجی و داخلی واگذار کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها