عصر خودرو

گفت‌وگو با میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوص سازی

دشواری‌های خصوصی‌سازی ۳۰۰ شرکت باقی مانده دولتی

عصر بازار: رئیس سازمان خصوص سازی گفت: به علت وجود مشکلات بسیار از جمله زیان ده بودن، در حال حاضر حدود ۳۰۰ شرکت دولتی هنوز خصوصی سازی نشده اند.

دشواری‌های خصوصی‌سازی ۳۰۰ شرکت باقی مانده دولتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی با اشاره به اینکه زمان اولیه برای واگذاری شرکت های گروه یک تا سال 89 بوده است، افزود: از نظر قانون قرار بود که تا سال 93 شرکت های گروه 2 نیز به طور کامل واگذار شوند. اما اکنون در سال 94 هنوز شرکت هایی از گروه یک و دو وجود دارند که واگذار نشده اند. همچنین شرکت های جدیدی نیز در سال های اخیر به این گروه اضافه شده است.
    به گفته وی، همچنان بیش از 300 شرکت از طریق سازمان خصوصی سازی واگذار نشده اند.
    پوری حسینی تشریح کرد: در فهرست اولیه واگذاری شرکت ها بنا شد که 300 شرکت اصلا واگذار نشوند و با احتساب شرکت های که همچنان واگذار نشده اند 600 شرکت در این میان باقی مانده است.
    رئیس سازمان خصوص سازی درباره علت از فهرست خارج شدن 300 شرکت یاد شده نیز اظهار کرد: عمده این شرکت ها فعالیت اقتصادی انجام نمی دادند. از جمله آنها می توان به صندوق های حمایت از کشاورزی که در استان ها راه‌اندازی شده‌اند، اشاره کرد. همچنین گروه دیگری از این 300 شرکت برای حمایت از بعضی از صنایع تشکیل شده اند که در واقع جنس آنها یارانه ای است و فعالیت اقتصادی ندارند. به این ترتیب قسمت دیگری از این شرکت ها نیز شرکت هایی هستند که خدمات و کالاهای آنها یارانه‌ای است که از جمله آنها می توان از شرکت های تولید برق که قیمت تمام شده محصول آنها بیشتر از پول فروش محصول نهایی است، نام برد. در واقع خصوصی‌سازی درباره این قبیل شرکت‌ها معنایی ندارد.
    پوری حسینی همچنین به لزوم آزادسازی شرکت ها  قبل از خصوصی سازی آنها اشاره کرد و ادامه داد: بعضی دیگر شرکت هایی که از فهرست خارج شده اند، در خارج از کشور ثبت شده اند و با مقررات ایران فعالیت ندارند که بتوان به راحتی سهام آنها را منتقل کرد.  وی تعداد این شرکت ها را بیش از 20 شرکت عنوان کرد و سهام آنها را متعلق به شرکت های دولتی ایران دانست.
    معاون وزیر اقتصاد در خصوص راهکارهای خصوصی کردن این شرکت ها نیز یادآور شد: شرکت هایی که خدمات یارانه ای دارند ابتدا باید آزادسازی شوند یا نحوه ارائه یارانه به آنها طوری هدفمند بشود که خریدار یا مالک سهام آنها دچار مشکل نشده یا ضمانت خرید محصولات آنها در یک قیمت مشخص داده شود.
    پوری حسینی شرکت هایی که واگذاری آنها هنوز انجام نشده را دارای مشکلات بسیاری دانست و افزود: عمده این شرکت ها زیان‌ده هستند. البته جنس فعالیت آنها زیان‌ده نیست و بیشتر به علت مشکلاتی مانند ایراد در صورت های مالی ساختار و انباشت نیروی انسانی زیان‌ده شده اند.
    وی درباره شایعات ارزان فروشی شرکت های واگذار شده نیز بیان کرد: آیین نامه روش‌های ارزش اسمی، ویژه دفتری، ارزش روز و خالص دارایی را تعیین کرده است. از نظر منطق تجارت و سرمایه گذاری نیز باید یکی از این شاخص ها را انتخاب کرد. همچنین در حال حاضر 70 تا 80 درصد شرکت هایی که مزایده می شوند، زیان‌ده هستند. به این ترتیب این سوال مطرح می شود که چرا باید شخصی شرکت هایی که سودده نیستند و بازگشت سرمایه آنها صفر است را خریداری کند.
    پوری حسینی گفت: سال گذشته سازمان خصوصی سازی 38 هزار میلیارد تومان مزایده برگزار کرده که تنها موفق به فروش 3 هزار و 200 میلیارد تومان سهام بیشتر نشده است. در واقع این رقم کمتر از 10 درصد کل مزایده ها است. به این ترتیب یکی از دلایل فروش نرفتن این شرکت ها در مزایده ها قیمت پایه بالای شرکت های عرضه شده است.
    وی قضاوت کنونی درباره خصوصی سازی را همان نگاه به  خصوصی شدن شرکت ها پیش از سال 80 دانست و اضافه کرد: تمام افکار اشتباه در مورد خصوصی سازی به دوره قبل از سال 80 مربوط است و در حال حاضر تمام واگذاری ها از طریق مزایده انجام می شود و حتی برای شرکت هایی که دو بار در مزایده فروش نمی روند، چندین بار مزایده برگزار می شود و سراغ مذاکره برای فروش نمی رویم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها