عصر خودرو

مدیرعامل ایران کیش :

همکاری با فین تک ها از الزامات همگامی با سرعت تکنولوژی

عصر بازار- مدیرعامل ایران کیش، همکاری با فین‌تک ها را از الزامات سرعت تکنولوژی با پذیرش سرمایه‌گذاری پرخطر دانست و افزود: اصل رقابت پذیری در هماهنگی با تغییرات فناوری در حوزه پرداخت است.

همکاری با فین تک ها از الزامات همگامی با سرعت تکنولوژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، صادق فرامرزی در خصوص مصوبات جدید هیئت دولت و توئیت وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که این مصوبات را به معنای پایان انحصار شرکت‌های PSP و ایجاد فضای بهتر برای فعالیت فین‌تک ها عنوان کرده بود، گفت: در این اعلام نظر که هنوز زوایای آن برای صنعت پرداخت روشن نشده است، نام بردن از شرکت‌های PSP و به کار بردن کلمه انحصار از جهتی درست و از جهت دیگر اشتباه است زیرا در حال حاضر 12 شرکت PSP در کشور در حال فعالیت هستند که تنها چند شرکت اول سهم قابل‌توجهی در بازار دارند ازاین‌رو شاید همین تعداد نیز اضافه باشند

    وی یادآور شد: البته این نگرانی وجود دارد که اگر قرار است مجوز جدیدی در حوزه پی اس پی ها داده شود به چه نهادهایی این مجوز اعطا شود، زیرا این امتیاز می‌تواند به سازمان‌هایی داده شود که حضورشان در این بخش مسائل را بسیار پیچیده‌تر و انحصارهای سختی را ایجاد ‌کند

    فرامرزی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر عدم ارائه مجوز جدید به‌ظاهر انحصار نشان می‌دهد که به‌منظور حل این مشکل راهکار آن در حوزه پرداخت همانند حوزه مخابرات دیده‌شده است. در حال حاضر شکل‌گیری چند اپراتور در کشور و مجوز ندادن به دیگر متقاضیان با این تفسیر وزیر ارتباطات نوعی انحصار بزرگ‌تری است اما مخابرات به‌منظور رفع این مشکل خود مجوز اپراتورهای مجازی (MVNO) را صادر کرده است که در زیرمجموعه اپراتورهای فعال در کشور فعالیت می‌کنند.

    وی افزود: در حوزه پی اس پی گری نیز مجوز پرداخت یاری به‌منظور رفع انحصار صادر می‌شود و توئیت وزیر ارتباطات از این منظر درست است. البته این اظهارنظر وزیر ارتباطات هشداری برای صنعت پرداخت است که تکلیف خود در این بخش را در سریع‌ترین زمان ممکن مشخص کند زیرا با ابلاغ ضوابط در این بخش از سوی بانک مرکزی هنوز مجوزی برای پرداخت یاری در کشور صادر نشده است

    فرامرزی تأکید کرد: البته من نمی‌دانم اساس صدور مجوز برای فین تک‌ها روند مناسبی است یا خیر. زیرا مجوز به‌خودی‌خود منجر به ایجاد قیدوبند می‌شود که با ذات کار فین تک‌ها سازگاری ندارد.

    مدیرعامل ایران کیش بابیان این‌که این شرکت در حال حاضر با فین تک‌های زیادی همکاری می‌کند، گفت: خبر همکاری این شرکت با چند فین‌تک در روزهای آینده منتشر می‌شود و فضا در این شرکت به‌منظور تست عملیاتی شرکت‌های فین‌تکی نیز برقرار است

    فرامرزی افزود: همکاری با کسب‌وکارهای نوآورانه از الزامات سرعت تکنولوژی با پذیرش سرمایه‌گذاری پرخطر است و باید سرمایه‌گذاری‌هایی ازاین‌دست به‌منظور توسعه فعالیت‌ها را پذیرفت.

    وی خاطر نشان کرد: به‌هرحال اصل رقابت‌پذیری برای شرکت‌هایی که خود را با تغییرات هماهنگ می‌کنند اصل درستی است که فرار از آن خمودگی می‌آورد و ما از حضور رقبای جدید نمی‌توانیم و نباید که هراس داشته باشیم و اگر غیرازاین عمل کنیم روزی خود تغییرات ما را با خود خواهد برد.

    بنا براین گزارش، هیات دولت در چهارشنبه گذشته و در تاریخ دوم خردادماه مصوباتی در حوزه پرداخت الکترونیک صادر کرد که بلافاصله وزیر ارتباطات و فن‌آوری ارتباطات با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود این مصوبات پایان انحصار شرکت‌های PSP و ایجاد فضای بهتر برای فین‌تک ها عنوان کرد و گفت: با مصوبه هیات دولت، بانک مرکزی موظف شده ظرف مدت سه ماه به انحصار شرکت‌های PSP پایان دهد و فضای رقابتی و مساعدی را برای کسب‌ و کارهای فین تکی فراهم کند. مصوبات هیات دولت در بخش پرداخت‌های الکترونیکی به شرح زیر است:

    با توجه به‌ ضرورت تدوین مقررات لازم در حوزه پرداخت‌های الکترونیک، بانک مرکزی را موظف کرد چارچوب‌ها و ضوابط بانکی پرداخت خُرد، کیف پول الکترونیک و پرداخت‌های مبتنی بر انواع فناوری‌ها را با رعایت مفاد این تصویب‌نامه و قوانین و مقررات مربوط ظرف یک ماه از ابلاغ این مصوبه تدوین و ابلاغ کند.

    همچنین بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (psp) موظف شدند دسترسی به خدمات بانکی برای شرکت‌های خدمات فناوری مالی (فنم‌ها) که دارای مجوز از صنف مربوط هستند را فراهم کنند.

    بانک مرکزی نیز موظف شد در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک صرفا از منظر سیاست‌گذاری و اعمال استانداردهای بانکی پرداخت نسبت به تنظیم‌گری اقدام کند. همچنین هیات‌ وزیران به‌ منظور گسترش نوآوری در حوزه فناوری‌های پرداخت الکترونیک، بانک مرکزی را موظف کرد در حوزه‌های نوآورانه‌ای که در آن مقررات گذاری نشده است، نسبت به ایجاد «محیط کنترل نوآورانه» (sandbox) با زیرساخت‌های موردنیاز بانکی - پرداختی اقدام کند.

    دولت همچنین مقرر کرد محاسبه هزینه استفاده از خدمات اپراتورهای تلفن همراه در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک مطابق با تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام شود و اپراتورهای ارتباطی مجاز به محاسبه و دریافت هزینه استفاده از خدمات به ازای هر تراکنش خارج از تعرفه‌های مصوب کمیسیون یادشده نیستند.

    برچسب ها