عصر خودرو

مدیر اسبق امور اوپک وزارت نفت:

نظام سهمیه‌بندی باید به اوپک بازگردد

عصر بازار- مدیر اسبق امور اوپک وزارت نفت با اشاره به اینکه در اوپک میزان تولید نفت، قدرت اعضا را تعیین می‌کند، گفت: آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که اوپک بتواند به نقش تنظیم‌کنندگی و نظام سهمیه‌بندی تولید نفت خود بازگردد.

نظام سهمیه‌بندی باید به اوپک بازگردد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جواد یارجانی درباره اثرات احتمالی بازگشت عملی ایران به بازار نفت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، اظهار کرد:‌ بسیاری از کارشناسان معتقدند که تاثیر روانی احتمال ورود نفت ایران در حال حاضر به بازار نفت وارد شده است، به این معنا که این موضوع قبلا اثر روانی خود را گذاشته است.

    این کارشناس امور اوپک و مجامع جهانی انرژی تصریح کرد که امکان دارد وقتی ایران عملا صادرات نفت خود را آغاز می‌کند تاثیر بسیار کم دیگری نیز در بازار جهانی نفت دیده شود اما این تاثیر چندان بزرگ نخواهد بود.

    این کارشناس امور اوپک و بازار جهانی نفت، درباره وضعیت فعلی عملکرد اوپک، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که اوپک به نقشی که قبلا داشته بازگردد و آن تنظیم‌کنندگی بازار بوده است که در اساسنامه این سازمان نیز آورده شده اما متاسفانه این نقش از نوامبر 2014 کنار گذاشته شده است.

    یارجانی با تاکید بر اهمیت سیستم سهمیه بندی در اوپک، عنوان کرد: اصلا "اوپک است و سیستم سهمیه بندی اش"؛ تا زمانی که این سازمان به همان سیستم سهمیه بندی بازنگردد و به همین شکل سهمیه تولید کلی وجود داشته باشد وضع به همین منوال خواهد بود.

    وی تصریح کرد: سیستم کلی سهمیه تولید کلاهی بود که بیش از دو سال قبل و پیش از دولت یازدهم به سر ایران رفته است.

    وی با تایید این حرف وزیر نفت که «در اوپک اراده‌ای برای تنظیم بازار نفت دیده نمی‌شود»، اظهار کرد: زنگنه حرف خوب دیگری نیز در این مورد زده بود این که کسی را که خواب است را می‌توان بیدار کرد، اما برای کسی که خودش را به خواب زده راهی نیست.

    مدیرسابق امور اوپک در وزارت نفت با اشاره به اینکه طرح امکان افزایش یک میلیون بشکه‌ای سقف تولید اوپک در نشست 168 بیشتر شوخی بوده است، افزود: گزارش‌های اوپک چنین چیزی را تایید نمی‌کند، در حال حاضر نیز کشورهای عضو یک میلیون و 800 هزار بشکه اضافه بر سقف تولید می‌کنند.

    یارجانی درباره ورود اندونزی به کشورهای عضو اوپک، تصریح کرد: لازم بود ضمن ورود این کشور سیستم احیای سهمیه‌بندی تولید نیز اجرا می‌شد و برای اندونزی نیز سهمیه خاصی در نظر گرفته می‌شد.

    بر اساس این گزارش، کم‌رنگ شدن حضور ایران در بازارهای نفتی اگرچه عرضه نفت این تولیدکننده باسابقه را کاهش داد اما دیگر کشورها از جمله عربستان در این مدت تلاش کرده‌اند که بازار بیشتری برای صادرات نفت خود به دست آورند، حال با برگشتن ایران به این بازار پس از رفع تحریم‌ها انتظار می‌رود که این روند تغییر کند.

    هشدارها درباره قیمت نفت و روندی که در پیش گرفته از سوی کشورهای عضو اوپک جدی بود، تا آنجا که وزیر نفت ونزوئلا پیش‌بینی کرد که اگر اوپک سیاست‌های خود را برای ثبات در بازار تغییر ندهد سال دیگر قیمت هر بشکه نفت به 20 دلار کاهش می‌یابد.

    اما درباره اینکه روند بازار نفت در آینده به چه سمت حرکت خواهد کرد، پیش‌بینی‌های مختلفی ارائه می‌شود، از یک سو ایران نیز با قیمت‌های پایین نفتی موافق نیست و از سوی دیگر بازگشت ایران به بازار نفت با افزایش تولید و صادرات نفت ایران همراه خواهد بود که این امر به افزایش عرضه منجر خواهد شد.

    از سوی دیگر کشورهای عضو اوپک به ویژه عربستان نیز طی 17 ماه گذشته با گذشتن از سقف تولید خود تلاش کرده‌اند که میادین نفتی کشورهای خارج از اوپک مانند امریکا را شکست دهند، و حالا بسیاری از کشورها عضو اوپک نگران روزهای پیش رو هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها