عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی :

برای سرپا شدن اقتصاد نیازی به خارجی‌ها نیست

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسئولان باور ندارند، در جنگ اقتصادی هستیم، گفت:‌ معطل نگه داشتن اقتصاد به دلیل بهبود روابط خارجی درست نیست و برای سرپا کردن آن نیازی به خارجی‌ها نداریم.

برای سرپا شدن اقتصاد نیازی به خارجی‌ها نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، عبدالمجید شیخی، در پاسخ به این سؤال که چه بخش‌هایی از اقتصاد کشور را می‌توان به ارتباطات خارجی و موضوع برجام ارتباط داد، اظهار داشت: برای حمایت از بخش‌هایی از تولید داخلی، ناچاریم نهاده‌هایی را وارد کنیم، یا برخی از کالاهای نهایی که در تولید نقش دارند، را از دیگر کشورها بگیریم، اما سهم آن در اقتصاد قابل توجه نیست.

    این اقتصاددان گفت: برای حمایت تولید داخلی نیاز به تسهیلات داریم که گره آن به دست خودمان باز می‌شود. بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی مغفول است، چون سیاست‌های دولت همسو با چنین رویکردی نیست.

    وی با اشاره به اینکه ظاهر این سیاست‌ها در راستای حمایت از تولید است، اما در عمل به تولید کمک نمی‌کند، یادآور شد: رانت‌ها و روابط غیررسمی مانع رشد و نمو تولید داخلی است، حمایت از تولید در تناقض با منافع عده‌ای رانت‌جو و واردکننده بوده، بنابراین در این شرایط راه برای تولید باز نمی‌شود و نیاز به روابط خارجی هم ندارد.

    این کارشناس اقتصادی، یکی از مشکلات کنونی اقتصاد را متوجه سلطه دلار و یورو در مبادلات دانست و عنوان کرد: تفکر مسئولان، وابستگی به غرب بوده و مرعوب دنیای غرب هستند، آنها به دنبال استقلال اقتصادی نیستند، با این روحیه و تفکر، سیاست‌ها نیز در جهت حمایت از تولید نیست و منابع نیز به این سمت هدایت نمی‌شود.

    به گفته شیخی، در پنج سال گذشته نتوانستیم، نقدینگی سرگردان در جامعه را که هر روز افزایش می‌یابد، به سمت تولید مولد سوق دهیم، چرا که بانکها درگیر رقابت به اسم خصوصی‌سازی و سودهای ربوی، سفته‌بازی و پول‌بازی هستند.

    وی ادامه داد: به دلیل آنکه تولید با مشکلات ساختاری و دست و پاگیر روبه‌رو است و از طرفی واردات و بخش دلالی سودهای نجومی دارد، این نوع فعالیت‌ها بلای جان تولید است و خود به خود مانع از سوق یافتن منابع بانکی به سمت تولید می‌شود، چون تولید در شرایط کنونی سودآور نیست و بانک نیز ریسک نمی‌کند.

    وی به بسته‌های حمایتی برای اقتصاد در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: سیاست مسئولان به نفع واردات است، بسته‌هایی که برای اقتصاد ارائه شده کارآمد نبودند و آثار و پیامدهای آن در اقتصاد دیده نمی‌شوند، حمایت از صادرات، حمایت از تولیدکننده نیست، بلکه به نفع عده‌ای صادرکننده است که خودشان مولد نیستند.

    این کارشناس اقتصادی، سیاست خروج دولت از رکود را شکست خورده دانست و به منابع درآمدی دولت اشاره کرد و افزود: بخش مالیات به عنوان درآمد پایدار تلقی می‌ شود، برای این منظور نیاز به ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی داریم، اما مسئولان باور ندارند که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، اروپایی‌ها که در شرایط عادی قرار دارند، در بخش مالی، پولی و تنظیم بازار کالا و خدمات دیکتاتوری می‌کنند و بر این بازارها مسلط هستند، اما دولت ما نمی‌خواهد بفهمد و قصدی برای مدیریت بازار ندارد.

    وی تأکید کرد: بانک اطلاعات جامع از حساب‌های بانکی برای رصد فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از فرار و فعالیت‌های زیرزمینی نیاز است و سبب می‌شود، تا بتوان درآمد پایدار کسب کرد، اما نظام جامع مالیاتی به دلیل عدم تشکیل این پایگاه‌ها اجرایی نشده است.

    شیخی افزود: مسئولان اعتقادی به تنظیم بازار ندارند در حالی که براساس تئوری‌های آزاد نیز عمل کنیم، این موضوع جزو وظایف عمومی دولت‌ها است.

    وی در مورد چگونگی مقابله با خام‌فروشی و کاهش تکانه‌های ناشی از تحریم نفت، عنوان کرد: در سالهای نه چندان دور از طریق پتروشیمی‌ها توانستیم علاوه بر رفع نیاز بنزین داخل به صادرکننده آن تبدیل شویم،‌ اما با روی کار آمدن دولت کنونی سالی 4 میلیارد دلار از منابع نفت که به سختی فروش می‌رود، برای واردات بنزین استفاده می‌شود. همچنین فرایند فرآوری میعانات گازی را شروع کرده بودیم که به بهانه‌های مختلف و دروغین جلوی آن گرفته شد، دلایل این کار رانت‌خواری برخی افراد در وزارتخانه‌ها است که سود خود را در خام‌فروشی جست‌وجو می‌کنند.

    برچسب ها