عصر خودرو

عضو انجمن پسته :

افزایش قیمت پسته امسال قطعی است

عصر بازار- عضو انجمن پسته با اشاره به کاهش تولید پسته در سال ۹۶ گفت: در سال گذشته ۲۲۰ هزارتن پسته تولید شد، اما پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در سال جاری این رقم به ۷۰ هزار تن کاهش پیدا می‌کند.

افزایش قیمت پسته امسال قطعی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، کریم امین زاده در خصوص وضعیت تولید پسته در سال جاری گفت: باتوجه به مشکلات پیش آمده در سال جاری پیش بینی می‌شود تولید پسته به 70 هزار تن کاهش پیدا کند و این درحالی است که در سال 96 بالغ بر 220 هزار تن پسته تولید شده است.

    عضو انجمن پسته در خصوص دلایل کاهش تولید پسته در سال جاری خاطرنشان کرد: افزایش دما در اواخر اسفند ماه و اوایل فرورین ماه از عمده دلایل کاهش تولید پسته در سال جاری بوده است که باعث شد به درختان و محصول پسته آسیب جدی وارد شود.

    وی افزود: درختان پسته دوره خواب دارند که برخی ممکن است 700 ساعت باشد و برخی به 1000 ساعت خواب برسد و به طور کلی افزایش دما در سال جاری باعث کاهش خواب این درختان شد و آسیب جدی به میزان تولید پسته وارد کرد.

    امین زاده به کاهش بارندگی‌ها نیز در مدت اخیر اشاره کرد و گفت: اُفت بارندگی در کاهش تولید پسته بی تاثیر نبوده، اما علت اصلی را می‌توان تنش‌های دمایی دانست که به حجم بالایی از محصول آسیب رسانده است.

    عضو انجمن پسته به تاثیرگذاری کاهش تولید پسته در بازار‌های صادراتی اشاره کرد و افزود: این مشکل برای کشور‌های تولیدکننده پسته همچون آمریکا نیز رخ داده و با کاهش تولید محصول در سال جاری مواجه خواهند شد به همین خاطر بازار‌های هدف صادرات را از دست نخواهیم داد، اما روند صادرات سیر نزولی خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه از سال گذشته درصد از پسته هنوز در انبار‌ها موجود است، گفت: از سال 96 حدود 60 هزار تن ذخیره پسته وجود دارد که تا شهریور ماه سال جاری با مصرف و صادرات نیمی از این مقدار، باقیمانده آن نیز در سال 97 برای صادرات می‌تواند استفاده شود و با درنظر گرفتن 70 هزار تن تولید در سال جاری و 30 هزار تن باقیمانده از سال قبل به طور کلی 100 هزار تن پسته برای مصرف داخل و صادرات در سال 97 وجود خواهد داشت.

    امین زاده در ادامه قیمت پسته را وابسته به قیمت دلار دانست و گفت:، چون بیش از 90 درصد تولید پسته به کشور‌های مختلف صادر می‌شود تغییرات قیمتی آن وابستگی زیادی به قیمت دلار دارد.

    عضو انجمن پسته در انتها خاطر نشان کرد: امسال با توجه به کاهش تولید پسته به دلیل تغییرات دما، قطعا قیمت پسته افزایش پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها