عصر خودرو

توفان بورس شروع شده است؟

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته، هفته را توفانی آغاز کرد و شاخص کل این بازار با رشد ۳۴۹ واحدی همراه شد.

توفان بورس شروع شده است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران تحت تاثیر آرامش سیاسی ناشی از تداوم مذاکرات، با اروپایی‌ها حرکت نقدینگی به دنبال افول ستاره اقبال بازارهای موازی از جمله ارز و طلا و همچنین گزارش‌های خوب شرکت‌های معدنی و فلزی، شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف‌های خرید در نمادهای مذکور بودند. گزارش خوب شرکت‌های معدنی نظیر چادرملو و فولاد سازانی نظیر کاوه و خوزستان نیز در حرکت دیروز بازار موثر بود. در این شرایط شاخص کل در پایان معاملات روزشنبه با رشد 4/0 درصدی، روی رقم 95 هزار و 794 واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش 2/0 درصدی، عدد 17 هزار و 371 واحد را به نمایش گذاشت.در بازار دیروز نمادهای فولاد مبارکه، معدنی و صنعتی گل گهر و ملی صنایع مس ایران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.
    دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های پلی اکریل ایران، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، صنعتی و کشاورزی شیرین‌خراسان، زامیاد، آلومینیوم ایران، حق تقدم خرید سهام مجتمع فولاد خراسان، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، پشم شیشه ایران، فرآورده‌های نسوز ایران، سیمان بهبهان، سیمان دورود، بیمه کوثر، شیر پاستوریزه پگاه گلستان، سرمایه‌گذاری وثوق امین، فولاد هرمزگان جنوب، کارتن ایران، مهرکام‌پارس،‌محورسازان ایران‌خودرو، واسپاری ملت، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و حق تقدیم خرید سهام آن، پارس الکتریک، پارس مینو، دریایی و کشتیرانی خط دریابندر، کارخانجات داروپخش، کارت اعتباری ایران کیش، صنایع مس شهید باهنر، بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو، پارس سوئیچ، ایتالران و صنایع کاغذسازی کاوه متوقف شدند.

    در گروه لوازم خانگی دیروز شرکت پارس الکتریک متعاقب اعلام فروش املاک خود تاثیرات آن را شفاف‌سازی کرد. براساس اعلام «لپارس»، شرکت کارخانجات پارس الکتریک در راستای تبدیل دارایی‌های غیر‌مولد به مولد در نظر دارد املاک مازاد بر نیاز خود را که شامل ملک اسفندیار (متعلق به شرکت فرعی مهندسی و بازرگانی پارس) از شرکت‌های فرعی پارس الکتریک و ملک مطهری (متعلق به شرکت کارخانجات پارس الکتریک) را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند. در این خصوص نتایج برگزاری مزایده برنده مزایده ملک اسفندیار (متعلق به شرکت فرعی مهندسی و بازرگانی پارس) شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی بوده است و مزایده ملک مطهری فاقد برنده بوده است. در گروه لیزینگی نیز واسپاری ملت برنامه فروش 162میلیون و 240 هزار سهم شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق (سهامی خاص) به‌صورت مزایده را اعلام کرد که 19 خرداد نتیجه آن مشخص می‌شود.

    در گروه پالایشی پالایش نفت بندرعباس گزارش ضعیفی را راهی تابلو کرد. این شرکت در سال 96 توانسته با سرمایه 13 هزار و 800 میلیارد ریالی سود هر سهم خود را نسبت به سال مالی 95، با افزایش 26 درصدی به 937 ریال برساند که این مبلغ نسبت به آنچه در بودجه پیش‌بینی شده بود 6‌درصد کمتر است.در گروه خودرو، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو با بیان اینکه واردات خودرو در اولویت تخصیص دلار 4200‌تومانی نیست، گفت: مهم‌ترین مشکل بلاتکلیفی است. به گزارش «ایلنا»، مهدی دادفر در این خصوص عنوان کرد: تاکنون تنها دو شرکت توانسته‌اند این دلار را دریافت کنند و بقیه به بانک‌ها ارجاع شده‌اند که آنها هم گفته‌اند هنوز دستوری به آ‌نها ابلاغ نشده یا ارز برای تخصیص به واردات خودرو ندارند.

    ضمن آنکه یکسری مشکلات هم درخصوص گشایش اعتبار به وجود آمده است.وی افزود: دولت واردات را اولویت‌بندی کرده تا به آ‌نها ارز بدهد اما خودرو جزو این اولویت‌ها نیست و به آن ارز دولتی تعلق نخواهد گرفت؛ اما با این وجود شرکت‌های واردکننده خودرو مجبور هستند به فعالیت ادامه دهند، زیرا آنها برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش حداقل 10 سال تعهد دارند.  در این گروه همچنین دیروز شرکت سایپا با سرمایه ثبت شده 39 هزار و 266 میلیارد و 675 میلیون ریال گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به پایان اردیبهشت را منتشر کرد.

    شرکت سایپا در ماه گذشته قرارداد 47 هزار و 54 دستگاه انواع خودرو را امضا کرده است. پراید با تولید 20 هزار و 920 دستگاه در صدر تولیدات سایپا قرار گرفت.مبلغ فروش این شرکت در اردیبهشت‌ماه 12 هزار و 385 میلیارد و 974 میلیون ریال اعلام شده است. سایپا در پایان اعلام کرده محصولات تولید شده در سایت سایپا سیتروئن و بنیان توسعه صنعت خودرو (بن‌رو) در آمار تولیدات شرکت سایپا منظور شده است.در گروه فلزات، فولاد خوزستان با رکورد فروش اسلب به‌خصوص فروش صادراتی اسلب، به بالاترین فروش ماهانه به مبلغ 9554 میلیارد ریال رسیده است. فروش «فخوز» در فروردین ماه 4146 میلیارد ریال و میانگین فروش ماهانه آن در سال گذشته 5944 میلیارد ریال بوده است. 

    جمع فروش شرکت در 2 ماه ابتدایی امسال 13700 میلیارد ریال بوده که 48 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.  نرخ فروش بیلت داخلی 2225 و اسلب داخلی 2286 تومان بوده که به ترتیب 6 درصد بیشتر و 3 درصد کمتر از نرخ فروردین ماه است. نرخ بیلت صادراتی 9 درصد کمتر و نرخ اسلب صادراتی حدود 10 درصد بیشتر از ماه گذشته است.در بازار دیروز گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و کانه فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند. دیروز حق تقدم تاپیکو با معامله یک میلیارد و 193 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک گل‌گهر با معامله 70 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.در مجموع بازار روز گذشته بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 415 میلیارد تومان و در فرابورس به 322 میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو