عصر خودرو

افزایش ۳۰ درصدی معاملات اوراق بدهی

عصر بازار- بر اساس آمار معاملات فرابورس، ۱۰ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۸ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی معامله شد که نسبت به هفته قبل بیش از ۳۰ درصد رشد در حجم و ارزش معاملات را نشان می دهد.

افزایش ۳۰ درصدی معاملات اوراق بدهی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، معامله‌گران فرابورسی در هفته کاری منتهی به 4 خردادماه 97 اقدام به دادوستد یک‌هزار و 296 میلیون ورقه بهادار به ارزش 12 هزار و 35 میلیارد ریال در بازارهای 9 گانه فرابورس  کردند که این میزان دادوستد طی 172 هزار دفعه رقم خورد.

    بر اساس این گزارش، ارزش معاملات فرابورس در هفته‌ که گذشت رشد 28 درصدی را به ثبت رساند در حالی که حجم معاملات با افت 40 درصدی روبه‌رو شد.

    بازارهای اول، دوم و پایه

    در این میان سهامداران نیز در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب 116، 589 و 535 میلیون سهم را به ارزش 164، یک هزارو و 332 و 948 میلیارد ریال معامله‌ کردند که در مقایسه با هفته پیش از آن از افت اندک حجم معاملات در این سه بازار حکایت داشت.

    ارزش دادوستدها نیز اگرچه با افت 6 و یک درصدی در دو بازار اول و دوم روبه‌رو شد اما افزایش 22 درصدی را در بازار پایه تجربه کرد.

    بازار ابزارهای نوین مالی

    در بازار ابزارهای نوین مالی 56 میلیون ورقه به ارزش 9 هزار و 587 میلیارد ریال دادوستد شد که از افزایش 78 درصدی حجم و 35 درصدی ارزش دادوستدها حکایت داشت.

    افزون بر این، بازار اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بهترین عملکرد هفتگی را در معاملات رقم زدند. بر این اساس 10 میلیون ورقه بدهی به ارزش 8 هزار و 649 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی مورد معامله قرار گرفت که با بیش از 30 درصد رشد در حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد.

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز میزبان معامله 46 میلیون ورقه به ارزش 648 میلیارد ریال قرار گرفتند که در  ETFها نیز رشد 95 و 81 درصدی حجم و ارزش معاملات به ثبت رسید.

    اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز با جابه‌جایی 400 هزار ورقه تسه به ارزش 290 میلیارد ریال افت 0.5 و 2 درصدی در حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند.

    در میان تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز دو تابلو «ب» و «ج» با افزایش ارزش معاملات و تابلو «ج» با رشد حجم معاملات روبه‌رو شدند.

    تحرک صنایع فرابورسی

    از سویی دیگر، رصد معاملات انجام شده در صنایع فرابورسی نیز حاکی از آن است ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه  و SME به 2 هزار و 295 میلیارد ریال رسید و گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان 423 میلیارد ریال، 18 درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت.

    گروه فلزات اساسی، انبوه‌سازی، پیمانکاری صنعتی و پالایشی‌ها نیز در جایگاه‌ دوم تا پنجم صنایعی ایستادند که بالاترین میزان از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام را به ترتیب به میزان 13، 10، 9 و 8 درصد به خود اختصاص دادند.

    رشد یک درصدی آیفکس

    شاخص کل فرابورس نیز با رشد حدود یک درصدی در آخرین روز کاری هفته در ارتفاع یک‌هزار و 107 واحدی ایستاد تا میزان رشد خود از ابتدای امسال را به نزدیکی یک درصد برساند.

    همچنین در هفته‌ای که سپری شد در نخستین روز از خردادماه 97 شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران پس از احراز تمامی شرایط لازم برای پذیرش در بازار دوم فرابورس درج شد.

    این شرکت با نماد «مادیرا» 22 آبان‌ماه سال قبل در گروه محصولات کامپیوتری، زیرگروه تولید رایانه و تجهیزات جانبی در بازار دوم فرابورس پذیرش شده بود و حال به عنوان یکصد و هفتاد و هفتمین نماد معاملاتی است که در فرابورس  درج می‌شود.

    برچسب ها