عصر خودرو

در جلسه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری مصوب شد

الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار

عصر بازار- با تصویب شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار ملحق شدند.

الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، روز گذشته در جلسه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی که روز گذشته به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار به تصویب اعضاء این شورا قرار گرفت.

    آذرماه سال 96 بود که رییس جمهور با حضور در استان سیستان و بلوچستان، فاز اول توسعه بندر چابهار را افتتاح کرد. با افتتاح این فاز ظرفیت این بندر از 3.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن رسید.

    بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور یکی از مهم‌ترین بنادر استراتژیک و بین‌المللی در جنوب ایران است که موقعیت و جایگاه ویژه‌ای در تبادلات تجاری با کشورهای حوزه اقیانوس هند دارد.

    این بندر نقش مهمی را در کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب ایفا نموده و مسیر جایگزین و کوتاه تری برای تجارت با افغانستان و آسیای میانه است.

    با فعال‌سازی این کریدور با محوریت چابهار در دریای عمان، راه ترانزیت کالا به مقاصد کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و به ویژه کشورهای آسیای میانه بسیار کوتاه تر از خلیج فارس خواهد بود.

    کشورهای همسایه در شرق کشورمان مانند افغانستان و همسایگان شمالی ما در آسیای میانه به واسطه این کریدور به جنوب ایران و آب‌های آزاد و اقیانوس متصل می‌شوند و روابط ایران را با کشورهای همسایه شرقی، شمالی و حتی اروپایی در آینده توسعه خواهد داد.

    با الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد چابهار، امکان استفاده و بهره‌برداری هرچه بیشتر از مزیت ها و ویژگی های منطقه آزاد برای این بندر فراهم می شود.

    در این جلسه علاوه بر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید عباس صالحی فرهنگ و ارشاد اسلامی و عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند.

    برچسب ها