عصر خودرو

تحلیل تکنیکال نفت

عصر بازار- هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۴.۲ درصدی به قیمت ۳۹.۹۷ دلار معامله شد. شاهد انتظار برای نشست اوپک در بازار نفت بودیم که با اعلام نتیجه این نشست، مبنی بر عدم کاهش سقف تولیدات این گروه، قیمت نفت در مسیر نزولی قرار گرفت و به سطح ۴۰ دلار رسید.

تحلیل تکنیکال نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، تصمیم برای حفظ سهم بازار توسط اوپک دور از انتظار نبود. تولید کنونی اوپک بیش از 30 میلیون بشکه در روز است. حجم کنونی تولیدات اوپک، چشم‌انداز ورود نفت ایران و حجم بالای تولید روسیه عوامل فشار بر قیمت نفت از سمت عرضه هستند.

    زمستان گرم‌تر و افزایش ذخیره نفت تجاری آمریکا نیز بر کاهش تقاضا تاکید دارند. گزارش هفتگی بیکرهیوز نیز از کاهش تعداد دکل‌های نفتی (10 مورد) برای سومین هفته متوالی، نشان می‌دهد تولیدکنندگان شیل همچنان تحت فشار قیمت‌های پایین نفت هستند. همچنین نشست فدرال در اواسط دسامبر و رایزنی برای افزایش نرخ بهره می‌تواند بر ایندکس دلار و تقاضای جهانی کالاهای اساسی تاثیر گذار باشد.

    تحلیل تکنیکال نفت برنت
    با توجه به نمودار زیر نفت برنت پس از نشست سران اوپک مبنی بر عدم کاهش سقف تولید به محدوده حمایتی 43 الی 42 دلار نزول پیدا کرده است حال با توجه به اسیلاتور RSI به نظر میرسد مجدد در این محدوده در اشباع فروش باشد و کشش ریزش قیمت زیاد نیست هرچند با شکست این محدوده حمایتی امکان اینکه نفت برنت زیر 40 دلار نفوذ کند بعید نیست.

    جمع بندی و نتیجه گیری تحلیل نفت
    با توجه به مازاد عرضه نفت و ورود نفت ایران به بازار در ماه های آینده درصورتیکه سران اوپک تولیدات خود را کاهش ندهند و هیچ گونه توافقی مبنی بر کاهش تولید خارج از اوپک مانند روسیه صورت نگیرد همچنان با مازاد عرضه نفت روبرو هستیم هرچند صحبت ها و شایعاتی از سوی کشورهای تولید کننده عمده نفت به گوش میرسد که قیمت نفت خام در محدوده 40 دلار تثبیت شود حال باید ببینیم با توجه به این مازاد عرضه همچنین رشد ایندکس دلار با توجه به نشست فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره که قدرت تقاضا را نیز تضعیف میکند این اتفاق روی خواهد داد یا خیر از نظر تکنیکالی نیز در صورت شکست سطح 42 دلار برای نفت برنت امکان کاهش قیمت این نفت زیر 40 دلار دور از دسترس نیست.

    تحلیل نفتا
    بهای نفتا در بازارهای آسیایی در هفته گذشته به دلیل وجود بدبینی نسبت به عوامل بنیادی بازار و تضعیف بازارهای انرژی در این منطقه به سطح قیمتی 124 دلار و 45 سنت/ تن کاهش یافت. علی رغم این کاهش قیمت، بهای این خوراک همچنان به دلیل تقاضای بالا و افت عرضه، نزدیک به بالاترین سطح قیمتی 8 ماه گذشته حفظ شده است. اما در اروپا، پیشنهادات قیمتی نفتا طی دو هفته گذشته روند افزایشی داشته است که از دلایل آن می توان به بروز خوش بینی نسبت به عوامل بنیادی بازار و رشد تقاضا در این منطقه با توجه به سیاست های انبساطی حوزه یورو اشاره کرد.


    تقاضای بازار
    به نظر می رسد تقاضای این خوراک پتروشیمی روند افزایشی داشته باشد چون به گفته یکی از مقامات عربستان سعودی؛ این کشور عملیات بسیاری از مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی خود را در روز پنج شنبه هفته گذشته پس از پنجاه روز توقف به دلیل انجام عملیات تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده، مجددا آغاز نموده است.

    بنابر پیش بینی های انجام شده؛ تقاضای نفتا در خاورمیانه با روند صعودی به 20 درصد رشد تقاضای نفت در این منطقه بالغ خواهد شد. خوراک نفتا، نیازمند کارخانه های جدید پتروشیمی است که انتظار می رود عرضه پالایشگاه های جدید را افزایش دهد. کاهش صادرات نفتا از خاورمیانه در سال 2020 میلادی، بازارهای آسیایی این محصول را تحت فشار قرار خواهد داد چون بازارهای این منطقه به شدت به محموله های خاورمیانه متکی هستند.

    از طرف دیگر بازار جهانی نفتا تحت تأثیر تقاضای بالای محصولات پتروشیمی توسط کشور چین قرار خواهد گرفت چون بازارهای اینترنتی رو به گسترش، تقاضای اقلامی نظیر بسته بندی را افزایش می دهند؛ علی رغم آنکه کاهش رشد اقتصادی برای تولید زیان آور است. لازم به ذکر است که پالایشگاه Mangalore و شرکت (Petrochemical Ltd (MRP در هند 35 هزار تن نفتا برای حمل در تاریخ 28-26 دسامبر سفارش داده اند.

    عرضه نفتا
    بر اساس آمار وزارت تجارت و بازرگانی ژاپن، تولید نفتای پالایشگاه های این کشور در ماه گذشته میلادی با افت 5.6 درصدی به سطح 312,623 بشکه در روز کاهش یافت بطوریکه تولید در 10 ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افت 10 درصدی حکایت دارد.
    از طرف دیگر با رفع تحریم -های بین المللی علیه ایران، این کشور به یکی از بزرگترین عرضه کنندگان نفتا در بازارهای آسیایی تبدیل خواهد شد. این امر نه تنها تعادل بازار نفتا را بر هم می زند بلکه چشم انداز تجاری آسیا – اقیانوسیه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

    *شایان کرمی، مدیر بورس انرژی و تحلیل گر کارگزاری آتی ساز بازار

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها