عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه فروسیلیس ایران

عصر بازار: سود نقدی ۴۰۰ ریالی تصویب شد. از مجوز های جدید اخذ شده برای تولید فروسیلیسیم توسط سایر شرکتها خبر داده شد که این موضوع رقابت شرکت های داخلی را تشدید میکند. اجرای طرح توسعه ی شرکت در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه فروسیلیس ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، گزارش این مجمع به شرح زیر می باشد:

    محل برگزاری مجمع: ساعت 9 روزیک شنبه مورخ 14/4/94 ، اتاق بازرگانی صنایع و معادن
    سال مالی 29/12/93
    اعضای هیات رئیسه:
    رییس مجمع : حسن ستایش
    ناظران مجمع : مهدی حاجی بابا، علی سلامت
    مدیر عامل:سیروس صنعتی
    منشی: قمبری(مدیر مالی)
    حاضرین در مجمع: 86.9٪ سهامداران
    گزارش هیات مدیره
    گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل شرکت ارائه شد. مهمترین مطالب گفته شده به شرح زیر است:
    صنعت فلزات اساسی در سال 93 مورد توجه قرار نگرفته و این امر منجر به کاهش فروش شرکتهای این صنعت گردید. بازده سهامداران برای شرکت فروسیلیس برابر با 17.76٪ است و این بازدهی کمتر از بازده بانک است.
    در بازار جهانی بهای هر تن فروسیلیسیم با خلوص 75٪ در ابتدای سال 2014 حدود 1350-1380 دلار بود و در بازه ی زمانی کوتاهتر از یک ماه به قیمت 1400 دلار رسید و مجددا به همان محدوده ی قیمتی قبلی بازگشت. آغاز سال 2015 با کاهش قیمت این محصول همراه شد و به محدوده ی 1335-1310 دلار رسید.
    لازم به ذکر است که در کشور چین تولید کنندگانی که ظرفیت کمتر از 12 هزار تن دارند با قیمت کنونی زیان ده هستند به همین دلیل به تولید سایر فروآلیاژ ها مبادرت کرده اند.
    در حال حاضر قیمت پیشنهادی از سوی فروشندگان چینی به خریداران ایرانی برای تناژهای بالای 5 هزار تن در محدوده 1100-1080 دلار و در تناژ های کمتر 1230دلار به صورت CFRبندر عباس می باشد.
    در بازار داخلی نیز شاهد ورود تولید کنندگان نوظهور (فروسیلیس غرب پارس) و انتشار خبر احداث پروژه های جدید جهت تولید فروسیلیسیم هستیم. این امر منجر به افزایش رقابت در بازار داخلی خواهد شد. در سال 93 با رایزنی های انجام گرفته نهایتا تعرفه واردات فروسیلیسیم از 12٪ به 15٪ افزایش یافت و همچنین از ابتدای سال 94، واردات با ارز آزاد انجام خواهد شد.
    قیمت فروسیلیسم:
    سال

    بیشترین (ریال)

    کمترین ( ریال)

    1393

    49.000

    46.000

    1394

    46.500

    45.000


    تولیدکنندگان فروسیلیسیم در ایران به شرح جدول زیر است:
    شرکت

    تولید(تن)

    سهم

    صنایع فروآلیاژ ایران

    50.700

    58٪

    فروسیلیس غرب پارس

    11.300

    13٪

    فروسیلیس ایران

    25.000

    29٪

    جمع

    87.000

    100٪


    لازم به ذکر است که فروسیلیس ایران در زمینه ی تولید ذغال چار با ظرفیت 25 هزار تن  و تولید فروسیلیکومنیزیم با ظرفیت 3 هزار تن دارای رتبه ی نخست کشور است. اما به دلیل تحریم ها امکان تهیه ی ماده اولیه ی خط تولید ذغال چار وجود ندارد .
    شرکت فرو سیلیس ایران برای سنوات آتی برنامه  تنوع تولیدات و ورود به بازار سایر فروآلیاژ ها را با انجام طرح توسعه کارخانه دارد. شرکت در حال پیگیری جهت اخذ مجوز تولید فروسیلیکو منگنز و فرومنگنز پرکربن است. همچنین مجوز احداث خط تولید جدید فروسیلیسیم با ظرفیت 25 هزار تن سالانه را اخذ نموده است.
    در سال 93 کاهش در فروش مقداری فروسیلیسیم رخ داده است که علت آن محدود کردن ارسال بار به مشتریان بد حساب بوده است. در سال مورد گزارش 242 تن فروسیلیسیم به صورت صادراتی به فروش رفته است و برای سال آینده افزایش فروش های صادراتی در برنامه ی شرکت است.
    از عمده مسائلی برای شرکت نگران کننده است موضوع مجوز های جدیدی است که جهت تولید فروسیلیسیم داده شده است. برنامه کشور تولید 55 میلیون تن فولاد در سال است و برای این میزان فولاد به 90 هزار تن فروسیلیسیم نیاز است. در حال حاضر تولید فولاد 20 میلیون تن  و تولید فروسیلیسیم 90 هزارتن است و بر این اساس مازاد  تولید فروسیلیسیم 20 هزار تن است. به همین دلیل نیازی به مجوز های جدید وجود ندارد و تولید کنندگان جدید رقابت را تشدید میکنند. از جمله مجوز های صادر شده  میتوان به مجوز اخذ شده توسط کچاد با ظرفیت 100.000 تن اشاره کرد.
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    در مورد هیچ یک از بندهای حسابرسی صحبتی انجام نشد.
    سوال و جواب
    شخص (سهامدار): تولید فروسیلیس با ظرفیت زیر 15.000 تن مقرون به صرفه نیست و بخشی از مجوزهایی که داده شده عملا صرفه ی اقتصادی ندارد و باید به این موضوع هم توجه داشت که پیشرفت کار فیزیکی این پروژه ها 20٪ است.

    سوال: مجوز اخذ شده برای خط تولید جدید را چرا اجرایی نمیکنید؟

    جواب: اجرای طرح توسعه با بستگی به شرایط تحریم و همینطور وضعیت بازار های جهانی دارد. در شرایط فعلی اجرای آن توجیه اقتصادی ندارد و ارزش افزوده ای را برای شرکت ایجاد نمیکند

    سوال: فرآیند تولید محصول را توضیح دهید.

    جواب: آلیاژ آهنی و سیلیس با نسبت 75 ٪ به 25٪ در کوره و با دمای 1500 درجه ی سانتی گراد با هم مخلوط میشوند. احیای آهن از نورد توسط کربن انجام میگیرد و احیای سیلیس نیز از کوارتز 7.5٪ انجام میشود. از کوره خارج وسرد میشوند و سپس دانه بندی میگردند. به ازای هز تن فولاد 5 تا 6 کیلوگرم فروسیلیسیم نیاز است.

    سوال: چرا بدهی بانکی اینقد زیاد است؟

    جواب: همانطور که میدانید مامحصول خودرا به شرکتهای فولادی میفروشیم و این شرکتها نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند به همین دلیل بعد از 7 الی 8 ماه بدهی های خود را پرداخت میکنند. ما برای این که شرکت را سرپا نگداریم مجبور به اخذ تسهیلات هستیم. اگر فولادی ها مطالبات ما را بدهند هزینه ی مالی ما نیز کاهش خواهد یافت.

    سود نقدی
    سود نقدی مصوب400 ریال است.

    سایر مصوبات:
    ·        پاداش هیات مدیره : 17.486 میلیون ریال

    ·        بازرس قانونی: موسسه حسابرسی رایمند و همکاران

    ·         بازرس علی البدل: موسسه حسابرسی داریا روش

    ·        روزنامه: جهان اقتصاد

    ·        برای سال 94 کمک های بلاعوض بالغ بر 100 میلیون تومان تصویب شد.

    ·        در این مجمع با ساخت مدرسه با سرمایه ی 1.5 میلیارد تومان برای سالهای آتی با موافقت همراه شد. ( کمک بلا عوض)


    نتیجه گیری
    یکی  از مشکلات شرکت تحریم های موجود است که در صورت رفع آن تولید ذغال چار و طرح توسعه ی شرکت از سر گرفته می شود و تا شرایط شرکت بهبود خواهد یافت. دیگر چالش فروسیلیس وضعیت اقتصاد جهانی است هم بر روی درآمد شرکت تاثیر گذاشته و هم وصول مطالبات شرکت را با مشکل مواجه کرده است.

    برچسب ها