عصر خودرو

یک مقام مسئول در معاونت امور بین الملل وزارت نفت تشریح کرد؛

آذربایجان به همکاری خود با ایران ادامه می‌دهد

عصر بازار- مدیر کل اروپا، امریکا و کشورهای همسایه خزر معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره احتمال تاثیر گذاری تحریم‌های ایران بر تدوام این قرارداد گفت: ما با آذربایجان روابط دیرینه‌ای داریم و قطعا این کشور به تمام این موارد فکر کرده و قرارداد را امضا کرده است.

آذربایجان به همکاری خود با ایران ادامه می‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، حسین اسماعیلی درباره برنامهتوسعه بلوک‌های اکتشافی خزر اظهار داشت: در ملاقاتی که فروردین ماه سال جاری بین روسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان صورت گرفت، مذاکراتی انجام و سند همکاری امضا شده است.

    وی درباره احتمال تاثیر گذاری تحریم‌های ایران بر تدوام اجرای این قرارداد گفت: ما با آذربایجان روابط دیرینه‌ای داریم و قطعا این کشور به تمام این موارد فکر کرده و قرارداد را امضا کرده، تصور نمی‌کنم مشکل خاصی در رابطه با توسعه این بلوک داشته باشیم.

    مدیر کل اروپا، امریکا و کشورهای همسایه خزر معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت تصریح کرد: در حال حاضر محدودیت خاصی در زمینه توسعه این بلوک نداریم، بخشی از امکانات را داریم و سکوی منحصر به فرد شناور امیر کبیر را نیز در آبهای خزر داریم و برخی امکانات را هم طرف آذری دارد، بنابراین مشکلی وجود ندارد.

    وی همچنین بیان کرد: ما با چند شرکت بین المللی که در آبهای عمیق فعالیت می‌کنند در حال مذاکره هستیم و مذاکرات بعدی هم توسط هیات مشترک دو کشور ادامه پیدا می‌کند.

    اسماعیلی یادآور شد: سهم هر دو کشور از هر دو بلوک بطور مساوی است، در مورد مدل مشارکت نیز در حال مذاکره هستیم، اینکه به صورت مشترک و یا مدل‌های دیگر رایج در دنیا  توسعه صورت گیرد.

    دریای خزر به سه حوزه رسوبی شمالی، جنوبی و میانی تقسیم می‌شود که پس از اجرای 30 هزار کیلومتر لرزه نگاری دوبعدی در بخش میانی آن و بر اساس مطالعات ژئوشیمیایی، ٤٦ ساختار در این بخش مشخص شد و در ادامه پس از بلوک بندی این ٤٦ ساختار، هشت بلوک جزو اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت خزر قرار گرفت.

    میدان سردارجنگل در بلوک ٦ و با فاصله 250 کیلومتری از پایگاه پشتیبانی نکا واقع شده است. این میدان در سال 1391 کشف شد و حفاری چاه نخست آن تا عمق حدود ٢ هزار و ٥۰۰ متری پیش رفت. چاه دوم میدان سردارجنگل نیز در ١٤٢٣ متری غرب چاه نخست این میدان و تا عمق حدود سه هزار و ٥۰۰ متری با هدف فعالیت اکتشافی/توصیفی حفاری و در ابتدای سال ٢۰١٥ آزمایش و بهره برداری شد.

    محاسبات حجمی شرکت نفت خزر نشان می‌دهد نفت در سردارجنگل حدود ٢ میلیارد بشکه است و به نظر می‌رسد در اعماق بیشتر خزر، پتانسیل‌های قابل توجه‌تری نیز وجود داشته باشد.

    برچسب ها