عصر خودرو

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه نوامبر بیش از ٥ دلار کاهش یافت

عصر بازار- تازه ترین گزارش ماهانه اوپک نشان می دهد که قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه نوامبر (آبان) با ۵.۶۳ دلار کاهش نسبت به ماه اکتبر (مهر) به کمتر از ٤۰ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه نوامبر بیش از ٥ دلار کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا،گروه کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماه دسامبر خود، میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک را برای ماه نوامبر 38.92 دلار در هر بشکه اعلام کرد.
    این درحالی است که قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اکتبر، 44.55 دلار در هر بشکه بود.
    میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در بازه زمانی ژانویه- نوامبر سال ٢۰١٥ میلادی 50.39 دلار در هر بشکه است، در حالی که میانگین آن در سال ٢۰١٤، 99.49 دلار در هر بشکه بود.

    **میانگین قیمت نفت اوپک در ماه نوامبر
    میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در ماه نوامبر با 4.52 دلار کاهش نسبت به میانگین 45.02 دلاری ماه اکتبر، به 40.50 دلار در هر بشکه رسید.

    **قیمت های آتی نفت در ماه نوامبر
    بر پایه تازه ترین برآورد ماهانه اوپک، میانگین نفت خام برنت دریای شمال در ماه نوامبر با 4.26 دلار کاهش نسبت به ماه اکتبر به 44.30 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت در ماه اکتبر 48.56 دلار در هر بشکه بود.
    میانگین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 3.59 دلار کاهش نسبت به ماه اکتبر به 42.67 دلار در ماه نوامبر رسید.

    **تولید نفت اوپک
    بر پایه گزارش منابع ثانویه در دوره مورد بررسی، تولید نفت همه اعضای اوپک به جز لیبی، نیجریه و عربستان با افزایش روبرو بوده است.
    نیجریه و عربستان سعودی در ماه نوامبر بیشترین کاهش تولید را در میان کشورهای عضو اوپک داشته اند، تولید روزانه نفت خام این دو کشور عضو اوپک به ترتیب با ٢٥ هزار و ٢۰۰ بشکه و ٢٤ هزار و ٧۰۰ بشکه ،کاهش روبرو بوده است.
    تولید نفت خام اوپک بدون احتساب تولید نفت خام عراق، در ماه نوامبر به طور میانگین روزانه ٢٧ میلیون و ٣٨٨ هزار بشکه بوده است که در مقایسه با ماه اکتبر ١٧ هزار و ٥۰۰ بشکه افزایش داشت.
    عربستان سعودی در گزارش مستقیم خود به دبیرخانه اوپک آورده است که تولید نفت این کشور در ماه نوامبر به ١۰ میلیون و ١٨٦ هزار بشکه در روز رسید که این رقم در مقایسه با ماه اکتبر، روزانه ٨٩ هزار و ٩۰۰ بشکه کاهش نشان می دهد.
    بنا بر گزارش منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام عراق در ماه نوامبر با افزایش روزانه ٢٤٧ هزار و ٥۰۰ بشکه نسبت به ماه اکتبر، به روزانه چهار میلیون و ٣۰٧ هزار بشکه رسیده است، در حالی گزارش مستقیم این کشور به دبیرخانه اوپک از تولید روزانه ای معادل سه میلیون و ٧٤٧ هزار بشکه حکایت دارد که در مقایسه با ماه اکتبر، روزانه ٨٨ هزار بشکه بیشتر شده است.

    **تولید نفت ایران در ماه نوامبر
    گزارش منابع ثانویه اوپک مدعی است که تولید نفت خام ایران در ماه نوامبر در سطح ماه اکتبر یعنی دو میلیون و ٨٧٦ هزار بشکه ثابت ماند. این در حالی است که گزارش مستقیم وزارت نفت ایران به دبیرخانه اوپک از افزایش روزانه ٣۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام این کشور در ماه نوامبر و رسیدن آن به مجموع روزانه سه میلیون و ٣١۰ هزار بشکه حکایت می کند.
    بنا بر گزارش منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام لیبی در ماه نوامبر با کاهش روزانه ٢۰ هزار و ٩۰۰ بشکه به روزانه ٤۰٥ هزار بشکه رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها