عصر خودرو

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی

دولت در طراحی بورس ارز از نظر پتروشیمی‌ها استفاده نکرد

عصر بازار: قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی گفت: با وجود اینکه دولت در نظر دارد بخش زیادی از ارزی که قرار است در بورس ارز عرضه کند را از سوی پتروشیمی‌ها تامین کند، از پتروشیمی‌ها در روند طراحی این بورس استفاده نکرده‌ است.

دولت در طراحی بورس ارز از نظر پتروشیمی‌ها استفاده نکرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴:۰۰

    فریبرز کریمایی در گفتگو با خبرنگار عصر بازار  با بیان اینکه ایرادی که معمولا در دولت وجود دارد، این است که اقدامات انجام شده بعدا در اجرا دچار مشکل می‌شوند، افزود: ایده تاسیس بورس ارز اولین بار از سوی بخش خصوصی و صنعت پتروشیمی مطرح شد. بنابراین با توجه به اینکه قرار است، بخش بزرگی از ارزی که در این بورس عرضه ‌می‌شود از سوی پتروشیمی‌ها باشد، نقش این صنعت در بورس ارز بسیار پررنگ است و نیاز به مشارکت  پتروشیمی‌ها احساس می‌شود.
    وی اضافه کرد: همچنین با در نظر گرفتن نقش اساسی صنعت پتروشیمی در بورس ارز جای تعجب است که چرا این صنعت مشارکتی در روند طراحی و سازوکار بورس ارز ندارد. بنابراین با این شرایط و بدون در نظر گرفتن نظرات این بازیگر اساسی، امیدواری چندانی نمی‌توان به بورس ارز داشت. این در حالی است که حضور بخش خصوصی کشور در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند گره‌های موجود را شناسایی کند و به باز شدن آنها کمک کند.
    قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی به مشکلات موجود بر سر راه تاسیس بورس ارز نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در راه بورس ارز قرار دارد، بحث اجرایی شدن برجام است. به این ترتیب باید ابتدا برجام عملی شده و رفع تحریم‌ها اعمال شود تا بتوان بورس ارز را نیز راه انداخت. همچنین تسهیل نقل و انتقال پول از طریق نظام بانکی و یکسان سازی نرخ ارز نیز از دیگر سختی‌های این کار است. البته این امکان نیز وجود دارد که پیش از تک نرخی کردن ارز بورس ارز را راه‌انداخت. اما قطعا در چنین شرایطی این بورس کارایی لازم را نخواهد داشت.
    کریمایی به نقش اساسی بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های دولتی اشاره کرد و ادامه داد: هر جا که پای منافع ملی مطرح باشد بخش خصوصی وارد میدان می شود. پیش از این طی چند ساله گذشته و در دوران تحریم نیز صنایع پتروشیمی به کار خود ادامه ‌داده صادرات داشته و ارز وارد کشور کرده است.

    بورس ارز مانند بورس کالا نباید اجباری باشد


    وی در خصوص پیش‌بینی موفقیت بورس ارز در آینده نیز اظهار کرد: بورس ارز نیز مانند بورس کالا است. پیش از این در خصوص بورس کالا در حالی که تمام شرایط فراهم بوده باید دید که چقدر این بورس توانسته موفق باشد و فعالان بخش خصوصی را جذب کند. بنابراین با ابزاری مانند بورس که در راستای شفافیت و عرضه آزاد عرضه و تقاضا است، اگر بورس ارز بتواند به درستی خود را معرفی، منافع و جذابیت برای بخش خصوصی داشته باشد، قطعا می‌تواند در جذب این گروه از فعالان موفق عمل کند. البته نکته مهم در این میان این است که نباید به طور دستوری مانند بورس کالا، بخش خصوصی را به مشارکت در بورس ارز مجبور کرد.
    قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی تشریح کرد: بورس نباید اجباری باشد. در واقع بورس باید با ایجاد جذابیت و مشوق، طوری عمل کند که فعالان به دلخواه خود و بدون اجبار وارد بازار شوند. همچنین بر اساس مفاد ماده 2 و 3 قانون بهبود فضای کسب و کار و ماده 15 اصل 44 ، دولت و دستگاه‌های اجرایی باید در تصمیم گیری‌ها از نظرات بخش خصوصی استفاده کنند. این در حالی است که عملا در خصوص بورس ارز این اتفاق رخ نداده است.

    برچسب ها