عصر خودرو

برای اولین بار طی سال‌های اخیر رخ داد

افت ۱۶‌درصدی میانگین سودآوری شرکت‌های بورسی و فرابورسی

عصر بازار- میانگین سودآوری شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای اولین بار طی سال‌های اخیر با کاهش ۱۶ درصدی از ۵۹.۳ به ۴۹.۷ هزار میلیارد تومان رسیده و سود عملیاتی نیز با کاهش ۱۲‌درصدی همراه شد.

افت ۱۶‌درصدی میانگین سودآوری شرکت‌های بورسی و فرابورسی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بروز مشکلاتی در تولید و فروش و افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد شرکت‌ها و افت سودآوری درحالی عامل اصلی ادامه روند نزولی دو سال اخیر همه متغیرهای اصلی بازار سهام ایران و مهر تاییدی بر وضعیت بیمارگونه دماسنج اقتصاد است که برای اولین بار طی سال‌های اخیر، میانگین پیش‌بینی سود شرکت‌ها با کاهش همراه شده است.

    براساس این گزارش، طی سال‌های گذشته و با تغییر مناسبات‌های بازار و نقش عواملی چون رشد چند برابری دلار و نرخ تورم باعث شده بود تا میانگین پیش‌بینی سود هر سهم شرکت‌ها روند افزایشی داشته باشد اما کاهش فضای کسب و کار و اذغان بسیاری از کارشناسان و حتی مسوولان مبنی بر سخت‌ترین سال اقتصاد کشور و رسوب همه محدودیت‌ها و فشارهای گذشته موجب افت یکی از متغیرها و نشانه‌های اصلی رکود یا رونق بازار یعنی سود پیش‌بینی اکثر شرکت‌ها شده است.

    در این رابطه بررسی‌های شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین از بین 39 صنعت از 40 صنعت فعال بازار سرمایه حکایت از کاهش 16 درصدی سودآوری شرکت‌ها در مقایسه با سال گذشته دارد.

    این بررسی که در آن 39 صنعت به طور کامل میزان سود برآوردی سال 94 یا بعضاً 95 را اعلام کرده‌اند، شامل 359 شرکت از بین 384 شرکت و بدون لحاظ کردن صنعت سرمایه‌گذاری و شرکت‌های این گروه به علت عدم افشا پیش‌بینی درآمد هر سهم است و در آن سود خالص صنایع مورد بررسی با کاهش 16 درصدی از 59.3 به 49.7 هزار میلیارد تومان رسیده است. سود عملیاتی نیز با کاهش 12‌درصدی همراه بوده‌ است.

    سه صنعت منسوجات، هتل و رستوران و رادیو، تلویزیون و دستگاه‌های ارتباطی، به ترتیب با 523، 179 و 131 درصد بیشترین رشد را در سود خالص شناسایی کرده‌اند. صنعت قند و شکر نیز با بیشترین افت، سود خالص را با کاهش 526 درصدی اعلام کرده‌ است.

    19 صنعت نیز نسبت به مدت مشابه، سود خالص را به صورت میانگین با 16 درصد افزایش برآورد کرده‌اند .در این بین صنعت انتشار، چاپ و تکثیر با 3 درصد رشد، کمترین افزایش را داشته‌ است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها