عصر خودرو

تولید LNG از گازهای همراه

همکاری ایران و فرانسه کلید خورد

عصر بازار- در حالی که هنوز اجرای برجام از سوی ایران و گروه ۱+۵ شروع نشده برخی گزارش‌ها نشان از آن دارد که همکاری ایران و فرانسه برای تولید LNG کلید خورده است.

همکاری ایران و فرانسه کلید خورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ایران ماه‌هاست که خود را برای شرایط پساتحریم آماده می‌کند. در این میان حوزه انرژی از منظر تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد بود، بیشتر از قبل در انتظار مشتریان تازه است.

    از همان زمانی که مساله برداشته شدن تحریم‌ها به میان آمد نیز، بسیاری از کشورها آمادگی خود را برای ورود به حوزه نفت و گاز ایران اعلام کردند. در این میان، رونمایی اولیه از قراردادهای جدید نیز خود عاملی برای شدت گرفتن مراودات نفت و گاز میان ایران و دیگر کشورها شد.

    با این حال، یکی از برنامه‌هایی که وزیر نفت تاکنون به عنوان برنامه پساتحریم اعلام کرده است، ساخت و راه‌اندازی کارخانه ایران «ال.‌ان.‌جی» است که تاکنون پیشرفتی 60 درصدی را هم تجربه کرده است.

    در این میان آن‌طور که صحبت‌های تازه مدیرعامل شرکت نفت نشان می‌دهد،‌ ایران از میان کشورهای متقاضی برای همکاری با ایران در حوزه LNG، فرانسه را انتخاب کرده است.

    آن‌طور که ایران با فرانسه توافق کرده است، قرار بر این است که از تبدیل گازهای مشعل میدان مشترک نفتی با عربستان برای تولید LNG استفاده شده و محصول نهایی به بازارهای جهانی ارسال شود.

    مهر در این رابطه از قول رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت نفت گزارش داده است که مذاکرات نهایی بین دو شرکت ایرانی و یک شرکت معتبر فرانسوی به منظور راه‌اندازی این واحد FLNG انجام گرفته است. بر این اساس، اولین کارخانه FLNG ایران و حتی منطقه خاورمیانه با ایجاد کنسرسیومی بین شرکت‌های ایرانی و فرانسوی راه‌اندازی ‌می‌شود که ظرفیت تولید یک میلیون تن LNG در سال را دارد.

    در این میان،‌ فرانسه در شرایطی قول همکاری با ایران در این رابطه را ارائه کرده است که در دیگر حوزه‌های نفت و گاز ایران نیز مذاکراتی را انجام داده بود. پیش از این شرکت توتال فرانسه درخواست همکاری با شرکت نفت را مطرح کرده بود و برخی دانشگاه‌های فرانسوی در کنار دانشگاه‌های اتریشی درخواست انجام برخی مطالعات روی میدان‌های نفتی ایران را ارائه کرده بودند.

    با این حال به نظر می‌رسد که با قطعی شدن همکاری ایران و فرانسه در حوزه LNG، همکاری‌های نفت و گاز میان دو کشور به صورت جدی آغاز شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها