عصر خودرو

افت و خیز کامودیتی ها

عصر بازار- گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که مذاکرات برای افزایش تولید اوپک قیمت نفت را نزولی کرد و قیمت فلزات اساسی نیز تحت فشار تداوم رشد ارزش شاخص دلار قرار گرفت.

افت و خیز کامودیتی ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر خبر توافق چین و آمریکا برای کنار گذاشتن جنگ تجاری، کاهش بیشتر تولید ونزوئلا و تهدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران روند صعودی خود را ادامه داد اما از همان روز دوشنبه با انتشار گمانه زنی هایی در مورد احتمال افزایش عرضه کشورهای عضو اوپک قیمت ها تحت فشار قرار گرفته و شاهد نزولی شدن روند قیمت ها تا پایان هفته بودیم؛ به نحوی که نفت آمریکا با بیش از 5 درصد افت به زیر 70 دلار در هر بشکه سقوط کرد. منابع آگاه در صنعت نفت و اوپک اظهار کردند این گروه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به عرضه ایران و ونزوئلا به دنبال تهدیدهای واشنگتن برای اعمال تحریم ممکن است تصمیم بگیرد در ژوئن تولید نفت خود را افزایش دهد.

    در همین رابطه وزرای انرژی عربستان و روسیه، در آستانه نشست مهم ماه آینده اوپک در وین، در سن پترزبورگ روسیه دیدار کردند تا مفاد توافق کاهش تولید را که در طی 17 ماه گذشته در حال اجرا بوده مورد بازبینی قرار دهند. به گفته منابع آگاه، وزرای انرژی کشورهای عربستان و روسیه در کنار همتای اماراتی شان، افزایش حدودا یک میلیون بشکه ای تولید نفت را مورد بحث قرار داده اند. وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد وزرای کشورهای عضو و غیر عضو اوپک احتمالا در نشست ماه آینده در وین تصمیم خواهند گرفت کاهش تولید ها را به صورت تدریجی تعدیل کنند.

    در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

     

    فلزات اساسی همچنان تحت فشار تداوم رشد ارزش شاخص دلار هستند

    قیمت فلزات اساسی هفته جدید را تحت تاثیر توافق چین و آمریکا برای لغو تعرفه ها و بازگشت آرامش نسبی به بازارهای جهانی صعودی آغاز کردند اما با اظهارات ترامپ در مورد نارضایتی از نتیجه مذاکرات مجددا شاهد افزایش نگرانی ها در این زمینه بودیم. رشد مجدد شاخص دلار به بیش از 94 واحد از دیگر دلایل تحت فشار قرار گرفتن قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی بود. در حالی که شاخص دلار در ابتدای هفته تحت تاثیر انتشار صورتجلسه بانک مرکزی- که در آن اعضا نسبت به تداوم رشد نرخ بهره تردید نشان داده بودند- و لغو دیدار سران آمریکا و کره شمالی کاهش یافته بود در پایان هفته با اعلام آمادگی کره شمالی برای مذاکرات مجددا شاهد صعودی شدن ارزش شاخص دلار بودیم.

    در هفته گذشته سرب تحت تاثیر تداوم رشد تولید و فروش خودرو در چین، تعطیلی واحدهای فرآوری سرب در این کشور ناشی از محدودیت های زیست محیطی و گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی در مورد افزایش تقاضا برای سرب در سه ماه ابتدایی سال جاری نزدیک به 6 درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. مس نیز تحت تاثیر افزایش تقاضای واردات در چین و تداوم کاهش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن افزایش قیمتی هفتگی را تجربه کرد. اما قیمت روی همچنان تحت تاثیر نگرانی ها نسبت به کاهش تقاضا و افزایش تولید تحت فشار قرار داشت. گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی در گزارشی اعلام کرد در 3 ماه ابتدایی سال 2018 میزان تولید شمش روی از تقاضا برای این فلز پیشی گرفت و در این مدت میزان تقاضا برای شمش روی روند نزولی پیدا کرده و همین امر زمینه فراتر رفتن تولید از تقاضا را فراهم کرده است.

    در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

    برچسب ها