عصر خودرو

پلاتز:

نشست اخیر اوپک ایران را برای افزایش تولید مصمم‌تر کرد

عصر بازار- موسسه پلاتز اعلام کرد ناکامی اوپک در محدود کردن تولید اعضا به ۳۰ میلیون بشکه در روز ظاهرا ایران را مصمم تر کرده که در اولین فرصت ممکن صادرات نفت خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

نشست اخیر اوپک ایران را برای افزایش تولید مصمم‌تر کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم،  بر اساس گزارش چشم انداز جهانی نفت موسسه پلاتز، تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید –در کنار حجم بالای ذخایر نفتی و کند شدن تقاضا برای نفت- بدان معناست که قیمت ها بعید است در سال 2016 ترمیم شوند.

    پلاتز، که یکی از شاخه های موسسه مالی مکگراو هیل محسوب می شود، یک مرکز ارائه دهنده اطلاعات و شاخص های قیمت گذاری در بازارهای نفت و پتروشیمی است. هفته گذشته، پلاتز نشستی با حضور تحلیلگران ارشد انرژی برگزار کرد. در این نشست، بث ایوانز، مدیر بخش اخبار جهانی نفت این مرکز گفت، تمرکز جهانی اکنون روی استراتژی با ریسک بالای سعودی هاست که اجازه داده اند تولید نفت به رغم افت قیمت ها بالا باقی بماند.
    وی افزود: «هدف از این استراتژی افزایش تولید برای حمایت از سهم این کشور از بازار بوده و به نظر می رسد این استراتژی موثر واقع شده است... استراتژی سعودی ها اعضای اوپک نظیر اکوادور و ونزوئلا را به رقابت با ایران وا می دارد. بخش دیگری از این پازل روسیه است که در ماه نوامبر تولید خود را به بالاترین رقم از زمان فروپاشی شوروی یعنی 10.8 میلیون بشکه در روز رساند. روس ها تمایلی به کاهش تولید خود با هماهنگی اوپک ندارند.»
    به علاوه، تصمیم اوپک ایران را نسبت به افزایش تولیدش مصمم تر ساخته است.
    ایوانز در ادامه گفت: «ناکامی اوپک در محدود کردن تولید اعضا به 30 میلیون بشکه در روز ظاهرا ایران را مصمم تر کرده که در اولین فرصت ممکن صادرات نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد... هرچند ایران و ونزوئلا به عنوان اعضای اوپک نقشی در تصمیم سازی ها دارند، اما همواره باید این نکته را در نظر داشت که عامل اصلی انتخاب استراتژی اوپک عربستان است. اگر سعودی ها تصمیم به تداوم تولید بالا بگیرند، احتمالا اوپک نیز همان کار را انجام می دهد.»
    این وضعیت بدان معناست که افزایش سریع تولید نفت در آمریکا متوقف خواهد شد.
    ایوانز در ادامه گفت: «تولید نفت به شیوه شیل در داکوتای شمالی و تگزاس در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر تقریبا افزایشی نداشته است... آژانس اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده که تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر 118 هزار بشکه در روز کاهش یابد که این در صورت تحقق، بیشترین کاهش ماهانه از ماه می تاکنون خواهد بود.»
    ایوانز گفت، به دشواری می توان تاثیر قیمت های جهانی نفت بر نفت سبک تولیدی به شیوه شیل در آمریکا را پیش بینی کرد.
    «هیچ کس واقعا نمی داند که قیمت سر به سر و واقعا اقتصادی برای نفت شیل چند دلار است. همه ما بسته به شرکت های مختلف قیمت های متفاوتی از رقم سر به سر تولید نفت شیل در ذهن داریم. ما قیمت هایی نظیر 30 دلار، 20 دلار یا حتی پایین تر را می شنویم... تکنولوژی قادر است این قیمت را هر بار پایین تر بیاورد.»
    وی گفت، به طور کلی اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که تولید متوسط نفت خام آمریکا در سال جاری به 9.29 میلیون بشکه در روز برسد و این رقم در سال آینده به 8.7 میلیون بشکه کاهش یابد.
    دیو ارنزبرگر، دیگر تحلیلگر پلاتز گفت، در بخش تقاضا، کاهش قیمت ها موجب افزایش تقاضا در طی 18 ماه گذشته شده است. «این تنها گویای این واقعیت است که مصرف کنندگان و بخش حمل و نقل نه تنها در آمریکا بلکه در کل دنیا به نفت 40 دلاری واکنش نشان داده اند.»
    وی افزود، این امر منجر به پیش بینی های بالاتری برای تولید در سال جاری و  سال آینده شده است، درحالی که چند سال پیش پیش بینی ها اینقدر بالا نبود.
    اما با توجه به تصمیم هفته گذشته اوپک مبنی بر عدم کاهش تولید و ذخیره سازی حجم بالای نفت خام و فرآورده های نفتی که به ارقام بی سابقه ای رسیده، انتظار می رود تقاضا در سال 2016، به صورت کندتری افزایش یابد. عوامل دیگری که از نظر کارشناسان پلاتز موجب پایین باقی ماندن قیمت ها خواهد شد، افزایش تولید نفت عراق و ایران هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها