عصر خودرو

پیامدهای ناشی از کاهش قیمت نفت بر صادرات کره جنوبی

عصر بازار- کاهش بهای نفت کره ای ها را به وحشت انداخته است که مبادا استمرار این شرایط ساختار صنعتی آنها را که سال سختی را پشت سر گذاشته اند، زمین گیر کند.

پیامدهای ناشی از کاهش قیمت نفت بر صادرات کره جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، از زمانی که بهای نفت به زیر 40 دلار در هر بشکه رسید کره ای ها نگران شده اند که زیرساخت های صنعتی آنها فشارهای بیشتری را متحمل شود.
    خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی اعلام کرد که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی همچنان حول و حوش پایین ترین سطح آن در هفت سال گذشته است و از اوایل سال 2009 تاکنون هرگز به این ارزانی نبوده است.
    وزارت بازرگانی، صنایع و انرژی این کشور که پیش تر نیز از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرده بود، اعلام کرد که این شرایط باعث شده تا میزان صادرات این کشور در ماه جولای (تیر - مرداد) سال جاری، 3.3 درصد نسبت به همین موقع در سال گذشته کاهش داشته و به 46.61 میلیارد دلار برسد.
    تداوم این روند باعث شده اینک برخی از رسانه های کره ای اعلام کنند که صنایع کشتیرانی، نفت، ساخت و ساز و پتروشیمی در این کشور، سال جاری میلادی را با بدترین شرایط و رکود سپری کردند و سفارش های آنها به پائین ترین حد خود رسیده است.
    با این حال رسیدن بهای نفت به مرز 38 دلار برای این بخش های صنعتی به معنای تداوم فشارها در ماه های آینده است.
    قیمت نفت در معاملات روز گذشته (سه شنبه ) بازارهای جهانی، در واکنش به احتمال افزایش عرضه آن از سوی تولیدکنندگان با کاهش یک درصدی همراه بود و شرکت ملی نفت کره جنوبی موسوم به «کی ان او سی» در گزارشی آورده که بهای نفت این هفته در بعضی مواقع به پایین ترین میزان در هفت سال گذشته رسیده و این مسئله شرایط را برای شرکت های این کشور سخت تر خواهد کرد.
    این گزارش می افزاید که ساختارهای صنعتی در صنعت نفت، پتروشیمی، کشتی سازی و کشتیرانی در این کشور پیشتر متحمل مشکلات زیادی شده و سال سختی داشته اند و هم اکنون نگرانی ها فزونی یافته است.
    روزنامه «جونگ آنگ» کره از قول «کو سامو» یک محقق مرتبط با شرکت ملی نفت کره جنوبی نوشته است: شاید برخی از پیش بینی ها مبنی بر اینکه بهای نفت تا 20 دلار هم پائین می آید، محقق شود.
    وی می افزاید: این مسئله از یک روند طبیعی شکل گرفته چرا که اعضای غیراوپک و اعضای اوپک مایل نیستند عرضه نفت را کاهش دهند.
    محقق اقتصادی کره ای تصریح کرد که اگر این کشورها همچنان به این میزان نفت تولید کرده و بفروشند آن زمان قیمت نفت در بازار جهانی کاهش بیشتری خواهد داشت و به قیمت 20 دلار در هر بشکه هم پیش بینی می شود.
    اعضای اوپک هفته قبل اجلاسی برگزار کردند اما نتوانستند در مورد کاهش تولید و سهمیه بندی در عرضه نفت به توافق برسند.
    آمار نشان می دهد که دنیا در روز به 94 میلیون بشکه نفت نیاز دارد در صورتی که اکنون رقم عرضه 95 میلیون و 700 هزار بشکه در روز است.
    گزارش ها حاکی است که پایین آمدن بهای نفت به کاهش تقاضا نیز مربوط است و این موضوع برای کشورهایی مانند کره که به صادرات کالا برای رشد اقتصادی وابسته هستند آسیب می رساند، زیرا کاهش تقاضا برای کالاهای آنها نیز وجود دارد.
    بسیاری از شرکت های کره ای در بخش های کشتی سازی و نفت و ساختمان از بالا بودن بهای نفت سود می برند و در آن زمان تقاضاهای بیشتری دریافت می کنند.
    یکصد و شصت و هشتمین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین روز 13 آذر ماه جاری برگزار شد و تحلیلگران بر این اعتقادند که مهمترین هدف نشست اوپک ایجاد راهکاری برای رویارویی یا مقابله با کاهش قیمت های جهانی هر بشکه نفت از 112 دلار سال 2014 به کمتر از 47 دلار در اوت (9 مهر تا 9 آبان) 2015 بود و این موضوع می تواند برخی کشورها را دچار بی ثباتی سیاسی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها