عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادهای مهمی در بورس کالای ایران رخ داد که راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا و انعقاد ۱۰۲۷ قرارداد در نخستین روز معاملات و همچنین تامین مالی موفق صنعت پتروشیمی از بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر, تالار آتی زعفرانی شد/انعقاد 1027 قرارداد در نخستین روز معاملات

    با توجه به برنامه راهبردی شرکت بورس کالای ایران در خصوص توسعه دارایی‌های پایه جدید در قراردادهای مشتقه، نخستین قرارداد آتی زعفران برای تحویل شهریور ماه 97 روز چهارشنبه دوم خرداد ماه در بورس کالای ایران راه اندازی شد.

    به این ترتیب در روز چهارشنبه مراسم رسمی راه اندازی معاملات آتی زعفران با حضور علی اکبر مهر فرد معاون وزیر جهاد کشاورزی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، حسین شیرزاد رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی در بورس کالای ایران برگزار شد.

    در اولین روز آغاز معاملات آتی زعفران نیز یک هزار و 27 قرارداد شامل 102.7 کیلوگرم زعفران نگین به قیمت تسویه روزانه 69 هزار و 85 ریال به ارزش 7 هزار و 96 میلیارد ریال معامله شد.همچنین در اولین روز قیمت معامله شده از 6 هزار و 780 تومان تا 7 هزار تومان برای هر گرم برای تحویل در شهریور ماه امسال در نوسان بود این در حالی است که در بازار نقدی قیمت این محصول 5 هزار و 900 تا 6 هزار و 200 تومان به فروش می رسد.همچنین موقعیت بازار این قرارداد، 594 قرارداد معادل 59.4 کیلوگرم زعفران است.

    مزایای راه اندازی نخستین معاملات آتی زعفران جهان در بورس کالا

    مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی به مزایای عرضه زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ایران، بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است و سهم 90 درصدی تولید این محصول را در اختیار دارد این درحالی است که با وجود چنین مزیتی، متاسفانه این محصول به شیوه ای مطلوب صادر نمی‌شود و کشف قیمت این محصول نیز به بدترین شکل ممکن صورت می گیرد.

    مسعود پژمان‌پور افزود: راه اندای معاملات آتی زعفران جهان در بورس کالا ابزار بسیار مناسبی از لحاظ شفافیت، کشف قیمت و تامین مالی بخش کشاورزی است ضمن اینکه این ابزار می‌تواند با افزایش فعالان اقتصادی در این بخش، قیمت‌های زعفران را در ایران و در بازارهای صادراتی واقعی‌ کند.

    به گفته ی وی، بزرگترین مزیت شفاف‌سازی قیمت‌ها در بورس کالا این است که کشاورز قدرت تصمیم‌گیری خواهد داشت و زمانی که از قیمت واقعی با خبر باشد، دیگر راضی به فروش محصول به واسطه‌ها نیست؛ به این ترتیب، بورس کالا موجب منفعت تولید کننده می‌شود.

    به سوی احیای صنعت زعفران

    نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات دیرینه و ساختاری در بخش کشاورزی کشور باعث شده تا مسوولان در اندیشه بکارگیری از ابزارهای نوین و الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته دنیا بیافتند که از سال گذشته بحث عرضه زعفران در بورس کالا جدی شد و شاهد آغاز معاملات آتی زعفران در این بورس خواهیم بود.

    حمید گرمابی افزود: بهره گیری از ظرفیت بورس کالا برای کشف واقعی قیمت این محصول و صادرات یکپارچه با حضور خود تجار زعفران و در اختیار گرفتن نبض بازار و قیمت زعفران جهان، اقدام بزرگی است که به حمایت همه جانبه نیاز دارد.

    وی عنوان کرد: عرضه زعفران در بورس کالا، چند مزیت بزرگ دارد که اطلاع کشاورزان از قیمت های واقعی، کاهش و یا حذف واسطه ها در روند خرید ارزان قیمت محصول از کشاورز، انعکاس قیمت های داخلی که براساس مکانیسم عرضه و تقاضا کشف می شود در بازارهای جهانی و ارزآوری بیشتر این محصول برای کشور از جمله این مزایا به شمار می روند.

    تامین مالی موفق صنعت پتروشیمی از بورس کالا

    همچنین در هفته گذشته مرحله نخست عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی پتروشیمی انتخاب به ارزش 1000 میلیارد ریال در روز 30 اردیبهشت ماه در بورس کالای ایران با موفقیت به پایان رسید.

    به این ترتیب در روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، به تعداد 14 میلیون و 687 هزار و 500 قرارداد و با قیمت پایه 68 هزار و 85 ریال در هر قرارداد یک کیلوگرمی، به ارزش حدود 1000 میلیارد ریال انجام شد که با توجه به وجود تقاضای خرید بالاتر از میزان عرضه، مرحله نخست انتشار این اوراق با موفقیت پایان یافت.

    معاملات ثانویه این اوراق نیز از تاریخ 31 اردیبهشت ماه 97 آغاز شده و تا تاریخ 30 اردیبهشت ماه 98 ادامه خواهد داشت.

    حمایت از تولید ایرانی با تامین مالی صنایع از بورس کالا

    مدیر عامل تامین سرمایه تمدن در خصوص انتشار این اوراق گفت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و به منظور تامین مالی شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، سلف موازی استاندارد پلی استایرن در بورس کالای ایران عرضه شد.

    محمود رضا خواجه نصیری با اشاره به محصول پلی استایرن انبساطی نسوز به عنوان یکی از محصولات مهم صنعت پتروشیمی که به عنوان دارایی پایه اوراق سلف موازی استاندارد در نظر گرفته شده است، گفت: قیمت اعمال در اختیار خرید تبعی قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه سود معادل 18 درصد سالیانه و قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی به قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه سود معادل 17.5 درصد سالیانه است و هم­چنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه نیز قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه سود معادل 17 درصد سالیانه به صورت روزشمار است.

    زعفران نگین کیلویی 6 میلیون تومان/تابلوی بورس مرجع قیمت زعفران دنیا شود

    یک فعال بازار زعفران به بهبود قیمت زعفران از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: عرضه زعفران از طریق بورس کالا اقدام بسیار خوبی بود و باعث شفافیت قیمت شد لذا باید بخش خصوصی و صادر کنندگان را تشویق کرد تا محصول خود را از طریق بورس کالا خریداری و صادر کنند تا بتوانیم با برنامه ریزی دقیق نبض بازار و قیمت زعفران دنیا را در دست بگیریم.

    مسعود صباغ زاده گفت: قیمت زعفران در یکماه اخیر به دلیل انجام خرید توافقی از سوی سازمان تعاونی روستایی بهبود یافت و اقدام سازمان تعاونی روستایی در خرید توافقی باعث شد تا به تدریج قیمت این محصول نسبت به زمان برداشت رشد خوبی داشته باشد.

    وی تاکید کرد: برای جلوگیری از افت قیمت باید مدیریت صادرات به بخش خصوصی سپرده شود زیرا بخش خصوصی بهتر می تواند این بخش را مدیریت کند؛ در همین راستا عرضه زعفران از طریق بورس کالا اقدام بسیار خوبی بود و باعث شفافیت قیمت این محصول شد بنابراین باید بخش خصوصی  و صادر کنندگان را تشویق کرد تا از طریق بورس کالا محصول خود را خریداری کرده و صادر کنند.

    افزایش یک میلیونی قیمت زعفران در یک ماه گذشته

    بررسی روند معاملات زعفران در بازار خراسان جنوبی از افزایش نزدیک به یک میلیون تومانی قیمت زعفران نگین طی یک ماه اخیر حکایت دارد.

    عباس سبحانی، فعال بازار زعفران در استان خراسان جنوبی در خصوص روند قیمت زعفران در بازار خرده فروشی استان خراسان جنوبی  گفت: قیمت زعفران نگین به ازای هر مثقال حدود 26 هزار تومان خرید و فروش می شود و با توجه به اینکه هر کیلو شامل 217 مثقال زعفران است، مبنای قیمتی هر کیلو نگین حدود پنج میلیون و 800 هزار تومان محاسبه می شود.

    به گفته وی، قیمت زعفران در بازار داخلی باید بیش از این افزایش یابد؛ چراکه صادرکننده ها محصول خریداری شده از کشاورزان ایرانی را با قیمتی بسیار بالاتر در بازارهای خارجی فروخته و به جای کشاورزان سود اصلی را کسب می کنند.

    وی ضمن اظهار بی اطلاعی از قیمت صادراتی زعفران گفت: معلوم نیست تجار، زعفران ایرانی را با چه قیمتی در بازارهای هدف می فروشند و قیمت مشخصی در بازار وجود ندارد.

    زعفران نگین 6 میلیون و 200 هزار تومان

    رمضان زهرایی، فعال دیگر بازار زعفران در خراسان جنوبی نیز با اشاره به رشد قیمت ها در بازار گفت: در حال حاضر قیمت زعفران نگین مرغوب به کیلویی 5 میلیون و 900 هزار تومان رسیده و این در شرایطی است که طی روزهای گذشته در بالاترین سطح، به قیمت 6 میلیون و 200 هزار تومان نیز خرید و فروش می شد.

    وی افزود: طی ماه های اخیر قیمت هر کیلو زعفران نگین مرغوب حدود 4 میلیون و 700 هزار تومان بود و در این مدت توانسته با افزایش بیش از یک میلیون تومانی همراه شود.

    زهرایی در خصوص پیش بینی روند آتی زعفران گفت: در بازار قیمت ها بسته به نوع و کیفیت محصول متفاوت است؛ اما قیمت های آتی زعفران چندان مشخص نیست و نمی توان عدد دقیقی برای این محصول عنوان کرد.

