عصر خودرو

پذیره نویسی اولین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) دانشگاه تهران؛

تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق‌های جسورانه

عصر بازار- مراسم آغاز پذیره‌نویسی اولین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) دانشگاه تهران ۵ خردادماه برگزار شد.

تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق‌های جسورانه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، این مراسم با حضور سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
    در ابتدای این نشست نیلی رییس دانشگاه تهران  گفت: امروز عمده صندوق های سرمایه گذاری  در دست بخش خصوصی است. از این رو دانشگاه تهران آمادگی دارد تا بخش هایی که در اختیارش قرار دارد  را به بخش خصوصی واگذار کند.
    وی افزود: این دانشگاه  به دنبال کارآفرینی و جذب سرمایه  برای دانشجویان و اساتید دانشگاه است و امیدواریم این صندوق بتواند افزایش سرمایه دهد و بتوانیم از این الگوهای مدرن بیشتر استفاده کنیم
    در ادامه این نشست شاپور محمدی ضمن اشاره به اهمیت رشد شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه گفت: پذیره نویسی صندوق جسورانه  یکم دانشگاه تهران شروع  کار است و امیدواریم در آینده تعداد این صندوق ها افزایش یاید.
    وی ادامه داد: در سازمان بورس برای افزایش صندوق سرمایه گذاری  جسورانه، محدودیت نداریم. بنابراین هر تعداد مدارک کامل باشد در کوتاه ترین مجوزهای مربوطه را صادر می کنند
    چرا که این فعالیت ها برای کلیت بازار سرمایه نیاز است
    رئیس سازمان بورس در ادامه ضمن اشاره به تصویب دستور العمل تامین مالی جمعی در شورای عالی بورس گفت: یکی از اهداف این تامین مالی تولید محتوای دانشی است که همکاران ما در فرابورس در این حوزه زحمت زیادی کشیدند.
    محمدی افزود: این یک تامین مالی قانونی اصولی و کوچک است. یکی از کاربردهای تامین مالی جمعی تولید فیلم و محتوای فرهنگی است.
    در ادامه  ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص نحوه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان گفت: تامین مالی از طریق ارائه وام‌ها دیگر پاسخگو نیست و باید فعالیت‌های خلاقانه جدید در این حوزه از طریق روش‌هایی مانند سرمایه گذاری جسورانه و کرادفاندینگ تامین مالی شوند.
    وی ادامه داد:  خوشحالم که پذیره‌نویسی پنجمین صندوق VC که یک صندوق دانشگاهی است از امروز آغاز به کار کرد.
    به گفته دکتر ستاری فعالیت‌هایی که فرابورس انجام می‌دهد جلوتر از افکار ماست از جمله راه‌اندازی بورس ایده و تاسیس بازاری برای پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط که در راستای اقتصاد دانش‌بنیان انجام شده است.
    ستاری در پایان نحوه قیمت‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان را یک چالش برای شرکت بورس در نظر گرفت و گفت: زمانیکه شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس پذیرفته شوند، نحوه قیمت‌گذاری آنها برای شرکت بورس یک چالش به حساب می‌آید. از این رو باید از اکنون به فکر ابزارهایی برای حل این مشکل باشیم.
    صندوق های جسورانه در قالب یک هلدینگ تشکیل می‌شوند که زیر مجموعه آن شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند.
    این صندوق‌ها در ازای سهام، با شرکت‌ها شریک می‌شوند و حتی در نحوه حساب و کتاب‌ها و نقل و انتقال پول نیز نقش مهمی دارند.
    صندوق های سرمایه‌گذاری جسورانه از ایده تا انتهای پروژه منابع مالی لازم را تامین می کنند.

    برچسب ها