    بخش خصوصی آمادگی بازارگردانی قرارداد آتی و گواهی سپرده را در صورت اعطای مجوز دارد

    مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین ضمن اعلام آمادگی این شرکت برای بازارگردانی رسمی در نمادهای گواهی سپرده و آتی زعفران، عنوان کرد: با توجه به سهامداری بیش از 5000 کشاورز خراسانی در شرکت زرین زعفران مشرق زمین، این شرکت همواره به ارتقای منافع این سهامداران و بهبود فضای کسب و کار بازار زعفران اهتمام داشته است.

    غلامرضا کریمی با استقبال از راه اندازی بازار آتی زعفران گفت: راه اندازی بازار آتی می تواند منجر به شفاف شدن قیمت زعفران و جلوگیری از ضرر و زیان معامله گرانی که بدون اطلاع دقیق از قیمت واقعی نسبت به معامله اقدام می کنند، شود و این یک پدیده بسیار مبارک برای بازار زعفران کشور است.

    وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت نقدشوندگی در این بازار ، این شرکت آمادگی دارد تا هم به صورت یک فعال بازار نسبت به خرید و فروش روزانه در بازار آتی زعفران اقدام نماید و هم در صورت اعطای مجوز رسمی بازارگردانی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، نسبت به بازارگردانی رسمی در نمادهای آتی و گواهی سپرده اقدام کند و ضمن برخورداری از مزایای این موضوع از جمله کاهش کارمزد معاملات، کمک شایانی به نقدشوندگی معاملات و شکل گیری این بازار کند.

    هر گرم زعفران نگین 6100 تومان/«آتی» قراردادی که چشم انداز قیمت می دهد

    اباذر اسدیان، کشاورز و تاجر زعفران گفت: در بازار زعفران پیش بینی دقیقی نسبت به قیمت های آینده این محصول وجود ندارد و کشاورزان نمی توانند نسبت به قیمت های آتی اطمینان خاطر داشته باشند. این در حالی است که اگر قیمت زعفران قابل پیش بینی باشد کشاورز می تواند محصول خود را پیش فروش کند.

    وی افزود: با این تفاسیر راه اندازی بازار قراردادهای آتی زعفران می تواند قابلیت پیش بینی قیمت ها را برای کشاورزان فراهم کرده و زمینه معرفی ایران به عنوان تعیین کننده قیمت زعفران در جهان را فراهم کند.

    این فعال بازار زعفران در خصوص قیمت زعفران نگین اظهار کرد: طی روز جاری قیمت زعفران نگین در هر کیلو 6 میلیون و 100 هزار تومان است که نسبت به سال گذشته حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است. البته طی چند روز اخیر قیمت ها در بازار قدری کاهشی بود و به 5 میلیون و 700 هزار تومان نیز رسید؛ اما دوباره به روند صعودی بازگشت.

    جلوگیری از توزیع گندم بی کیفیت در کشور با بهره گیری از مکانیسم بورس کالا

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سازو کار شناخته شده بورس امروز یکی از راهکار هایی است که می تواند بهره وری را در تولید و عرضه محصولات کشاورزی از جمله گندم افزایش دهد و ما باید با حمایت بیشتر از این سازو کار نه تنها از محصول ایرانی حمایت کنیم بلکه زمینه شناساندن کالای ایرانی را برای دنیا فراهم آوریم.

    علی ابراهیمی با بیان اینکه براساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی عرضه گندم در این بازار به نفع کشاورزان و در راستای واقعی شدن قیمت گندم است، اظهار کرد: عرضه محصولات مختلف در بورس کالا منجر به شفافیت قیمت و معاملات می شود و مبادله و تجارت از طریق بورس کالا به مراتب بهتر و پر مزیت تر از تجارت در بازار خارج از بورس و بدون قاعده است به این ترتیب یکی از نقاط قوت بورس این است که عرضه کالای بی کیفیت در سطح کشور متوقف شده که این امر به نفع اقتصاد کشاورزی کشور است.

    به گفته وی با عرضه گندم در بورس کالا کشاورزان در جریان قیمت و نحوه عرضه قرار خواهند گرفت و دولت می تواند در راستای حمایت از کشاورزان مابه التفاوت قیمت محصول را در زمانی کوتاه به آن ها پرداخت و بار مالی خود را کاهش دهد.

    تعادل بازار با عرضه خرما در بورس کالا

    مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان خرید، ذخیره‌سازی و عرضه خرما آغاز شده است؛ همچنین برای ایجاد تعادل در بازار، عرضه خرما از طریق بورس کالای ایران نیز آغاز شده است.

    حسین شیرزاد با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی پس از هماهنگی با ستاد تنظیم بازار تصمیم به این کار گرفته است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد تعادل در بازار ماه مبارک رمضان اقدام به عرضه خرما از طریق تابلوی بورس کالای کشاورزی به قیمت هر کیلو 61 هزار و 750 ریال نموده‌ایم.

    وی افزود: همه متقاضیان در سراسر کشور می‌توانند خرمای مورد نیاز خود را از طریق بورس کالا و یا اتحادیه تعاونی روستایی استان‌ها و یا شرکت بازرگانی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی تهیه کنند.

    برچسب ها